Hej alle! 🙂
Jeg håber på at kunne finde nogle rare og kvalificerede mennesker, som vil hjælpe mig med det praktiske og tekniske i forhold til at skulle forsøge at bygge en EAA-“goggle”.
Jeg kan forestille mig, at det lyder lidt spøjst og absolut ikke hører ind under kategorien “klassisk astronomi”, men det er nu engang en oplevelse, som jeg godt kunne tænke mig at have.
Jeg er langt fra nogen teknisk ekspert, men umiddelbart tænker jeg på et design med en lysindfanger i form af én refraktor lense, hvor fotonerne bliver omdannet og forstærket af en CMOS-BSI sensor og fremvist på enten en LED-skærm inde i brillerne eller to “LED-eyepieces”.
CMOS-sensor teknologien er så vidt jeg forstår for nyligt kommet langt og med den nye BSI (Back-Side Illumination), skulle den kunne måle sig med CCD ift. Quantum Efficiency (beklager jeg ikke kan de danske term, min viden er forholdsvis begrænset og selvlært). Jeg har kig på denne sensor:
http://www.sony.net/Products/SC-HP/new_pro/may_2014/imx183_e.html
Da jeg ønsker at bygge det ala en NV-“goggle”, så er Field of View vigtig.
Hvor mange grader FOV skal man opnå, før det ville være tilfredsstillende som en “goggle”?
Jeg har læst mig frem til, at FOV er en funktion af Focal Length og størrelsen på Pixel Array’et. Den valgte chip har følgende pixel-felt: 5544H × 3694V, hvilket må være tilfredsstillende til et bredt FOV?
Goggle-designet giver så også begrænsninger ift. vægten og størrelsen på den optiske linse. Jeg kunne forestille mig et mål på 50 x 100 mm., ville resultere i en rimelig vægt og størrelse. Det resulterer i en Focal Ratio på f/2. Hvordan ville det fungere i forhold til mit FOV? Skal jeg ned i f/1 eller f/1.4 i stedet?
Ville min Image Scale/Magnification være uacceptabel ift. at se de nærmeste stjerner, månen, osv. i det ovenstående “setup”?
Derudover er jeg uvidende om, hvordan man matcher sensoren med den rigtige optiske linse. Hvad skal man være opmærksom på? Hvad kunne være et godt bud til Sony-sensoren og hvorfor?
Jeg sætter med glæde en god flaske rødvin på højkant til personen, som har lysten og tålmodigheden til at hjælpe mig med at finde hoved og hale i mit projekt 🙂 Alle tanker er værdsat.
De bedste hilsner
Mathias