› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp, har jeg købt noget ordentligt?
- Dette emne har 30 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af flemminga. This post has been viewed 2299 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. maj 2016 kl. 20:48 #147029
astrojensenDeltager- Neutron star
Vi skal alle starte et sted.
Thomas, Bornholm
10. maj 2016 kl. 20:55 #147031
baymina- Asteroid
Hej Thomas!
Det var rigtig pænt sagt! 🙂
Jeg har altid været fascineret af universet osv, men igår peakede det for mig.. Jeg var helt oppe at køre efterfølgende.. 🙂
Jeg håber jeg fortsat vil være hooked og spare sammen til bedre udstyr.
Jeg ser frem til at gå på opdagelse både herinde og i universet! 🙂
10. maj 2016 kl. 21:51 #147033
Udstyret skal nok komme. Det vigtigste er VIDEN, for dén kommer ikke af sig selv. Derfor: Læs alt om astronomi, du kan komme i nærheden af.
Thomas, Bornholm
10. maj 2016 kl. 21:57 #147034
baymina- Asteroid
Jeg prøver så meget min hjerne kan klare om dagen.. 😉
Indtil videre har jeg siden igår nok brugt omkring 10-12 timer på at læse om alt fra teleskoper til solpletter.. 🙂
Når nu jeg modtager teleskopet (med mindre der er en herinde der siger det virkeligt er spild af penge!!!) vil jeg starte helt fra 0.. 🙂
Kan du (eller en anden) sige mig hvad der er bedst at gøre første gang jeg har sat teleskopet op?
Altså, skal jeg satse og bare kigge i det tilfældigt og se om jeg er heldig at få noget ind, eller skal jeg sigte efter Nordstjernen eller månen første gang fx? 🙂
Tænker at når en af gutterne på brorfelde igår havde svært ved at finde solen, skal jeg nok ikke regne med at ramme plet første gang.. :p
11. maj 2016 kl. 00:34 #147047
finnrDeltager- Main Sequence
Hej og velkommen til
astro-nørdernes verden!Bresser Solarix ser
ud til at være et nyt koncept – et miniteleskop specielt for folk, der
gerne vil se på solen, og evt. fotografere den med en mobiltelefon! Men teleskopet er nok det samme, som det
der sælges som Bresser ”Natioal Geographic” med et lidt anderledes stativ og uden
solfilter.Selv med et meget simpelt
instrument og billige okularer kan man jo altid se noget på himlen. Du kan
givetvis se måner omkring Jupiter og nogle skybælter, og en ring omkring
Saturn, men sandsynligvis ikke den såkaldte ”Cassinis deling” imellem de større
ringe.Der synes ikke at
være nogen søger på teleskopet, og så kan det godt være svært at fange et
objekt. Begynd med Månen – den er ret nem at fange, og man kan altid se nogle
kratere, især langs overgangen fra den belyste til den mørke del. Prøv derpå
Jupiter, den står godt for tiden. Vil du se Saturn og Mars, skal du stå tidligt
op i øjeblikket. Når du har fået lidt rutine i at pege med teleskopet, kan du prøve
at finde den berømte Andromeda-galakse under Cassiopeia. Den kan sædvanligvis
ikke ses med det blotte øje, men man kan finde en stjerne i nærheden og så
zigzagge sig vej vha. af et stjernekort eller et ”planetarieprogram” som
Stellarium eller lignende. De er ofte gratis!Hvis du synes, at
det er meget vanskeligt at indfange ting med teleskopet, kan du anskaffe en løs
søger, der sættes fast på teleskoprøret. Det er enten en lille ekstra kikkert med større synsfelt og et trådkors, eller (bedre) en rødpunktsøger, hvor man
ser himlen gennem et lille stykke plastik og placerer en rød lysprik over det,
man vil se i teleskopet. Dimsen koster et par hundrede kroner og kan siden
flyttes til et andet teleskop.Hvis du har en prismekikkert
(en fugle- eller bare en teaterkikkert) så tag den med ud og kig lidt på
stjernelandskabet omkring det, du også vil se med teleskopet. Så er det nemmere
at finde. Og lær lige de vigtigste 3-5 stjernebilleder at kende, så er det
lettere at finde vej.Solen er svær at
fange, fordi man ikke kan sigte direkte til den med det blotte øje.
