HJæælpppp

• Dette emne har 83 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 5312 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 84 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

ja, og husk at tag mønterne/bilnøglerne ud af bukserne hehe

Anonym
        • Super Nova

Jeg har stået flere forskellige steder, jeg ender i samme situation.

Rigo jeg rammer ikke engang halvdelen af månen i mit okular. Månen befinder sig mindst “10-15 månen breder”, lodret og vandret ved siden af i den retning kikkerten ser.

Men jeg vil snakke med Meade i Aalborg i dag i telefonen. Nu vil jeg være sikkert på at kikkerten ikke fejler noget.

Jeg har her i weekenden fået nogle screen shoots af opsætningen fra en der sidder med samme kikkert som jeg. Alle indstillinger stemmer overens når vi sammenligner mine og hans.

Det kunne derfor være nærliggende og tro at der er noget andet galt med kikkerten.

Jeg vender tilbage.

k_holst
        Deltager
          • Nova

Morten har du fået gennemført en align, hvor du får centreret hver alignstjerne?

Den kan ikke ramme noget før du har fået meldingen “Align sucsess”

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Morten – Jeg har haft en LX200-GPS, og der er altså lige nogle ting man skal gøre.

Først, skal kompasset indstilles til der hvor du bruger det.

Det gøres inde i menuen under Setup – Smart Mount – Calibrate censors.

Den vil så futte hen mod polaris, som du så skal centere i okularet. Nu ved den hvor nord er, hvis du laver om – sætter op et nyt sted, sætter en bærbar ved siden af eller noget andet der kan påvirke et kompass skal du gøre det igen for at opnå bedre alignment.

Den skal også have at vide om hvilken tidszone du er i – GMT+1

Så skal den have at vide om det er sommertid eller ej – Standard Time lige nu.

Og om den står på en Wegde eller ej, hvis du har den på en Wegde så er alt det med kompas og deslige lige meget da den så ikke bruger det. Bruger du ikke Wegde, skal den stå til Alt/Az.

GPS’en fortæller den kun hvad klokken er, samt hvor du er på jorden. Brug det endelig, og om du har GPS offset til 0 eller -/+30 er et fedt – det giver kun en forskel på nogle buesekunder. Mange kører med 0, for at være sikker på at den ikke roder med J2000 kataloget.

Train Drive – Denne er meget vigtig, er ganske vist gjort fra fabrikken. Men da den har været halvdelen af jorden rundt, kan netop dette give meget bedre gotos.

Home Censors – Skal være slået fra i Polar (på en wegde) og til i Alt/Az.

Hvordan skal du så aligne?

1) Sætte din montering op, til rimelighed i vatter med glasset pegede mod nord, og noglelunde vandret. Pladen med alle stik skal vende mod syd.

2) Tænd.

3) Vælg – Align Easy.

4) Vent på den er færdig med at danse rundt.

5) den første klare stjerne den finder, skulle gerne være i søgeren, eller meget tæt på. Centre den i søgeren, og derefter i okularet. Brug håndkontrollen til dette.

6) Tryk på enter.

7) Den finder nu en anden klar stjerne, som gerne skulle være i søgeren. Centre den i søger, efterfulgt af centreing i okularet. Igen med håndkontrollen. Du må ikke flytte på monteringen, eller løsne aksel låsene.

8) Tryk enter.

9) Den skulle nu gerne sige: “Alignment Succeesfull”. Siger den noget andet, så trykker du på mode til du er tilbage til Align Easy, og starter forfra.

10) Når den har sagt “Alignment Succeesfull”, kan du bede den om at gå til M42 eller noget andet – Bare IKKE månen. Den er ikke god at teste på. Brug meget gerne M42 eller M45 da de begge er store og nemme at finde.

M42 er Oriontågen, M45 er syvstjernen.

Ellers må du jo SMS’s mig når du står der ude : 26 23 29 13.

Anonym
              • Super Nova

Hej Michael

Jeg har ikke kørt en Smart Mount – Calibrate før, så måske er det her fejlen ligger. Alle andre indstillinger du nævner er jeg med på, og er indstillet. Dog kan jeg konstatere at jeg skal indstille uret hver gang jeg starter.

Jeg prøver i aften hvis skyerne holder sig væk.

Og hvis jeg ryger problemer SMS’er jeg dig. Jeg kan evt. ringe dig op senere hvis du er med på det.

Tusinde tak for rådet.

slindemann
                • Asteroid

Tror du ikke du skal indstille uret fordi GPS’en ikke har nået at finde de mindst tre satellitter den skal bruge for at ‘tracke’?
                Jeg har kun erfaring med den LX200GPS der står i WKO, men den har også et problem med easy align ved restart. Den rammer ca. 30 grader skævt. Men jeg vil da lige tjekke om det er sensor calibration den er gal med der.

