› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Hestehovedet – Visuelt
- Dette emne har 72 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r siden af bengt. This post has been viewed 1370 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. december 2015 kl. 12:29 #140279
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Hvis jeg lige mÄ komme med et visuelt indlÊg. (fra ham der ene og alene er skyld i det dÄrlige vejr, stÄr i baghave og er en C14 med nyt CCD kamera)
For mange Ă„r siden havde et af medlemmerne i Fredericia Astronomiske forening en fin Zeiss 8×50 (oberkochen) hjemme pĂ„ prĂžve. Han havde ogsĂ„ en alm 7×50 (Zeiss Jena ca WWII alder). Vi besluttede at vi skulle se om der var nogen vĂŠsentlig forskel pĂ„ de to prismekikkerter, og kĂžrte lidt uden for Fredericia for at teste dem. Det var sidst pĂ„ Ă„ret, sĂ„dan omtrent denne Ă„rstid, mĂ„ske tidligt i december. Lige efter Halleys komet.
Det var iÞvrigt sÄdan en:
http://www.holgermerlitz.de/zeiss8x50.htmlI denne 8×50 kunne jeg (han kunne ikke, men nĂ„r man er midt i 70’erne kniber det nok lidt med pupil-stĂžrrelsen, i forhold til en 18 Ă„rig) snildt se f.eks NordamerikatĂ„gen som en fin grĂ„ tĂ„ge lidt Ăžst for Deneb, no problem. Ingen filter, vel at mĂŠrke.
Da jeg kiggede grundigt pĂ„ Orion, var M42 komplekset selvfĂžlgeligt helt evident, og jeg vil svĂŠrge pĂ„ at jeg kunne se den grĂ„ tĂ„ge der hĂŠnger “ned” fra Alnitak. Og hvis man kan se den grĂ„ tĂ„ge f.eks med en 8×50 , sĂ„ tror jeg en noget hĂžjere forstĂžrrelse ville kunne afslĂžre det lille mĂžrke indhak der er hestens hoved. MĂ„ske en 20X80 ville kunne gĂžre det. Men man skal huske at hestens hoved kun er nogle fĂ„ bueminutter bredt, som et af de store mĂ„nekratere, f.eks Ptolemaeus.
IĂžvrigt kan jeg hilse at sige at en stor ĂŠkvatoreal kikkert, f.eks en C14 med en Binoview’er er ekstremt underholdende. Man fristes nĂŠsten til at sige at en SCT er fĂždt til binoviewere, med dens store backfokus. 2″ Baader Zeissprisme + Bino uden barlow (hvem har brug for det med 4 meter brĂŠndvidde!) fungerer bare!
mvh
Jens19. december 2015 kl. 13:01 #140281
astrojensenDeltager- Neutron star
HestehovedtÄgen ER blevet set med prismekikkert og smÄ teleskoper:
https://web.archive.org/web/20121005120856/http://freescruz.com/~4cygni/horsehead/B33-3.htm
Denne artikel er efterhÄnden en del Är gammel, men er stadig den bedste sammenfatning om visuelle observationer af HestehovedtÄgen der mig bekendt findes pÄ nettet. I hvert fald pÄ engelsk. Der er mange ekstremt dygtige franske og tyske visuelle observatÞrer, men vi hÞrer aldrig fra dem, pga sprogbarrieren.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2015-12-19 12:01:47 21. december 2015 kl. 10:11 #140346
tom.aDeltager- Super Giant
Astrojensen wrote: Husk de gamle ord om, at diplomati er kunsten at bede modstandere gÄ ad helvede til, pÄ en mÄde, sÄ han ser frem til turen.
Det skrevne ord er meget forskelligt fra det talte, men ikke alle er lige opmÊrksomme pÄ dette. NÄr man taler kan tonefaldet og belÊgningen af ordene afgÞre, om det er ment i spÞg eller alvor, men det kan man ikke ved det skrevne. Derfor kan man oftest IKKE formulere sig skriftligt pÄ nÞjagtig samme mÄde, som man taler.
Det er muligt, at Leif har ment det han sagde, som en spÞg, men der er intet i hans indlÊg, der bekrÊfter det utvetydigt. Derimod gentager han sig selv i sit andet indlÊg og understreger, hvad han sagde i det fÞrste. Der er ingen smileys eller udglattende bemÊrkninger om, at det bare var en spÞgefuld kommentar. Jeg ved ikke med dig, men jeg kommer ikke til et astronomiforum, for at blive talt ned til og ringeagtet, fordi jeg udÞver astronomi pÄ min mÄde.
