HISTORISK “G. u. S: Merz”- TELESKOP til salg

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT HISTORISK “G. u. S: Merz”- TELESKOP til salg

Tagget: 

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Ă„r, 9 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 870 times
Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

PrĂŠsentabelt “MERZ” 2 meter teleskop, 134 mm objektiv, ca. 1880, med sĂžgekikkert og Astro-kamera drevet af lodtrukket mekanisk vĂŠrk kan kĂžbes pga. ejers alder.
      Et teleskop, som skal ses, og som burde forblive i Danmark. Et dÄrligt billede kan ses pÄ side 2 pÄ min hjemmeside: http://www.kinoorgel.dk.

Forestiller mig hĂžjeste pris over 65.000,- kr. og har flere bud umiddelbart under.

Merz_134mm

Kontakt: anton@kinoorgel.dk

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

VedhĂŠftninger:

Michael Hviid Nielsen
      Deltager
        • Asteroid

Helt fantastisk teleskop! HĂ„ber virkelig I finder en dansk kĂžber til det!

Michael

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja, jeg har set en udsendelse med Anton Stormlund og hans samling. Der er mange virkelig gode ting. Det var dog mest om selve det unikke orgel. Hvis man er til antikke kikkerter er her en mindre, men ogsĂ„ interessant Negretti & Sampra fra London pĂ„ dba.dk til en mere spiselig pris: https://www.dba.dk/kikkert/id-505504781/ . Der stĂ„r “trĂŠnger til at fĂ„ pudset spejlene”. Men han mener nu nok linserne.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mira.ceti
          Deltager
            • Moon

Refraktoren har stĂ„et i “Taurus-Observatoriet” pĂ„ Horsens Statsskole. Den blev anskaffet i begyndelsen af 1930-erne af en lĂŠrer pĂ„ skolen, som havde skaffet nogle midler til kĂžbet fra nogle Horsens-borgere. PĂ„ grund af forskellige forviklinger, bl.a. udbruddet af 2. verdenskrig blev kikkerten fĂžrst opstillet endeligt ved en udvidelse af skolen i 1969, hvor man samtidigt fik opfĂžrt observatoriebygning med “Ash-dome”. Hvis man Ăžnsker at vide disse ting mere deltaljeret, kan man se her:

https://horsens-gym.dk/efter-skoletid/observatoriet/

Problemet var nu, at man havde fÄet kikkerten placeret godt under kuppel, men den blev desvÊrre kun brugt sporadisk. I 1981 blev Horsens Astronomiske Forening stiftet og i 1989 forslog jeg, som formand for foreningen, at vi skulle foreslÄ at der blev igangsat offentlige forevisninger. Det var der bred enighed om i foreningen. PÄ Horsens Statsskole syntes man det var en god ide og foreningen stillede frivilligt mandskab til rÄdighed til forevisningerne. Det blev dog nogle Är senere overtaget af en lÊrer pÄ skolen, med lidt hjÊlp fra foreningsmedlemmer.

I 1995 blev refraktoren udskiftet med et 8″ Schmidt Cassegrain teleskop. Linsen var blevet beskadiget af vandindtrĂŠngen. Kikkerten blev herefter solgt til en lokal mand (men uden den oprindelige sĂžjle) , der udfĂžrte en gennemgribende restaurering og prĂžvede at fĂžre den tilbage til, hvad han formodede var dens oprindelige udseende. Kikkerten blev sĂ„ sidenhen solgt til Anton Stormlund.

NÄr jeg kikker pÄ billedet af teleskopet, sÄ kan jeg se nogle Êndringer i forhold til da den stod i Statsskolens observatorium: SÞjlen er ikke den oprindelige, farven pÄ tubus Êndret fra hvid til grÄ. Den viste sÞgekikkert er kommet til siden den forlod Statsskolens observatorium, jeg mener, vi brugte en mere moderne sÞger i sin tid. Astro-kameraet var afmonteret da vi brugte kikkerten; foreningen fik det faktisk forÊret. Vi prÞvede at bruge det i nogen tid til fotografi af stjernefelter og ogsÄ undersÞge, om den ene af de to akromatiske linser, objektivet var sammensat af, kunne bruges til en visuel kikkert, men det faldt ikke heldigt ud, sÄ det endte med, at vi forÊrede det til personen der restaurerede kikkerten. SÄdan omtrent gik det til, at kikkerten har det nuvÊrende udseende. Det lykkedes iÞvrigt at rense linsen sÄ den nu er fuldt funktionsdygtig.

Alt i alt synes jeg, det er en meget heldig restaurering, det er nok omtrent sÄdan kikkerten oprindeligt har set ud.

mira.ceti
            Deltager
              • Moon

Hov, jeg fik da ikke sluttet ordentlig af efter min indlÊg ovenfor, sÄ derfor:

Med venlig hilsen

Eigil Pedersen

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Tak for din beretning Eigil. Jeg tror faktisk, at jeg sÄ den kikkert inden den blev udskiftet.

Den ansvarlige lĂŠrer var jo Knud Erik SĂžrensen.

Har du observeret planeter med den, og i bekrĂŠftende fald, hvordan tegner den?

Mvh
                Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mira.ceti
                Deltager
                  • Moon

Hej Torben.

Kikkerten blev fÞrst og fremmest brugt til forvisning, hvad den egnede sig glimrende til. NÄr det gÊlder planetobservationer, sÄ kunne man godt se enkeltheder pÄ planeterne, men jeg synes ikke den viste bedre billeder end den 100 mm refraktor jeg havde pÄ omtrent samme tid (objektiv fra Nihon Seiko, Japan). Det er mange Är siden sÄ det er svÊrt at huske i detaljer.

Med venlig hilsen

Eigil

Claus Agerskov
                  Deltager
                    • Moon

SĂ„ eleverne det sĂ„ som en straf, nĂ„r de fĂžrst og fremmest blev forvist til teleskopet i observatoriet? 😉

Forevisning af stjernehimlen gennem sĂ„dant et teleskop kunne ogsĂ„ vĂŠre en mulighed – mĂ„ske endda som belĂžnning.

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

🙂
                      Den fangede jeg ogsÄ.

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.