Hygge,

Steffen

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Jeps men send lige en SMS først, så konen ikke bliver alt for gal over at jeg igen snakker astro Wink

Det med GPS’en har jeg ikke haft bøvl med selv, kun at tidszonen blev ændret i ny og næ.. Men efter en opdate af håndkontrollen forsvandt det. Er du sikker på GPS delen er slået til? Kan jo slås til og fra under setup.

Min uden calibrate ramte gerne mellem 10 og 50 grader skævt. Du kan jo også prøve at slå censors fra, og bare sætte teleskopet op og derved springe dansen over.

Den nemme måde at være sikker på du peger nord, er at centre Polaris i søgeren også gå ned i vandret. Tænd og vent på GPS’en finder tid/sted. Easy align derfra.

Michael.

Anonym
                    • Super Nova

I Setup’en – Smart Mount, er der 5 under menuer.

1.Konfiguration – kan vælges til on/off.

2. Loade – Default

3.Save As – Default

4. Delete – Default

5 Restory – Factory kan sættes til No/Yes

Så er der et punkt, som hedder Train Drive. Der er 8 under menuer.

1. Cal. Sensors

2. Tracing Rate

3. Guiding Rate

4. Dec. Guiding

5. Reverse L/R

6. Reverser UP/DOWN

7. Home Censor

8 GPS Aligment

Jeg har lige for sjovt kørt en Cal. Sensors. Teleskopet futter lidt rundt og slutter af med og fortælle at det er blevet flyttet til et nyt sted. Jeg skal trykke Enter for at accepetere dette. Derefter skriver teleskopet Aalborg. Jeg trykker Enter til det, hvorefter teleskopet laver en Slewing og drejer mod Nord.

Derefter spørger det om jeg vil køre en Align. Her vælger jeg så Align Easy.

Nå det jeg så vil spørge om – er. Det er vel Train drive jeg skal vælge, når jeg kommer ud i aften. Ved godt det ikke passer helt ens med det du skriver Michael. Men sidder med den sidste nye opdatering til Autostar II. Kan det så skyldtes af man har ændret tingene lidt, siden du havde din LX 200 ?

Jeg SMS’er først hvis jeg ryger i problemer. Min kone syntes heller ikke det er sjovt længere

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja, den havde jeg helt glemt, train drive, betyder meget, husk endeligt ikke at overskyde startpunktet, så hellere stoppe marginalt før.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Oki du har så en nyere version af firmwaren end den manual jeg kunne hente til LX-200R.

Jeg gik ud fra min gamle LX-200GPS også den manual jeg hentede…

Du skal ikke ind i smart mount.

Du skal ind i Train Drive, og køre Cal Sencors, dette gøres når det er mørkt.

Men inden da kan du roligt køre, en “rigtig” Train Drive. Som gøres således:

Setup – Telescope – Train Drive – AZ Train. Du skal bruge et fast punkt (gadelampe eller andet så langt væk som muligt). Gør som den siger…

Vælg derefter ALT Train, og gentag.

Dette giver nok allermest overalt, det med cal sensors giver kun noget på dine alignment stjerner.

Og jo de ændre fra tid til anden på det hele.

Men lad os lige tage nogle af tingende.

Train Drive menuen.

1) Skal køres hvor du normalt observere, med de ting du plejer at have med. Aften/nat.

2) Skal stå på sidereal med mindre du kikker på månen – Så skal den være Lunar.

3) Er lige meget til du begynder på foto og guide.

4) som 3.

5) som du gerne vil have piletasterne V/H skal virke

6) som du gerne vil have piletasterne Op/Ned skal virke

7) ON

8) ON

Michael.

Anonym
                          • Super Nova

Nå det bliver ikke i aften. Computer og teleskopet kunne ikke arbejde i kulden. Alt frys fast, så jeg må prøve imorgen, hvis vejret tillader det.

mejer
                          Deltager
                            • Super Nova

Jeg troede det var meningen at teleskoper skulle kunne arbejde i kulde, når de nu mest bliver brugt om vinteren.
                            Mon Meade teleskoper er så gode enda, eller har du bare været uheldig.

Mejer

mikkellund
                              • Giant

Alle de meade teleskoper jeg har bruge har haft en eller anden størrer eller mindre uheldighed/fejl. Men særeligt klubbens lx200 er “dum”. Men også min llightbridge er underligt lavet, man kan f.eks ikke have stikket til blæseren i samtidigt med at man kigger på 60 grader over horisonten, for så kollidere stikket med et håndtag. suk

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Meade teleskoper har sku mange fejl, har aldrig ejet et, men høre om det så tit. Der er mange der køber sådan en Meade som først gang køber, men ikke anden gang 🙂 http://www.rigorigo.dk2009-01-05 21:51:35

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Alle mine Lxd75 var defekte eller gik i stykker med motoerne MED lxd75 6″ tubusen på.::::

Der imod var min LX90Gps det dejligste instrument jeg har haft, var ikke helt glad for vægten, ultrawedge osv, men optik og GOTOs var bare Thumbs%20Up

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'HJæælpppp' er lukket for nye svar.