HJæælpppp

• Dette emne har 83 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 5313 times
Viser 9 indlæg - 76 til 84 (af 84 i alt)
  • Forfatter

per.skydt
      • Asteroid

Jeg må nu indrømme at jeg har været yderst tilfreds med både LX90’eren og min nuværende LX200GPS. De har fungeret upåklageligt, selv ned til temperaturer omkring -15 grader. Har aldrig fortrudt.

Hilsen Per

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Min LX-200 kørte også fint selv om det var koldt – Dog gik søgeren istykker ved frost. Jeg har haft meget bøvl med min LXD-75 men dem fik jeg rettet selv. Min CG5 havde en løs aksel er nu skiftet på garanti, og virker som den skal. Min CGE fik vand og ville så ikke helt som den skulle… Og den har et “lukus” problem, der er små hakker i PEC kurven som kunne være undgået hvis Celestron havde sat en gearboks i der koster 4$ mere… Min ETX-70 var virkelig ringe, da den ene DEC lås knak. Hvad har jeg ellers haft.. Hmm, nåja min DS-2114ats var nok endnu dårligere end ETX-70, men fik da lavet mange billeder med den som jeg var meget stolt over… Og er det entenlig stadig, selv om tog et der så sådan ud idag ville det aldrig blive behandlet 🙂

Anonym
          • Super Nova

Nå jeg kan se der er behov for lige og præciseret hvad der gik galt i går aftes.

1. Håndkontrollen mistede sin lysstyrke i displayet, så jeg ikke kunne aflæse.

2. Der sad rimfrost over alt på kikkerten, også på glasset.

3. Mit ny indkøbte varmebånd virkede ikke, med den adabtter som jeg havde købt. (Derfor rimfrost på glasset)

4. Kunne høre på drevet i motoren som tilter og drejer kikkerten at det kørte dårligt og ujævnt.

Skal også siges jeg havde stået ude siden kl. 15.30 og gik ind ved 19.00 tiden, der var det minus 6 grader og begyndt tåge/dis. Bor ikke så langt fra Odense å, som sendte en tåge op over vores grund i går aftes.

Så vil jeg lige nævne at jeg er nybegynder, og står med nogle tekninske problemer p.t. Så er det ikke lige sådanne problemer jeg også har brug for og slås med.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Morten, nej det er træls som nybegynder. Men kan mærke på du er sej og vil det her, så det skal nok komme

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

1) sker tit når det er koldt, en følge af krystal displays. Hold kontrollen varm, ind under jakken eller med et varmebånd / oven på en PC eller hvad du har af muligheder. Gem den i en hue når du ikke bruger den, også videre.

2) Rimfrost er oki sålænge det ikke er på glasset 😉

3) Hvilket varmebånd og adaptor er det? – Slagt et soveunderlag, og lav en dughætte.

4) De larmer, gerne mere eller mindre når det er koldt. Det kan være afstanden mellem gearne skal trimmes. Det kan du nemt gøre selv, eller få en til at hjælpe. Men husk at trimme dem i stuen eller lign, da du ellers vil opleve at de går for stramt til sommer.

5) Prøv at lege med den indendørs, i dagtimerne. Så du bliver fortrolig med dens menu-system.

6) Dagtimerne kan bruges til at træne motore med – Kik på side#62 i manualen, Appendix D. Den gemmengår trin for trin hvad du skal gøre, tager 5-10min som er godt givet ud. Skal dog gøres om, hvis du trimmer på gearet.

7) Lav et par alignments i stuen, den kan sikkert ikke finde tid/dato med GPS’en – Men og antag at alle alignment stjerner hænger lidt ude i søgerfeltet. Så du skal trykke lidt på op og Højre tasterne for at centrere dem. Lav så et par gotos, og kik i et stjerneprogram om det ser ud til at være rimeligt sted den peger hen.

8) Align din søger med tubus, så du er sikker på at du har det samme i center af begge. Jo længere væk dit objekt du indstiller efter er, jo bedre vil de passe sammen på stjerner.

Det tog mig længe at finde ud af hvordan man fik det bedste ud af min LX-200, men når man først er begyndt at finde rundt i systemet er det ikke så galt.

Når du så kan komme ud igen, prøver du dette:

1) Opstille. Tænde. Træne Home Sensors. Easy Align. Goto M42.

2) Slukke ned. Tænde. Easy Align. Goto M45.

3) Slukke ned. Tænde. Easy Align. Goto M82 – Cigar galaxen, en grå aflang tåget klat 🙂 Goto M103 – En åben stjernehob. Hvis du ikke ser disse i dit 25mm okular, går du ind under setup og slår High Precision til. Og prøver igen, den vil nu gå over til en klar stjerne. Denne centrer du og trykker på enter, hvor efter den så futter over til objektet som så står fint i okularet.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Jeg har nu ikke de helt store problemer med min gamle rustne LX200emc
                der er fra engang i 90’erne – den kører bare trods mishandling fra
                flere tidligere ejere.

Eneste problem der er opstået efter at den har stået udenfor i en del
                år er at DEC lejet er irret til så der er for megen friktion –
                kombineret med for meget overvægt kan det drille lidt.

Frostvejr er intet problem – forudsat at fedtet i gearerene ikke bliver stift. min har arbejdet fint selv ved -18C.

Jeg medgiver at der er nogle uhensigtsmæssigheder på 12″‘eren – armene er for korte og for klejne.

MEN ellers er det bare at tænde – pege mod et kendt object, vælge det i
                menuen og sige sync for at læse teleskopet til himmeluret. Så virker
                goto over hele himlen indenfor en måne diameter. (Jeg har det mere
                eller mindre fast opstillet så pol alignment er iorden og jeg starter
                altid med teleskopet rettet mod DEC=0 og AZ=0 så goto også virker
                nogenlunde uden align/sync)

Håber at du får gang i dit Arne.

FrankLarsen2009-01-06 10:45:01

Anonym
                  • Super Nova

Jeg har virkelig fået lejet godt og grundig med teleskopet. Var ude forleden aften og fik det til og lykkes “næsten”. Bemærk jeg skriver næsten

Jeg kan fornemme det handler og og bliver fortroligt med sit teleskop. Det er lige som et musik instrument, øvelse gør mester.

Jeg har et lille problem med og få stjernen til og stå 100% i okularet. Men det ville måske være en god ide og investere i et trådokular.

Og så må jeg igang med og bygge et lille observatorium, så jeg ikke skal slæbe teleskop ud og ind hver gang.

Men er det ellers mere jeg kan gøre?

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har et 9mm vist nok Meade i overskud, belyst.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jeg ligger inde med et Meade 12mm belyst med ledning der passer i dit teleskop.

Viser 9 indlæg - 76 til 84 (af 84 i alt)
                    • Emnet 'HJæælpppp' er lukket for nye svar.