Hvis du ikke har hĂžrt andre omtale okularer og teleskoper i rosende vendinger eller hĂžrt kommentarer om visuel astronomis rensende egenskaber for sjĂŠlen, sĂ„ har du ikke frekventeret CloudyNights eller andre fora, kan jeg forstĂ„. Dette er almindeligt forekommende kommentarer pĂ„ alle astronomifora, jeg har deltaget i. I hvert fald i den visuelle afdeling…
Du har egentlig ret i, at folk mÄske er for beskedne, nÄr de lÊgger deres ofte aldeles fremragende billeder op herinde, men samtidig er de ikke sene til at rose andres billeder. Det vidner om to ting: For det fÞrste er folk ydmyge overfor deres eget arbejde, og det er ekstremt vigtigt, hvis man vil blive dygtig. For det andet er de gavmilde med deres ros og det vidner om forstÄelse for andres arbejde. Begge dele taler sÄ sandelig til danske astrofotografers hÊder.
Thomas, Bornholm
AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/21. december 2015 kl. 15:14 #140355
jan.jakobsen- Planet
Godt brĂžlt Astrojensen.
“Husk de gamle ord om, at diplomati er kunsten at bede modstandere gĂ„ ad helvede til, pĂ„ en mĂ„de, sĂ„ han ser frem til turen.
Det skrevne ord er meget forskelligt fra det talte, men ikke alle er lige opmÊrksomme pÄ dette. NÄr man taler kan tonefaldet og belÊgningen af ordene afgÞre, om det er ment i spÞg eller alvor, men det kan man ikke ved det skrevne. Derfor kan man oftest IKKE formulere sig skriftligt pÄ nÞjagtig samme mÄde, som man taler.
Det er muligt, at Leif har ment det han sagde, som en spĂžg, men der er intet i hans indlĂŠg, der bekrĂŠfter det utvetydigt. Derimod gentager han sig selv i sit andet indlĂŠg og understreger, hvad han sagde i det fĂžrste. Der er ingen smileys eller udglattende bemĂŠrkninger om, at det bare var en spĂžgefuld kommentar. Jeg ved ikke med dig, men jeg kommer ikke til et astronomiforum, for at blive talt ned til og ringeagtet, fordi jeg udĂžver astronomi pĂ„ min mĂ„de.”
Jeg har kun det mest simple udstyr et stjerne atlas, mine Þjne, en hÄndholdt prisme kikkert og en rÞd pande lampe. Billigt og simpelt men giver mig en stor glÊde nÄr jeg dyrker astronomien.
Jeg finder en stor fornÞjelse i at se de smukke fotos der bliver lagt op. Det giver ogsÄ lyst til at prÞve om jeg med mit meget beskedne udstyr kan finde det pÄ himmelen.
Det samme nÄr jeg lÊser raporter om hvad man kan se visuelt gennem fine store og dyre teleskoper. Jeg ville Þnske jeg havde rÄd til at kunne have udstyr til at dyrke begge dele. DesvÊrre rÊkker min pension ikke til det, men mindre kan sagtens bringe fornÞjelser, udfordringer og glÊde.
Heldigvis er mit indtryk af div fora at vi amatĂžr astronomer er gode til at stĂžtte og rumme hinanden.
21. december 2015 kl. 16:44 #140358
bengt- Main Sequence
Jag kommer kanske sent in pÄ denna trÄd ,men först Tom hÀrlig inspirerande skiss du gjort av hÀsten.Jag hoppas du bjuder pÄ fler skisser framöver!
Jag har lite problem med att hÀnga med i danska pÄ denna trÄd men förstÄr inte varför det Àr det ena astrogrenen mot det andra?
Jag har haft fantastisk kul som astrofotograf under mer Àn 10Är .Med dagens kameror Àr det ren fröjd plocka ner svaga galaxer för att se de i detalj pÄ en skÀrm . Bildbehandling som idag verkar nÀstan blivit en hobbyn i hobbyn har varit kul utforska . HÀrlig kÀnsla nÀr man fÄtt fram en publicerbar bild.
Visuell astronomy Àr oslagbar som upplevelse . Sista tre Ären nÀr jag skaffat vettiga okular samt tvÄ dobson har det gett ett riktigt lyft för denna hobbyn upp pÄ en ny nivÄ.
Flera minnesvĂ€rda stunder nĂ€r man sett objekten live har varit, weil för första gĂ„ngen .Med oIII Ă€r det magiskt se denna vackra nebulosa . Andra objekt Ă€r de superklara nĂ€tter Ă€r nĂ€r man sett flame nebulosan live eller rosett nebulosan ocksĂ„ ett ögonblick som fastnat pĂ„ nĂ€thinnan . Skissblock och försöka avbilda det man ser Ă€r en konst i sig .HĂ€r Ă€r det mest för egen del man skissar . Inga pretty picture tankar hĂ€r för min del Otroligt avstressande hĂ„lla pĂ„ med den biten som passar mig som handen i handsken đ
StjĂ€rnhopar i 12″ Ă€r alltid spĂ€nnande zooma in pĂ„ med en binovuer. Sen Ă€r det alltid skönt ha med sig en vĂ€rmande whiskey ut bredvid skissblocket . Fryser man sĂ„ finns det bara ett bote medel . Bra klĂ€der. SjĂ€lv ser jag alltid ut som en eskimĂ„
Sammanfattningsvis hoppas jag pÄ lite positiv energi Ät alla er pÄ andra sidan sundet att fortsÀtta publicera foto och astroskisser ! .Med hopp om en clear sky och en god jul hos er pÄ andra sidan sundet.
