› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp, er Nexstar 4se godt?
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af 09fowler. This post has been viewed 779 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. juni 2016 kl. 19:38 #147891
09fowlerDeltager- Asteroid
Hej derude
Overvejer og er tæt på at beslutte mig, men mangler lige
Den sidste anbefaling før jeg beslutter mig helt.
Overvejer et Celestron Nexstar 4se.
Mine behov er et :
Teleskop der nemt kan pakkes væk og tages frem
Ikke kræver den store vedligeholdelse
Kan vise mig planeterne og månen
Dobbeltstjerner
De største DSO ( Andromeda, Orion tågen, pinwheel Galaxy osv)
Muligvis opstart af astrofotografering
Må ikke koste mere end 5000. ( har set det i England til 4000)
Ud fra hvad jeg kan finde ud af burde dette blive opfyldt med et Nexstar 4se,
Men hvad er jeres mening?
På forhånd tak
Peter
12. juni 2016 kl. 21:49 #147895
mortenDeltager- Super Nova
kære peter
Jeg startede faktisk med et 4se teleskop.
Du ser ikke noget der minder om de billeder vi viser f.eks. her på forum med det teleskop (som med noget visuelt teleskop). Hvis du øver dig kan du lære at skelne de grå pletter og erkende en hel del galakser og andre deep sky objekter. Foto skal du ikke regne med at kunne lave, dertil er monteringen for dårlig. Teleskopet er fint transportabelt og meget nemt at lære at bruge og sætte op.
Hvad kan du se?
Thomas fra Bornholm kan se de utroligste ting med små åbninger, men han har også øvet sig i mange år, og er givet et særligt talent.
Det er en fordel at være ung fordi øjets linse så er helt klar og man har stadig mange af ens nethindeceller tilbage. Det er en fordel, og en absolut forudsætning for deep sky objekter, at man er væk fra byens lys.
Jeg kunne opnå nogle rimeligt flotte observationer af Jupiter, Saturn og venus samt naturligvis månen. Også lysstærke deep space objekter kunne jeg se, så som M57, kernen af Andromeda, og på en god dag M51, m81 og m82. Orion (m42) kan du også se de lysstærke dele af.
Styrken ved 4se er at det er så nemt at transportere og sætte op. Problemet er at man bliver sulten på mere, og 4se tror jeg suverænt har været det dyreste køb jeg nogensinde har foretaget (jeg solgte det igen efter nogle måneder, købte en C8, derefter flere newtons, c11, Tak og TV refraktorer etc. etc. Noget af det har jeg stadig, det er ikke altid det rigtige man får købt (og solgt).
Tilføjelse
Teleskopet kræver som formodentlig eneste vedligeholdelse at man køber batterier (og ikke efterlader dem i). Det er en Mak, som ikke skal kollimeres. Nemt teleskop at eje og bruge til visuelt brug med lille åbning.
morten 2016-06-12 21:52:15 12. juni 2016 kl. 21:56 #147897
09fowlerDeltager- Asteroid
Hej Morten
Tak for svar.
Ved godt at jeg ikke vil kunne opnå de samme flotte billeder som mange har her på siden.
Men det teleskop jeg er ude efter skal være et grab and go da jeg ikke har stuen / altanen optimalt placeret samt
Det skal kunne tages med ud på tur.
Har også overvejet et Skywatcher mak 127.
Har pt et defekt Etx-70 og et Astromaster 70eq og ønsker mere power samt goto.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp, er Nexstar 4se godt?' er lukket for nye svar.