› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp til at finde fokus
- Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af p. This post has been viewed 333 timesc. This post has been viewed 333 times. This post has been viewed 333 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. maj 2014 kl. 23:14 #118164
landboDeltager- Nova
KDN wrote: Hej alle sammen,Tak fordi i giver jer tid til at svare. Det sætter jeg stor pris på – også selvom løsningerne måske ikke er så positive
Der er så tre muligheder for at fixe problemet.
1. Brug en Barlowlinse eller reducer foran kameraet.
2. Det parabolske spejl skal rykkes lidt nærmere op mod focuseren.
3. Monter en lavprofil focuser på tubus i stedet for den orginale.
1. Jeg er ikke sikker på at jeg kan leve med at jeg skal bruge en barlow. Mit ønske er at have hele m31 i synsfeltet. Jeg har ingen erfaringer med en reducer, men jeg går ud fra at den flytter brændpunktet tættere på fokuseren?2. Hvis jeg laver store modifikationer på teleskopet, der indebære at der skal laves huller eller andre drastiske ændringer, vil det så ikke forværre teleskopets værdi ved videresalg? Her er jo også en chance for at jeg ødelægger det hele. :/3. Denne løsning kunne jeg jo nok godt leve med, hvis det er en billig løsning. Hvis det er dyrt, så kan det måske bedre betale sig med et helt nyt(brugt) teleskop…I så fald, hvad ville jeg kunne få for mit Celestron Nexstar 130 SLT i flot stand med fokusmotor?
Efter Thomases oplysning vil reduceren så bare forværre problemet så den har jeg sat på stanby. Den ville ellers passe godt hvis ….. osv. Men vil nu lave en praktisk prøve en af de nærmeste dage og så kan jeg melde tilbage igen.
En ny focuser vil nok koste mindst kr 1000 til ? Så det er nok ikke vejen frem.
Du vil nok være bedre tjent med en ny tubus der er mere velegnet til foto end den nuværende. Du bør dog nok også vide at din montering nok heller ikke er den mest velegnede til astrofoto !
Oha, prisen afhænger nok mest af hvor hurtigt du vil af med den. Sommertiden er formodentelig nok ikke det mest velegnede tidspunkt. Vil egentelig helst undgå og spå i priser.
15. maj 2014 kl. 23:20 #118166
kdnDeltager- Moon
sidewind wrote: …men hvis du ikke har løst problemet, kan du komme forbi Ishøj en dag efter den 20ende, og vi kan kigge på det. Vi kan så teste både med dit kamera, mit kamera og et “rigtigt” astrokamera.
Hej sidewind,
Mange tak for dit svar og tak for dit flotte tilbud. Det er jo overvældene som folk er villig til at lærer fra sig herinde 🙂15. maj 2014 kl. 23:22 #118167
kdnDeltager- Moon
johannes wrote: Du kan dog lige starte med at checke, om du ved at dreje på alle tre justerskruer, kan skrue spejlet længere tilbage i spejlholderen. Er du heldig, kan det måske give en cm.!
Hej jonannes,
Du skal også have mange tak for dit svar.
Jeg har lige været oppe og skrue, men der var kun lige 5mm at hente og det er lige en lille cm for lidt16. maj 2014 kl. 00:44 #118170
henrik.schneiderDeltager- Nova
Prøv lige at ligge et billede af op som viser de 3 juster-skruer til hovedspejlet, de må kunne forlænges.
Hvis det ser ud som på dette foto, er der total 6 skruer som bestemmer hovedspejlets placering i tubus.
3 af disse skruer bruges til at bestemme hvorlangt inde i tubes spejlet er, og de 3 andre bruges til at “låse” positionen.
Der er formentligt en fjeder på de tre første skruer.
Jeg vil mene at hvis du skifter alle 6 skruer med nogle der er 25mm længere og samtidig sætter længere fjedre i, så er du i mål.
Men det kræver jo lidt fin-finger arbejde. at foretage denne lille modifikation.
Og PAS PÅ når skruerne fjernes at du ikke “taber” hoved spejlet. Jeg ville nok demonterer hele spejlcellen og så foretage modifikationen et godt og trykt sted.
henrik.schneider 2014-05-16 09:09:37 16. maj 2014 kl. 11:07 #118172
kdnDeltager- Moon
henrik.schneider wrote: Prøv lige at ligge et billede af op som viser de 3 juster-skruer til hovedspejlet, de må kunne forlænges.