Man kan prøve at minimere kikkertens skygge på en hvid skjorte, så er man lige
i nærheden. Man kan se dagens aktuelle solpletter på hjemmesiden ”Spaceweather”.
Lyset fra protuberanser er stærkest i et meget snævert bølgelængdeområde, der
kaldes H-alpha (656.281 nanometer). For at se dem skal
man bruge et filter, der kun tillader lys af denne bølgelængde at passere, ellers
drukner de i alt det andet lys. Et sådan H-alpha filter er temmelig kostbart,
men astroklubber har ofte nogle særlige solkikkerter med H-alpha-filter.Go’ fornøjelse med observationerne – og ikke
mindst med astro-litteraturenFinnR
FinnR 2016-05-11 00:37:10 11. maj 2016 kl. 18:05 #147069
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Det er svært at svare 100% på spørgsmålet, om den lille Bresser er decideret spild af penge, specielt når man ikke har prøvet at kigge i den. Men hvis du kan acceptere den præmis, at du muligvis hurtigt vokser fra den, og du ikke får en øre igen af dine 900 kr, hvis du vil skille dig af med den senere, så kan det måske godt bruges som en start.
Alternativet er, at vente og spare sammen, evt. købe noget brugt senere. Der er også flere her i forummet, der tidligere har anbefalet almindelige håndkikkerter som begynder-værktøj.
Du skal ikke være bange for supernørderne. Selv om de kan være langhårede at høre på, hvis de begynder at diskutere et eller andet astro-teknisk, så er de mest bare halvgamle mænd, der kommer for lidt ud ;).
Du skal bare udnytte det faktum, at de fleste i foreningerne elsker at snakke om astronomi, teleskoper og alt hvad dertil hører. Der er mange, der hellere end gerne hjælper en begynder på vej. Du kan helt sikkert også få lov til at kigge i deres fine teleskoper. De elsker hvis du kigger i lige netop deres teleskop og siger “neeeej, hvor ser det fedt ud” 🙂
Så bare gå til den og udnyt alt, hvad foreningerne kan tilbyde. Det er det, de er der for. Fra AAFs formålsparagraf:
“Amatør-Astronomisk Forenings formål er at samle personer med interesser for astronomi … og udbredelse af viden om teknikken, der skal til for at foretage observationer. “
Jeg kunne forestille mig, at de andre har noget lignende stående i deres vedtægter.
PS: Du skal selvfølgelig være velkommen i AAF, men da vi samles i Kolding, er KAF nok bedre for dig rent geografisk … 😉
11. maj 2016 kl. 18:45 #147072
baymina- Asteroid
Hej Frank!
Jeg vil følge dine råd og starte med månen! 🙂
Og allerede nu ved jeg så at Andromeda ligger under Cassiopeia, og Cassiopeia er en af de få ting jeg ved hvad og hvor er.. 😉
Det var rart med alle dine råd, især også omkring søger osv, og hvor var det rart at du gad tage dig tid til at forklare, også så en mega-newb som jeg kunne forstå og lære! 🙂
Mange tak!
Maria
11. maj 2016 kl. 18:54 #147073
baymina- Asteroid
Hej Jakob!
