HJæælpppp

• Dette emne har 83 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 5315 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 84 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Nu stiller jeg et spørgsmål. Den her GPS, hvor præcis skal den ramme den første stjerne den søger under en Align?

Snakker vi 2-3 grader forbi eller mere?

Ove det er ikke fordi jeg ikke vil svare dig. Men nu vil jeg være sikker i min sag

mikkellund
        • Giant

Ove wrote:

Nu ved jeg ikke hvad er sker når Morten gør det, men monteringen kan finde på at sige at alignment slog fejl. Så er det ikke så meget at gøre, oder wass?

Hmm, den fejl er jeg ikke stødt på. Sker det under justeringen, eller først når du er færdig med sidste stjerne?

Når jeg er færdig med sidste stjerne

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Som jeg har set flere steder, er de der GPSer helle ikke noget vidunder, ikke noget a must have dims for at stille hurtige op. Det er mest til klokken og sted, og grov justering til en 2-3 punkts. Men første stjerne kan være ret mange grader forbi, selv med et rimelige stort okular, eks. 25mm ville man ikke kunne se den rette første stjerne

Men vel entelige også logisk nok at en GPS ikke kan være så præsis, når de operer inde for et par meter eller mere, så ville de aldrig kunne stille et scope præcis op med brændvide på en stjerne, det ville jo kræve vildt meget præcision, også af vatter, kompasm.m.

http://www.rigorigo.dk2009-01-04 22:36:26

ove
            • Main Sequence

GPS’en gør ikke andet end at stille uret og positionen. Den kan ikke hjælpe med at aligne.

Det kan det indbyggede elektroniske kompas og vaterpas derimod, men kompasset er meget følsomt for lokale påvirkninger. En rekalibrering er nok nødvendig når den rammer så meget ved siden af.

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Ja, der skal ikke meget “metal” til før det går galt med kompasset med “mange” grader forbi når man lige frem sigter op mod himmelen med “førstørrelse”http://www.rigorigo.dk2009-01-04 22:34:43

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Prøv at droppe din GPS og manuelt indtast dine data og se hvad der så sker, når og hvis du alligevel en dag skal køre Polar mode er det jo alligevel uden GPS.. i hvertfald på min gamle Lx90Gps

Anonym
                  • Super Nova

Ove hvad er en rekalibreing, er det noget jeg selv kan gøre? Vil dog lige nævne at teleskopet ikke er en måned gammel, så syntes godt nok det lyder tideligt.

Rigo, jeg aner det ikke, jeg er jo ny i denne verden her. Har bare lade mig fortælle at stjernen skal ligge inden for okularen, og så finjustre man til den ligger i midten. Derefter køre man så over på stjerne nummer to, finjustre igen og trykker Enter. Derefter skulle alt være lige til og gå til.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg tror ikke der noget i vejen med Mortens grej, han forventer bare noget andet, jeg har selv stået i næsten samme situation, og efter et stykke tid får man en AHA oplevelse, og det er easy

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

finjustre er nok så meget sagt, først grov og så over på fin 🙂

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Kalibreringen kan som jeg husker komme i brug efter eks batteri skift i GPSen, måden står i manualen.

k_holst
                        Deltager
                          • Nova

Du må ikke forvent at den første stjerne skal ligge inden for okularet! Det sker aldrig.

GPS har ingen indflydelse på align.

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

Hvilken okular mm og brændevide har du gang i ??? er den næsten ikke oppe på et par meter http://www.rigorigo.dk2009-01-04 22:43:29

Anonym
                              • Super Nova

Det er en 26 mm

ove
                                • Main Sequence

Du skal nok ikke regne med at første stjerne er at se i okularet.

Rekalibreringen har ikke så meget med alderen at gøre, mere med de magnetiske forhold hos dig.

Der er et punkt i Setup der hedder Calibrate sensors. Det skal gøres fra et sted hvor du kan se Polaris.

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

ok! du ser kun ca halv delen af månens brede hvis du kikker med det 26mm og dit scope ?

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'HJæælpppp' er lukket for nye svar.