HJæælpppp

• Dette emne har 83 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 5310 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 84 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Jeg er helt ny i dette forum og i Astro verden.

Sidder med et nyt Meade LX 200-ACF teleskop med GPS og Autostar II, som ikke vil som jeg vil.

Problemet er at teleskopet rammer helt ved siden af. Her til aften brugte jeg Månen som mål.

Teleskopet rammer en håndbrede før – og for lav til objektet (Månen)

Inden jeg køre en Easy Align, sætter jeg tid, dato, Daylight savig til off. Land til Danmark og by København.

Derefter køre jeg så en Easy align. De to stjerne som teleskopet søger, kan den slet ikke ramme. Teleskopet skyder “lige som ved Månen” før -og for lavt.

Uanset hvad jeg gør, ender det som beskrevet.

Hvad skal jeg gøre

k_holst
      Deltager
        • Nova

Har du sat tidszonen til +1 ?

Kender desværre ikke LX200 eller lignende, men det kunne lyde som om den rammer en time forkert.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Hej Morten

Jeg ville ikke bruge månen som test/rammer, jeg har aldrig kunne ramme planeter 100% ved rigtige gode stjerne Align, Men M objekter/stjerner virker fint. Bruge helle 2-3 kendte store stjerner som du kan se hvor du står, og lave en 2-3punkts. Derefter kan du prøve månene m.m. Men igen rammer du måske ikke planeterne 100% men alt det andet er ok, ved ikke hvorfor, men sådan har mit værk opført sig mange gange. Men så er det bare lige at køre lidt med håndkontrolen, hen på månenen…

http://www.rigorigo.dk2009-01-02 22:47:11

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

En muligheder at resette GPS’en, så skal du bare først sikre dig at du kan se Polaris da den skal bruges i den forbindelse.

mr.mox
              • Nova

Tror også det er tidszonen der driller. En god håndsbredde svare meget godt til de 15 grader jorden drejer på en time.

Men jeg studser over at du siger den også rammer ved siden af alignmentstjernerne. Det er helt normalt hvis den ikke står præcist i home-position når du starter, men ikke noget problem.
              Når den prøver at finde den første stjerne retter du den simpelthen bare ind med håndkontrollen til den er “lige på kornet”. Anden stjerne burde så være tæt på, og igen retter du ind. Derefter burde goto ramme (nogenlunde) præcist på alle stjerner, og tæt på planeterne

Anonym
                • Super Nova

Tidszone ? jeg er lidt blank her. Det skal jeg lige prøve og se hvordan jeg sætter den i Autostar. Forstår bare ikke hvorfor systemet ikke kender tidszonen, når den har fået besked på at den står i Danmark.

slindemann
                  • Asteroid

Hvorfor skal du sætte tid når den har GPS? Den LX200 (ældre generation) med GPS tager der selv tid og position.
                  Men min erfaring med min egen lille ETX (også Meade) er at den skal står nord og vandret inden for få grader før at easy aligmenten virker.

-Steffen

Anonym
                    • Super Nova

Hej Steffen,

Sådan ville jeg også mene det burde være, når der er GPS på. Gps’en burde da finde lige nøjagtig hvor den står i verden.

Jeg sætter også teleskopet i vandret og peger mod nord, som står i manualen til teleskopet.

Men hvorfor det så går galt, virker underligt.

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Er der monteret en wedge på kikkerten. Og hvad står din mount indstilling til???

Mejer

Anonym
                        • Super Nova

Teleskopet er ikke monteret med en Wedge. Det står som da jeg pakkede det ud af kassen.

Her er et link til kikkerten http://www.meade.dk/product.asp?product=72 Det står som vist på billedet.

mejer
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg har kigget lidt i manualen, og hvis den er monteret med wedge skal mount instillingen sættes til Polar. Men når du køre en atuo allience, går den ind og kigger på mount tilt. Jeg er bare lidt i tvivl om kikkerten kan regne ud at der ikke er en wedge, hvis ikke mount indstillingen ikke er sat til (alt/az).

Mejer

Anonym
                            • Super Nova

Det kan ikke passe at man skal ind i alle disse indstillinger. I følge producenten finder GPS’en alt hvad den skal. Står også i teksten på Meade.dk hjemmeside.

Man må jo spørge sig selv, hvorfor man sætter en GPS på, for derefter selv og skal indstille alt mulig som GPS’en skal sørge for!

Det lyder mest logisk for mig

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Du har den i rimelige perfekt vatter/højde ??? kan ikke forstille mig GPSen kan afhjælpe det

Anonym
                                • Super Nova

Hej Rigo

Den står næsten 100% i vatter. Højden ikke helt sikker på hvad du mener.

Teleskopet står pt. inde i stuen, ca. en halv meter over jordhøjde.

Står jeg med teleskopet ude på terrassen er problemet det samme.

Men hvis ve ses på lørdag, kan vi jo prøve og lege med teleskopet hvis skyerne ikke driller.

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Ok 🙂

Jeg har aldrig prøvet sådan en scope som du har der / GPS…

Du er sikker på du udvælger de rigtig stjerner (ikke tager fejl af en på himmelen)
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'HJæælpppp' er lukket for nye svar.