Bengt
Mina första staplande försök till skisser m56 och veil .
Bengt 2015-12-21 19:37:04 21. december 2015 kl. 20:25 #140367
Otroligt vackra skissar, Bengt! Jag förstÄr inte hellre, varför det öppenbarligen ska vara bÀttre med en sorts astronomi, kontra en annan. Varje fÄr vÀl vÀlja vad han eller hon tyckar Àr roligast.
God jul och förhoppningsvis lite mer klart vÀder i det kommande Äret.
Thomas, Bornholm
29. januar 2016 kl. 10:09 #142268
henrikDeltager- Nova
Flotte tegninger!
Jeg elskede at bladre gennem tegninger og fotos i “The Messier Album”, sĂ„ jeg elsker astrotegninger som ogsĂ„ siger langt mere om hvordan det ser ud i virkeligheden.
– Astrofotos er et forsĂžg pĂ„ at efterligne Hubble
– Astrotegninger er i det mindste et forsĂžg pĂ„ at fortolke virkeligheden
mvh Henrik
29. januar 2016 kl. 18:09 #142276
bengt- Main Sequence
Jag har testat göra om nÄgra av skisserna i photoshop ocksÄ till
renodlade digitala skissser . Ganska kul sÀtt fÄ det Ànnu mer likt det
man ser.
nÄgra ex pÄ weil ,m52 Mirach ghost29. januar 2016 kl. 23:08 #142280
Wow! Virkelig godt!!!
Thomas, Bornholm
30. januar 2016 kl. 16:04 #142294
bengt- Main Sequence
Tack Thomas !
Det fina med samla pÄ sig lite av denna typ,av material som komplement till foto Àr att det Àr utmÀrkt anvÀnda sig av vid framtida Teleskop visningar för skolungdomar .( Jag jobbar ju inom utbildningar i skolan)
Finns ibland lite besvikelse faktor hos en del som tror de ska se det som bilderna visar pÄ nÀtet i teleskopet.
Bra dÄ ha dessa skiss bilder att jÀmföra med riktiga ccd bilder hur objekt ser ut.
FörvÀntningar kan dÄ bli lite mer realistiska vad gÀller deep sky objekt tittar.
Dessutom Àr det nÄgot barn och ungdomar kan inspireras att börja med direkt sjÀlva utan för stora medel.
Bengt
Bengt 2016-01-30 15:09:10 8. februar 2016 kl. 13:47 #142826
Bengt wrote: Jag har testat göra om nÄgra av skisserna i photoshop ocksÄ till
renodlade digitala skissser . Ganska kul sÀtt fÄ det Ànnu mer likt det
man ser.nĂ„gra ex pĂ„ weil ,m52 Mirach ghostÂ
Flotte digiskitser!
Hvilket program bruger du?
Min blog http://grib-stjernerne.dk/8. februar 2016 kl. 13:59 #142827
Lige en opfÞlgning pÄ Hestehovedet.
SÄ var jeg ude at kigge i torsdags (d. 4.) og det sidste objekt jeg kiggede efter inden jeg pakkede sammen for at gÄ ind, var Hestehovedet.
I modsÊtning til d. 9/12 brugte jeg d. 4/2 et zenitspejl, hvilket vender rundt pÄ det hele. Men da jeg fik styr pÄ retningerne og omrÄdet med Hestehovedet bevÊger sig ind i synsfeltet (68x, 44 bueminutter) er IC434 og den mÞrke bugt som er Hestehovedet straks synlig med indirekte syn!!
IC434 er stadig meget svag, men altsÄ noget nemmere end d. 9/12.
Forskellene som gjorde at IC434 og Hestehovedet pĂ„ den mĂ„de “poppede” , skal findes i at jeg d. 4/2 kiggede hĂžjest en time efter deres kulmination, d. 9/12 var der stadig tre timer til kulmination. Endvidere var himlen mĂžrkere d. 4/2. SQM-L pĂ„ 21,58 mod 21,49 d. 9/12.
Tom A 2016-02-08 13:00:25
Min blog http://grib-stjernerne.dk/8. februar 2016 kl. 21:22 #142865
bengt- Main Sequence
Hej Tom.,
Som jag skrev Ă€r det I PS jag gjort bilden . LĂ€gger in skissen sen gör jag ett nytt lager dĂ€r jag ritar dit stjĂ€rnor och nebulosor och eventuellt lĂ€gger ritar jag dit ett rgb laget i PS . I princip Ă€r det samma princip som vid bildbehandlingen förutom jag ritar dit objekten đ
Bengt
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hestehovedet – Visuelt' er lukket for nye svar.