Hej Henrik,
Tak for dit svar
Jeg har taget lidt billeder:
Låseskruerne er bare alm tommelfinger-skruer, som skues igennem bagpladen og trykker på spejlet. Justér-skruerne sidder fast på hovedspejlet og herpå skrues et hun-tommelfingeradaptor på. Jo strammere denne adaptor er, des tættere trækkes spejlet til bagpladen.Håber det giver mening 🙂
16. maj 2014 kl. 11:51 #118174
tomicichDeltager- Super Giant
jeg har haft en Celestron Neststar 114SLT
hvor jeg kæmpet med samme problem endte op med en adapter
som denne
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/basis-kamera-adapter-125-354/
for at kunne opnå fokus, ved dog ikke om det kan hjælpe på dit problem da du har en 130 SLT
tomicich 2014-05-16 11:52:59 16. maj 2014 kl. 12:51 #118176
kdnDeltager- Moon
tomicich wrote:
jeg har haft en Celestron Neststar 114SLT
hvor jeg kæmpet med samme problem endte op med en adapter
som denne
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/basis-kamera-adapter-125-354/
for at kunne opnå fokus, ved dog ikke om det kan hjælpe på dit problem da du har en 130 SLT
Hej tomicich og tak for dit svar
Er det bare et tomt rør?
KDN 2014-05-16 12:52:53 16. maj 2014 kl. 20:28 #118183
tomicichDeltager- Super Giant
yes.. det er et helt tomt rør, vil lige tilføje at det er næsten umuligt at
få den afbalanceret ordentlig da kameraet kommer til at side så langt
ude fra teleskopet, var også årsagen til at jeg skiftet til en HEQ5 montering og en anden kikkert.
16. maj 2014 kl. 21:40 #118188
landboDeltager- Nova
Astrojensen wrote: En normal reducer, der består af en positiv linse, eller et par af dem, vil altid kræve en hel del backfokus. Om dette også gælder de nye typer med indbygget komakorrektor til newtons, er jeg ikke helt sikker på, da disse kan bygges som en kombination af barlow OG reducer. Man forlænger altså først brændvidden og forkorter den derefter endnu mere, så slutresultatet er en forkortelse af brændvidden, men hvor barlowelementet reducerer behovet for backfokus. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.
En almindelig reducer til en refraktor eller schmidt-cassegrain æder temmelig mange millimeter backfokus. Den til min C8 æder ca 200mm.
Thomas, Bornholm
Har lige leget lidt med reduceren igen. Du har fuldstændig ret Thomas. Reduceren laver rigtig meget backfocus og det er jo den forkerte vej for den stakkels mand. Hvorfor det virkede første gang har jeg ikke rigtig styr på. Har dog en aning om jeg måske har fået reduceren byttet rundt med optikken fra en kort 2x Barelow. Havde faktisk også gang i en 3x og 5x Barlow ved samme lejlighed.
Ideen med reduseren ER hermed skudt definitivt ned.
17. maj 2014 kl. 20:17 #118219
henrik.schneiderDeltager- Nova
KDN wrote:
Prøv lige at ligge et billede af op som viser de 3 juster-skruer til hovedspejlet, de må kunne forlænges.
Hej Henrik,Tak for dit svar
Jeg har taget lidt billeder:
Låseskruerne er bare alm tommelfinger-skruer, som skues igennem bagpladen og trykker på spejlet. Justér-skruerne sidder fast på hovedspejlet og herpå skrues et hun-tommelfingeradaptor på. Jo strammere denne adaptor er, des tættere trækkes spejlet til bagpladen.
Håber det giver mening 🙂
Yes, det giver stadig god mening, og jeg mener fortsat mit løsningesforslag burde kunne bruges, pas dog på ikke at bruge for lange skruer, måske de kan nå helt igennem spejl-holderen og dermed trykke direkte på spejlet, de må de selvsagt ikke.
2. juni 2014 kl. 15:16 #118598
p.c.- Moon
Hej, jeg fulgte en tread om samme problem, og har oplevet det med min søns teleskop. Løsningen ville være at chippen skulle længere indad men det kan man ikke med det teleskop. — Det er vist den generelle mening.
Jeg har et Nex5 kamera hvor chippen ikke ligger bag et vippespejl for der er ikke noget spejl. Til gengæld er alle mellem ringe og adabtorer væsentligt højere end på almindelige digitale spejlrefleks kameraer.
Her et foto af en Nex5; se hvor langt ude chippen sidder.
Fordi chippen i et spejlløst sidder længere ude, skal man hvis man vil bruge andre optiker som f.eks et teleskop, have et mellemstykke på, så afstanden ind til chippen bliver den samme som med et almindeligt digitalt spejlrefleks.
Til et okular på et teleskop uden dette problem skal min Nex5 udstyres som du ser i dette foto ;
Men jeg kan flytte chippen længere ud, med de to adabtorer der er sat i, en ring og et rør der passer i okular holderen ;
Det er samme chip størrelse men man kan flytte chippen 36 mm. længere indad med en Nex. Om så Nex er lige så god som Canon ved jeg ikke.
Faktisk er der mange fordele ved Sony Nex, bla. vægten og størrelsen, men. Bla. er der flere som har udviklet speciel software og en masse andet og selvom det er næsten identiske chips, kan man ikke ændre noget ved Nex’en. Sony har vist forpasset en god mulighed.
P.C. 2014-06-03 19:06:11 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til at finde fokus' er lukket for nye svar.