› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp til Astrofoto!
- Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af noodles. This post has been viewed 656 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. februar 2015 kl. 20:06 #128783
vinther- Asteroid
Hej Folkens
Jeg er på udkig efter det bedste teleskop til astrofoto (max. 9000kr.)
Jeg arbejder til dagligt som professionel fotograf, og jeg kommer til at bruge Nikon D4 / D800 DSLR kamera.
Jeg er sådan set ligeglad med hvordan kikkerten er at kigge i (med det blotte øje), det vigtigste er billedkvaliteten, og at teleskopet er med motor, da jeg gerne vil lave timelaps.
Håber I kloge mennesker kan hjælpe mig?
Ps. jeg er blevet anbefalet “Explorer 150PDS EQ5”.
14. februar 2015 kl. 20:35 #128786
bentlDeltager- Planet
Hej Vinther
Det anbefalede teleskop er en udmærket start. EQ5 opstillingen har jeg til salg her på forum:
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13389
mvh
Bent14. februar 2015 kl. 20:41 #128788
clauskafDeltager- Nova
Der skal da bare slås til med det samme….
Hilsen Claus
14. februar 2015 kl. 21:44 #128792
vinther- Asteroid
Tak for hurtig svar;)
Jeg hører tit folk sige “dette teleskop er en god start” – Jeg kan ikke lade være med at tænke – hvilke teleskop kan man lave de bedste billeder med?
– Tager vi udgangspunkt i EQ5 og går et niveau op (eller to) i kvalitet/pris, hvad finder jeg så der, OG vil man kunne se på billedkvaliteten om teleskopet har kostet 7000kr. eller 20.000kr?
På forhånd tak.
14. februar 2015 kl. 22:21 #128795
store.bjoernDeltager- Giant
Hej Vinther. Uanset prisen på skopet, så bliver billederne kun så gode som kameraet er.
Undskyld hvis jeg lyder som en gammel rotte her., det er jeg langt fra Jeg står selv og er ved at bygge op til astro-fotografi, og det er stadig meget at tage ind. Men, jeg er ved at læse en guide, http://www.brorfelde.eu/down/16_Astrofoto.pdf , der kradser lidt i Nikon-lakken “Nikons kameraer er også fine, mange mener de er bedre end Canon til dagslysbilleder, men de lider af et ganske alvorligt problem når de bruges til astrofotos: Der køres et medianfilter på billedet inden det gemmes, og det det gælder også når billederne gemmes i raw format. Medianfiltret er der formentlig for at reducere hotpixel støj, men i astrofotos har det desværre også den sideeffekt at de svageste stjerner slettes….” Det der står er alt for langhåret for mig, men håber det giver dig noget brugbar viden.
Har du overvejet et dedikeret astrocam?
Store Bjørn 2015-02-14 21:23:59 14. februar 2015 kl. 22:24 #128796
xplodeDeltager- Nova
Det høres ikke ut som Vinther blir fornøyd med en billig newton som har kraftig vignettering, må kollimeres og ikke er av så altfor god kvalitet jevnt over.
En liten refraktor med flattener/reducer er det greieste å starte med hvis en vil ha gode resultater.
Det er dessverre lite å velge i til under 9000kr hvis en skal ha ett som egner seg til fullformat uten att en må croppe altfor mye.
Dette vil være ett ganske greit oppsett.
Om du vil ha raskere optikk er det er par valg her, men dem er over prisgrensen din
15. februar 2015 kl. 09:31 #128807
vinther- Asteroid
@Ole: Vil dit setup ikke kræve et stativ samt motor så planeterne ikke flytter ud af billedfeltet (jeg vil lave timelaps)?
@Bjørn: Det er en fantastisk guide:)
@Bent: Jeg vil på ingen måde afvise at jeg kunne være interesseret, lige nu vil jeg suge alt den information ind jeg kan få her inden jeg beslutter mig :)!
15. februar 2015 kl. 09:54 #128808
RudiDeltager- Neutron star
Hej Vinther,
Velkommen til en utrolig spændende og lidt tidskrævende hobby.
Du kunne jo også starte ud med en montering, f.eks den sikkert udmærkede EQ5 som Bent omtaler overfor, og så tage widefield med kameraobjektiver til at begynde med. Jeg startede selv på denne måde, og fik først efter flere år anskaffet mig et teleskop (i øvrigt lillebroren til den Newton du nævner, nemlig Skywatcher Explorer 130 PDS). Som prof fotograf har du sikkert flere lækre lysfølsomme objektiver liggende.
rudibr 2015-02-15 11:31:29 /Rudi B. Rasmussen
15. februar 2015 kl. 10:08 #128809
vinther- Asteroid
Hej Rudi.
Jeg har lavet meget “stjerner på nattehimlen” igennem tiden, men nu drømmer jeg om at komme tæt på planeterne:)
https://vimeo.com/79105307 (48 sek inde i videoen)
15. februar 2015 kl. 12:10 #128812
xplodeDeltager- Nova
Jo du trenger selvsagt montering, kjøp den EQ5 Bent skal selge før noen andre slår til 🙂
Skal du opp til ei bedre montering må du bruke nesten hele budsjettet på monteringa.
Som Rudi skriver så kan du godt bruke kameraobjektiver hvis du har noen som egner seg, fastoptikk er som regel best, men det er også noen få zoom objektiver som er gode.
15. februar 2015 kl. 22:42 #128838
store.bjoernDeltager- Giant
Mere læsestof, osse fundet her på astro-forum http://www.astrophoto.dk/astro-start.pdf og så snublede jeg over en anden slags astrofotografi, hvor Nikon bliver brugt 😉 http://www.davidkingham.com/blog/2013/3/nikon-night-photography-shootout
Hvis du får en SynScan controller til din mount, kan jeg anbefale at tilkoble StarSeek fra Orion. Så kan man koble iPad trådløst på, og med app StarSeek Pro browse stjernehimlen og få skopets mount til at dreje over på dit valg af himmellegeme, og samtidig kan du læse om dét du kigger på.
16. februar 2015 kl. 11:15 #128856
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hej Vinther
Det kommer muligvis til at lyde lidt som en dårlig grammofonplade, men jeg vil give dig samme anbefaling, som mange andre, der starter op, har fået igennem tiden: Tag kontakt til en astro-forening i dit område (du skriver ikke hvor i landet du er). De er fulde af vaskeægte nørder (
), der ved en masse, dels om den teknik, du har brug for, og dels om astronomi generelt.
Der er ikke noget galt med de links til information, du har fået, men det slår ikke at tale direkte med forskellige folk om deres erfaringer, og at kunne se noget udstyr. Mange af folkene i miljøet viser hellere end gerne frem.
Hvis du befinder dig i nærheden af Syd- eller Midtjylland, skal du være velkommen til at kontakte AAF (http://www.aaf.dk/). Selv om foreningen er baseret i Kolding, er der medlemmer fra store dele af Jylland og Fyn.
16. februar 2015 kl. 12:51 #128860
noodles- Super Giant
Hej,
Nu har du sagt planeter et par gange. Hvis det er planeter du er interesseret i så er det lidt noget andet udstyr du skal kigge på.
Noodles 2015-02-16 12:10:15 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til Astrofoto!' er lukket for nye svar.