Hjælp søges! [Hvor skal jeg kigge hen?]

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp søges! [Hvor skal jeg kigge hen?]

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af denn|s. This post has been viewed 761 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

denn|s
      • Asteroid

Hej alle (:

Håber i har haft en god jul, og får et godt nytår!

Lidt om mig:
      Jeg har lige købt en kikkert uden manual og stjernekort. Jeg har ikke den store viden om stjernehimmelen andet end at jeg kan finde Karlsvognen, Kasiopia og Orions Bælte.
      Har googlet lidt men har lidt svært med det engelske og deres “fagudtryk”.
      Jeg har kun ganske kort kigget på et stjernekort på Engelsk/Latin og aldrig aflæst derfra.
      Jeg bor ude på landet stik-syd for holbæk.

Lidt om min kikkert:
      Bresser Skylux NG (oprindeligt købt i Lidl ’08)
      På siden af kikkerten står der f=700 mm / d=70 mm.
      Der fulgte 3 små glas med som jeg kan sætte i kikkerten, hvorpå der står, 4mm, 12mm og 20mm.
      Udover de 3 glas er der et aflangt sort rør hvorpå der står x1.5.
      Selve Kikkert-ophænget på stativet kan tiltes ved hjælp af en stang hvorpå der står en masse tal(fra 25 til 85).
      På tre-benet er der en indgravering ved det ene ben, hvorpå der står “N”.
      På kikkerten er et billede hvor kikkertens lys-indgang peger mod “N”.

Lidt om min første oplevelse: (28-12-2009)
      Sad i haven med min kikkert for første gang, i går aftes (puha det var koldt)!
      Fik sat tre-benet op, så “N” vendte mod holbæk(nord)
      og tiltede selve kikkert-ophænget 55’grader. Da jeg gik udfra det var noget med vores bredde/længegrad??
      Jeg vendte derefter kikkerten mod månen med det 20mm glas. Helt fantastisk billede da jeg først fik indstillet skarpheden!
      Jeg fik derefter indstillet sigtekornet og tænkte på hvad jeg nu skulle kigge efter.
      Mindes at have læst om karlsvogens punkter skulle være noget af det fjerneste, så det droppet jeg. Og vendte kikkerten mod syd-øst og Orions bælte som lå lidt skråt og forholdsvis lavt på himlen. Nordligt for bæltet, i en god afstand, fik jeg øje på et
      punkt som lyste mere guligt end andre og indstillet min kikkert mod den. Jeg er ikke helt sikker på hvad det var jeg egentlig så på, men da jeg leget med
      skarpheden fik jeg en en kugleformet skikkelse frem, med kraftigere lys i dens omkreds og en grålige midte med grå/hvide lysforskelle. Er ikke sikker på
      hvad jeg så og hvad jeg forstillet mig. Håber måske nogen kunne fortælle hvad det egentlig var jeg så på og om det blot var forvrænget lys og en livlig
      fantasi som gav mig denne fornemmelse af et kugleformet objekt som lignde en sol uden farver?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogen Hints til hvad jeg kan se med min kikkert da jeg går udfra den har nogen begrænsninger i forhold til de dyrer kikkerter.
      Og så hvordan jeg lokalisere disse punkter. Dette ville være mig en kæmpe hjælp. Lyder min opsætning af kikkert og stativ rigtigt??

På forhånd mange tak for at have læst mit indlæg, og ønsker jer alt mulig held i jeres fremtid!

Mvh Dennis

joergen.k
      Deltager
        • Nova

Hej Dennis og velkommen til,cartes du ceil er et gratis planetarie program du kan downloade.

Her kan du printe stjernekort ud osv.God til at starte på med at finde rundt

oggologgo
          • Asteroid

Jeg vil foreslå Stellarium. Gratis og nemt.

http://www.stellarium.org/

oggologgo2009-12-30 12:17:07

soeren.vod
            • Planet

Hej Dennis

Velkommen til. Du kan downloade noget af det software der ligger her: http://lyra.dk/programmer.asp. Stellarium er klart det letteste at finde rundt i synes jeg, mens carte du ciel er bedre til at lave sine egne .
            Her er en liste over dem du skal kigge efter. Find først noget at kigge på et af kortene og tag evt. computeren med ud, eller lav et kort fra carte du ciel. Men her er navne og numre på nogle af de klareste objekter at kigge på. Man skal jo også vide hvad man skal finde på kortene Smile
            Andromeda galaksen M31
            Triangulum galaksen M33
            Dobbelthoben i Perseus NGC869 og 884
            Syvstjernen M45
            Orion tågen M42 (FLOT tåge!)
            Og senere kommer Saturn og Mars også op
            Søren Vod2009-12-30 00:00:26

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Hej Dennis

Velkommen til forummet.
              Vil også som før nævnt foreslå stellarium, det er rigtig godt for begynder øjet.

ksondergard
              Deltager
                • Giant

Velkommen Dennis

Softwaren du er blevet anbefalet, er fantastiske.

Men jeg vil anbefale dig at holde øje med forummet, da der engang imellem er invitationer til astro-træf diverse steder i DK. På sådan et træf kan du få hjælp direkte på dit eget teleskop, hvilket jo er at fortrække…

Og af egen erfaring, så er det nogle hyggelige og hjælpsomme medlemmer som er på dette forum og på træf.

God fornøjelse.

denn|s
                  • Asteroid

Tusinde tak til alle for de hurtige svar! Valgte at afprøve Stellarium, og det virker som om det er lige hvad jeg havde brug for, da jeg kan have min gamle bærbar med udenfor!

Kan se det var Betelgeuse jeg havde fået mig et lille kig på (: Glæder mig allerede til den næste klare nattehimmel! Og tak for anbefalingerne endnu engang! (ingen nævnt, ingen glemt)

Ha det godt til næste gang.

Mvh Dennis
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Hjælp søges! [Hvor skal jeg kigge hen?]' er lukket for nye svar.