HIP69673 A

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af thomas. This post has been viewed 144 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Stjernen Arcturus ikveld:

Tid: Kl. 21:30

Temp.: +3° Celsius

Retning: Øst – Nord/Øst

Avstand: 36,71 Lysår

Lysstyrke: 0.15 magnitude

Spektraltype: K2IIIp

Høyde: 18º

Flotte forhold ikveld, klar og fin himmel. Denne stjernen er artig å kikke på, siden avstanden ikke er så veldig stor. I tillegg har den jo en slags “pulserende” overflate. Dette er jo en rød kjempestjerne og en av de klareste stjerner på kveldshimmelen. Vår egen stjerne (Solen) blir liten i forhold (se bildet under). Kronosfæren og koronaen rundt stjernen var tydelig å se med ca. 150x forstørrelse i 3d-effekt.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

chrjensen
        • Super Giant

Rune CB. wrote: Kronosfæren og koronaen rundt stjernen var tydelig å se med ca. 150x forstørrelse i 3d-effekt.

Du har ret gode øjne hvis du kan se stjerner som andet end punktkilder med 150x forstørrelse. Det er lige på grænsen hvad hubble kan opløse.

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Hei chrjensen,

Det spørs hva du mener med punktkilder ? Joda, jeg kunne tydelig se kronosfæren (dvs. den “pulserende og boblende” overflaten. Koronaen var litt mer utydelig, men allikevel synlig.

PS: Øyenlegen fortalte meg en gang at jeg har syn som en falk (rovfuglen altså), så kanskje analogien til Hubble ikke er så feil! LOL

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

chrjensen
            • Super Giant

Hurtig udregning af stjernens diameter i buesekunder:

Afstand: 36,7 ly = 36, 7 ly * 9,5*10^12 km/ly = 3,5*10^14 km

Diameter: 25,7 * solens diameter = 25,7 * 1,4*10^6 km = 3,6*10^7

Vinkel=a

sin (a) = diameter/afstand

sin (a) = 3,6*10^7 / 3,5*10^14 = 1,0*10^-7

a = sin^-1 (1,0*10^-7) = 5,9 * 10^-6 deg = 0.02″

Jeg har taget værdierne fra wikipedia. Nogen er velkommen til at checke mine beregninger – jeg er blevet lidt rusten…

Det er umuligt at se noget der har en diameter på 0.02 buesekunder som andet end et punkt i et 150 mm teleskop. Jeg tror ikke det er stjernens korona du har set. Mit gæt vil nok nærmere være atmosfæreuro, eller turbulens i tubus.

Sorry… Unhappy

thomas
              • Giant

jeg er enig med chrjensen

jeg har engang læst et sted at den tynde væskefilm der hele tiden dækker vores øjne, kan give nogle spøjse effekter. det kunne meget vel være det du har set.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'HIP69673 A' er lukket for nye svar.