Også tak for dit svar! 🙂
Jeg tror jeg har besluttet mig for at beholde det, og så bruge det til at lære med.. 🙂
Jeg elsker dedikerede mennesker, så de halvgamle mænd må meget gerne begynde diskussionerne, så længe der er bare én der lige kan “oversætte” eller fortælle mig hvor jeg kan lære om netop dét emne! 😉
Og bare der ikke er nogen der griner ad mig eller tænker “Newton, hvor er hun latterlig at troppe op med det skrammel og tro hun kan være med i klubben!”.. :p
Der er nok desværre for langt til Kolding, jeg må hellere holde mig lokalt enten her hvor jeg bor eller ved sommerhuset.. :p
Mødes folk herinde fra for at kigge og snakke eller er det KUN i foreninger mon? 🙂
11. maj 2016 kl. 19:20 #147074
Vi amatørastronomer mødes både privat, i og udenfor foreninger. Og vi både kigger og snakker og ikke mindst spiser! De fleste af os er nogle rigtige madører og lidt god mad samtidig med astronomisnakken og kiggeriet har jo aldrig skadet nogen.
Og vi diskriminerer ikke overfor teleskoper af forskellig herkomst.
Og nogle af os er også knapt så halvgamle…
Thomas, Bornholm
11. maj 2016 kl. 19:29 #147075
baymina- Asteroid
Det lyder godt! :p
Så burde jeg kunne være med! Jeg elsker mad og har da fået at vide en del gange jeg godt kan slå et måltid sammen, så folk er mætte og glade.. 😉
Indtil nu i mit liv har der været mest gastronomi-snak, men jeg glæder mig til at fjerne g’et.. 😉
12. maj 2016 kl. 00:48 #147098
flemmingaDeltager- Moon
Hej Maria
Jeg har et 12.5 mm okular (Celestron Ultima) samt en 2x barlow (Ultima SV serie) der har “samlet støv” i en del år. Selv om de er gamle er de afgjort i en meget bedre kvalitet end dem der følger med dit nye teleskop.
Okularet på 12.5 mm giver ca 28x forstørrelse og med barlow 56x forstørrelse. Okular + barlow er dine hvis du er interesseret.
Hvis du har tid kan jeg medbringe dem til KAF’s næste medlemsmøde på Kroppedal museum torsdag d. 19. maj kl 19:30?
God fornøjelse med dit nye teleskop.
Flemming, Brorfelde
12. maj 2016 kl. 01:08 #147099
baymina- Asteroid
Hej Flemming!
Jeg er helt målløs over dit tilbud! 🙂
Tusind tusind tak! 🙂
Jeg er ret meget i sommerhuset i øjeblikket (Odsherred), så må liiiige se på om jeg ville kunne komme til det møde D. 19.. 🙂
Er det noget man skal melde sig til som gæst, og hvis ja, hvor lang tid før osv? 🙂
Igen, tusind tak!
Maria
12. maj 2016 kl. 01:20 #147100
baymina- Asteroid
Og lige et opfølgende spørgsmål, skal man have sit gear med til møderne, eller er det kun snak? 🙂
12. maj 2016 kl. 01:34 #147101
flemmingaDeltager- Moon
Det var så lidt
Jeg er kun glad for at de kan komme til gavn
Du behøver ikke at melde dig til som gæst, men kan blot møde op.
Hvis du har et transportproblem, kan du lige melde tilbage, da vi så måske kan hente/bringe dig til en station.
Ofte er medlemsmøderne små foredrag der holdes af medlemmerne, og mange tager ofte deres nye “dimser” med.
Så du er velkommen til at medbringe dit teleskop til mødet, hvor du sikkert vil kunne få en masse gode råd.
Har du ikke tid til mødet så finder vi bare en anden måde at give dig okular+barlow.
Flemming
12. maj 2016 kl. 01:40 #147103
baymina- Asteroid
Hvor er det fantastisk at blive taget imod med så åbne arme, det gælder alle jeg har talt med herinde.. 🙂
Nu kan jeg se der står du er fra Brorfelde(?), er der ikke foreninger deroppe omkring (Odsherred) eller er KAF bare en bedre forening? 🙂
Jeg vender lige tilbage om jeg kan komme.. 🙂 transport til/fra station ville være dejligt, da jeg ikke har bil og jeg ikke lige ved om min far ville gide køre.. :p
Men som sagt, så er vi en del i sommerhus i øjeblikket, så jeg kender ikke lige planerne for næste uge endnu.. 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp, har jeg købt noget ordentligt?' er lukket for nye svar.