HJæælpppp

• Dette emne har 83 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 5314 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 84 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

en hånd brede forkert = på himmelen eller ? lyder ikke så vildt meget forkert. Jeg tror bare du skal køre hen på den stjerne den beder om og så sige ok, altså fin juster den “hånd brede “. (men brug ikke månene, venus) http://www.rigorigo.dk2009-01-03 17:43:53

kimras
      Deltager
        • Planet

Morten, prøv at beskrive lige nøjagtig hvad den gør, og skriver når du tænder den,

Hilsen Kim Rasmussen

mikkellund
          • Giant

Det er rigtigt nok den nyeste version.
          Har du gang i vatterpasset og kompasset?

Hilsen Mikkel (der har (haft) problemer med alignment af en lx200)

Anonym
            • Super Nova

Rigo en håndbrede på himmelen – ja. Det er jo både vertikalt og lodret, syntes godt nok det er meget. Men det er da et forsøg hver, det som du forslår. Det er bare ikke det der ligesom står i manualen.

Anonym
              • Super Nova

Mikkel har du også haft problemer med en LX200 så kan det jo være at fejlen ligger i udstyret. For syntes godt nok jeg har prøvet alt.

Det “smarte” ved det her teleskop er jo at man kan tage det på nakken. Køre ud på en mark, sætte batterier i teleskopet og lade GPS’en ordnetid og stede for en – og så ellers gå i gang med og se på stjerne.

mikkellund
                • Giant

Jeg tror det bedste ville være at få en ud der kender montering. Så kan han se om det virker som det skal.

Mikkel

Anonym
                  • Super Nova

Ok her kommer måske noget i kan bruge.

Hvis jeg sætter tiden en time frem (ex. kl. 19.00 sættes til 20.00) rammer jeg præcis den lodrette akse på et objekt. Men skyder en håndbrede under.

ove
                    • Main Sequence

arnely wrote: Så skal jeg køre en Easy Align. Første stjerne teleskopet søger og finder, peger det så meget ved siden af at jeg ikke engang kan justere mig ud af det med fjenbetjningen.

Jamen det er netop meningen at du skal justere stjernen ind i synsfeltet med piltasterne, og så derefter trykke Enter. Ligesådan med næste stjerne.

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

Ove wrote:

Så skal jeg køre en Easy Align. Første stjerne teleskopet søger og finder, peger det så meget ved siden af at jeg ikke engang kan justere mig ud af det med fjenbetjningen.

Jamen det er netop meningen at du skal justere stjernen ind i synsfeltet med piltasterne, og så derefter trykke Enter. Ligesådan med næste stjerne.

JA, det er lige det jeg også mener

mikkellund
                        • Giant

http://www.rigorigo.dk wrote:

Så skal jeg køre en Easy Align. Første stjerne teleskopet søger og finder, peger det så meget ved siden af at jeg ikke engang kan justere mig ud af det med fjenbetjningen.

JA, det er lige det jeg også mener

Nu ved jeg ikke hvad er sker når Morten gør det, men monteringen kan finde på at sige at alignment slog fejl. Så er det ikke så meget at gøre, oder wass?

Mikkel
                        MikkelLund2009-01-03 22:37:44

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja da, min var også tit en håndsbredde fra, justerede ind med kontrollen og til næste stjerne, lidt bedre og sidste næsten perfekt. Både i polar og i AltAz mode.

ove
                            • Main Sequence

MikkelLund wrote: Nu ved jeg ikke hvad er sker når Morten gør det, men monteringen kan finde på at sige at alignment slog fejl. Så er det ikke så meget at gøre, oder wass?

Hmm, den fejl er jeg ikke stødt på. Sker det under justeringen, eller først når du er færdig med sidste stjerne?

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Den har jeg mødt et par gange, det var min skyld da jeg tog fejl af aligment stjerne….

Anonym
                                • Super Nova

Den første stjerne den stiller ind efter, er den så langt fra at jeg ikke engang kan finjustere mig frem til stjernen.

Jeg har aflæst at det er 15. gradet vandret og ca 35 grader lodret teleskopet skyder forbi. Det syntes jeg er for meget!

Så er der jo ingen grund til og give penge ud på en GPS, med så stor en fejl magen.

Jeg har siddet med

ove
                                  • Main Sequence

Hvad sker der når du prøver at justere ind?

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'HJæælpppp' er lukket for nye svar.