› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hjæælp version 1.1
- Dette emne har 27 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1845 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. januar 2009 kl. 17:51 #6866
mejerDeltager- Super Nova
Hej all.
Ja nu er jeg gået hen og blevet en smule forvirret.
Jeg har fulgt med i hjæææælp tråden, og MStauning skriver at glasset skal vende mod nord og tilslutnings brættet skal vende mod syd.
Når jeg nu har monteret wedgen efter manualen, så vender den flade plade hvor teleskopet skal monteres på, mod nord.
Kigger man så i teleskop manualen, skal kikkerten monteres, så tilslutnings klemmerne vender nedaf på wedgen. Det vil sige at så vender tilslutningspladen lige pludselig mod nord i stedet for.
Er der ikke en eller anden der kan skære ud i pap, hvordan wedgen skal vende og hvordan kikkerten skal vende på wedgen. Skal tilslutnings brættet vende ned mod jorden, eller op imod himmelen.
Undskyld min uvidenhed, men der er bare noget der modsiger hinanden, og jeg vil meget gerne have wedge og kikkert monteret rigtig, før jeg bruger en masse tid på noget der er forkert.
Mejer
Mejer 2009-01-05 16:52:51 5. januar 2009 kl. 18:04 #6868
ove- Main Sequence
Den vender helt korrekt mod nord når den er monteret på wedge.
Meade anbefaler at tilslutningerne vender mod syd ved Alt/Az, men det er ikke så vigtigt.5. januar 2009 kl. 18:04 #6869
mstauningDeltager- Black Hole
Wegde… Så ligner det men ikke helt.
Hvilket teleskop snakker vi her? Og hvilken model wegde?LX-200/LX-400 med den store wegde:Du har tre ben på stativet, over det ene sidder to huller hvor man montere en stang med slids i.Den peger mod nord.Når du så hiver teleskopet op på wegden, ender tilslutnings pladen med at være ned mod stativet.. Og derved syd! Så mod jorden er rigtig.Glasset skal så pege op mod polaris.LX-90 er noget helt andet..5. januar 2009 kl. 18:10 #6873
Det er en lx200, Meade ultra wedge
Det vil sige at når gafler og tubus danner et X. Så peger glasset med nord.
Tilslutningsbrættet vender ned mod jorden, men imod syd
Mejer
.Mejer 2009-01-05 17:14:29 5. januar 2009 kl. 18:19 #6874
Et eller andet sted har jeg et billede af min gamle LX-200 sat op på wegden.
Pyt med det, kik i manualen.. Side#1.. Viser fint teleskopet sat op til ALT/AZ.Tag nu og “Skub” en wegde ind under den fra Højre.Så ender du med at glasset er højest, da man ikke ville skubbe en vinkel ind med andet end laveste punkt først. Så løfter du det hele – Montering, teleskop også videre (husk ikke at gøre det rigtigt :-)) så glasset peger op mod polaris, og sætter det ned.Nu er stativet rimelig vandret, wegden peger ca 55,5 grader op og det samme gør tubus.De to løfte håndtag på gaffelerne, peger ned mod jorden.Og alle stik sidder så når du står bag ved teleskopet og kikker mod polaris, så kan du sætte kabler i også videre. Uden at skulle om på modsatte side!!Du er nu klar til at tænde, men husk at home sensors skal være til OFF i polarmode.5. januar 2009 kl. 18:24 #6876
per.skydt- Asteroid
Hej Mejer.
Min 16″LX200GPS er monteret på min “hjemmelavede” wedge og her peger alle stik mod nord. Men man kan montere den i begge retninger. I det gamle observatorie pegde min mod syd og det fungerede også, her var den i en periode monteret i alt/az opstilling og senere på “wedge”.Hilsen PerPer Skydt 2009-01-05 17:25:40 5. januar 2009 kl. 18:25 #6877
En måde der er god er at bruge de skala’er der er på den.
Der sidder i AZ en du kan dreje rundt, den har en nul og en peger der sidder fast. Billede nummer#9 i manualen side#5 dims til venstre. looken og pil samt 0 skal være over-et.Side#37 Billede#20 – Skala på siden. Justeres med teleskopet sat i vatter på et bord eller lign. Så pil og 0 er over-et.Når du så sætter teleskopet op på wegden, skal dims på billede#9 være over-et med 0 og pil. Skala på billede#20 skal også have pil og 0 over-et.Nu peger det som det skal sålænge glasset peger op mod polaris.Så kommer trim af wegde derefter.5. januar 2009 kl. 18:26 #6878
tommyfDeltager- Neutron star
Går ud fra at det er din14″,,,,, så skal bundpladen være øst/vest så den skrå flade som tubusen monteres på pege mod nord.
5. januar 2009 kl. 18:26 #6879
Der er nogle der oplever at møde hardstops i ny og næ, med stikpladen mod nord. Men man kan godt, det er faktisk et fedt, så længe glasset når telekscopet peger DEC 0 så peger mod polaris.
5. januar 2009 kl. 18:27 #6880
Tak for det Michael.
Så vil jeg godt undskylde mit sprog på forhånd.
For jeg har sat kikkerten fast på ultra wedgen, som så er sat fast på flangen, som sidder i 4,5 tons beton.
Og nu fortæller du mig, at det hele vender 180 grader forkert. Hvis det er rigtigt, skal Meade have proppet deres manual over wedgen så langt ned i halsen at vi aldrig finder den igen.Nå op på hesten igen. Heldigvis er de otte 14mm gevind stykker sat symetrisk i, så det hele kan vendes 180 grader.
Mejer
5. januar 2009 kl. 18:27 #6881
Nåja hvis det er 14″ eller 16″ så gælder der helt andre ting…
5. januar 2009 kl. 18:28 #6882
Oki Mejer.
Hvad har du af udstyr der..En LX-200R et eller andet, og en ultra wegde.. Hvilken LX-200R.5. januar 2009 kl. 18:30 #6883
Kan i ikke lige lave en primitiv tegning, og sætte her ind.
Mejer
5. januar 2009 kl. 18:31 #6884
UPS ser lige at du faktisk skriver 14″… Så skal du måske ikke lytte til mig
Men 180 grader bagvendt stikplade er som sagt et fedt, det værste kan være at hvis du lader den rotere mere end 210 grader fra nord den ene vej så stopper den og skal så med piletasterne svinges tilbage… Men det gælder så vidt jeg ved kun op til 12″… Faktisk alt hvad jeg har skrevet er for 7″ til 12″.5. januar 2009 kl. 18:31 #6885
Joda gerne, men skal lige tjekke efter hvordan det forholder sig med 14″.. Giv mig 10-15min.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjæælp version 1.1' er lukket for nye svar.