› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp – Hvor kommer prikkerne fra?
- Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 35 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. maj 2013 kl. 21:35 #102561
martin.kruse- Main Sequence
Var ude i går og tage billeder af M51. Alt gik godt, og jeg fik den bedste fokus nogensinde, men billederne lever ikke rigtigt op til min forventning.
Det første var ok, men nummer tre og derefter har en frygtelig masse “prikker” i variende antal.
Jeg benyttede en SW80 med et Orion Starlight Color Imaging (første version) på en CG-5 med M-gen til guiding. Billederne var på 400 sek og jeg kan se guiding var god, for centrum af M51 var nøjagtig samme sted i billedefeltet på alle de 30 billeder, jeg tog.
Meen: Hvor kommer prikkerne fra, og hvordan kan man undgå dem?
Jeg vedlægger billede af første take (ca. uden prikker) og tredje, der har masser af prikker. resten er med mange prikker i varierend antal.
Martin
M51 første billede:
M51 med prikker – tredje billede:
4. maj 2013 kl. 14:13 #102604
Så fik jeg billederne over i indlægget. Forstår ikke prikkerne?
Martin
første optagelse uden prikker:
4. maj 2013 kl. 14:27 #102605
jesperDeltager- Neutron star
Det kunne være en USB fejl ved download fra kamera til computer. Hvis jeg har noget andet USB udstyr kørende samtidig har jeg en gang imellem fået udlæsningsfejl i billederne. Bare en mulighed.
4. maj 2013 kl. 16:31 #102610
Tak for idé Jesper.
Jeg havde kun kameraet kørende på usb til computeren, men jeg har købt en noget længere usb ledning.Kender du nogen måde at undå de fejl på, og kan det fjernes fra de billeder, man har taget?Martin4. maj 2013 kl. 19:56 #102622
helgerasDeltager- Giant
Hvis usb ledningen er lang, så skal den helst være “aktiv” som f.eks. denne her: http://www.hardware-store.dk/usb-forlaenger/prod_1893.html
Jeg ved ikke om dette er dit problem, men det er da et forsøg værd at prøve med et kortere kabel og se om det så virker.
Mvh. Helge
4. maj 2013 kl. 20:43 #102623
paul- Nova
Ja pas på lange USB ledninger, USB hub´s uden strømforsyning samt samlinger. Jo kortere ledning jo bedre og jo færre samlinger jo bedre.
Regn med at max længderne herunder forkortes hvis du har en samling, derudover kan der komme fugt i en samling hvis den ikke er forseglet, og fugt er der jo masser af om natten.
USB 2 er designet til max 5 meter længde og USB 3 til max ca. 3 meter. Derover skal der en aktiv hub eller kabel til.
http://en.wikipedia.org/wiki/Usb#Cabling
“USB 2.0 provides for a maximum cable length of 5 meters for devices running at Hi Speed (480 Mbit/s). The primary reason for this limit is the maximum allowed round-trip delay of about 1.5 μs. If USB host commands are unanswered by the USB device within the allowed time, the host considers the command lost. When adding USB device response time, delays from the maximum number of hubs added to the delays from connecting cables, the maximum acceptable delay per cable amounts to 26 ns.[46] The USB 2.0 specification requires that cable delay be less than 5.2 ns per meter (192,000 km/s, which is close to the maximum achievable transmission speed for standard copper wire).
The USB 3.0 standard does not directly specify a maximum cable length, requiring only that all cables meet an electrical specification: for copper cabling with AWG 26 wires the maximum practical length is 3 meters (9.8 ft).[47]”
5. maj 2013 kl. 13:50 #102643
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Martin
Jeg tror i har fat i noget med USB. Jeg har et Orion Starshoot Pro, og det er virkelig kritisk ift. USB problemer. Egentlig havde jeg en forestilling om at USB jo var digitalt, og dermed enten virkede eller ikke virkede. På et analogt kabel, kan jeg forstå problemer med støj, men jeg havde vænnet mig til at USB bare virkede.
Det eneste jeg kan justere i driveren til kameraet, er udlæsningshastigheden. Sætter jeg den op, begynder jeg at miste data i overførslen. Det ses som små sorte streger hen over hele billedet. Der er tydeligvis ingen handshake i kommunikationen. Computeren melder sikkert bare klar, og så fyrer kameraet data afsted uden at få nogen form for kvittering, og uden nogen form for paritets tjek.
Jeg har også bemærket at problemet er større, når jeg kører Win7 under Parallels på min Mac, ift bare at køre Win7 på en gammel laptop jeg har. På Mac’en skal softwaren simulere hardwaren, og den lille forsinkelse det giver, gør at problemer med støj/USB bliver mere udtalte.
Til gengæld har jeg fået det hele til at fungere, med et 5 meter USB-2 kabel (aktivt), og jeg bruger også en passiv hub ude ved kikkerten. Det kræver dog at jeg skruer godt ned (helt ned) for overførselshastigheden i kamera driveren.
De data du har skudt, er nok desværre ødelagte. Jeg kender ikke noget filter som kan fjerne fejlene.
Vh
Morten
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp – Hvor kommer prikkerne fra?' er lukket for nye svar.