hjælp hjælp hjælp

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR hjælp hjælp hjælp

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af mejer. This post has been viewed 24 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Hej alle.

Kørte billede af M101 ned i går. Men syntes jeg har fået enormt meget støj med på billederne. Det har ikke været tilfældet tidligere, når jeg har brugt mit setup. Den eneste forskel fra dengang til nu, er at vi i byen har fået installeret LED gadelamper. Er lidt i tvivl om det er her problemet er.
      Jeg har taget en stacket fil, og provokeret den lidt, og så kom der det her frem, specielt i midten af billedet. Hvad kan forårsage det??
      Har aldrig haft de problemer førhen.

Billedet består af 30x2min. Men plejer at være meget meget mere støjsvagt.

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Rene
        Jeg ved godt at det lyder underligt men det ligner altså dug eller is på cameraet. Hvad er det for et cam du bruger

mejer
        Deltager
          • Super Nova

Hej Høst.
          Det er Qcam9 mono.
          Nu du siger det, er der faktisk også en anden ting der er forskellig. Cam og filterhjul er skruet sammen nu. Det var det ikke før, der var der en påskruet glasplade foran chippen. Så skal det være, hvis der kan komme fugt ind til chippen nu, så der dannes iskrystaller på chippen.
          Det har jeg set før, men dengang så det bare anderledes ud.
          Jeg håber du har ret, for det er da til at gøre noget ved.

pur
          Deltager
            • Giant

Hvis ikke jeg husker helt forkert, så mener jeg at chippen på qcam 9 sidder i et lufttæt kammer som er fyldt med en gasart, måske argon, det har jeg i hvert fald brugt før, som så holder fugt væk fra chippen, så det må være på filteret frosten sidder.

Vh

HenrikPur2014-03-31 13:14:09

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej Mejer . Hvis jeg forstår dig ret så er glaspladen på Qcam9 fjernet , derfor er der dug/frost på ccd . På med glasset igen og få ccd tørret .

Rettet for stavefejl Embarrassed

nive2014-03-31 16:16:00

mejer
              Deltager
                • Super Nova

Så er jeg tilbage.
                I har lidt ret hver især. Som Henrik skriver,
                sidder chippen i et aflukket kammer, så der ikke skal kunne komme fugt
                ind. Derudover sidder der en ekstra glasplade som er skruet foran på
                camet, så man har noget at holde kameraet fast i (2″ holder). Men jeg
                har et filterhjul, som kommer fra samme producent som kameraet, og de
                laver en speciel adaptor, så kamera og filterhjul bliver spændt sammen,
                for at undgå skævhed.
                Men, når man bruger den adaptor, er der ikke plads til det yderste glas mere.

FUUUUUUCCCCKKKKKKKK, jeg har fundet problemet, tror jeg.
                Da jeg gik ind på astroqcams hjemmeside, for at finde et billede der hviser hvordan tingene er skruet sammen, faldt jeg over det her billede, som viser, at det ekstra glas godt kan være der.

Nej nej nej, hvor rart, hvis det bare er den lille forglemmelse, det skal fejres hvis det er.Big%20smile

Tak tak tak, for feedback, og gode råd. Det er her dette forum har sin styrkeClap

Billedet er her.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'hjælp hjælp hjælp' er lukket for nye svar.