Hestehovedet – Visuelt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hestehovedet – Visuelt

• Dette emne har 72 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af bengt. This post has been viewed 1371 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 73 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Helt klart for en udfordring skyld, har lavet nok foto arbejde, men min bekymring er her i området er det ekstremt ringe forhold, kan faktisk ikke skimte en stjernehob i min før henværende 8″ RC…
      Troede min goto var gået i stykker, men efter 10 min kunne jeg lige skimte en sløret klat i okularet.
      Måske jeg skulle prøve igen med min 6″ newton…

Anonym
        • Super Nova

Jeg hører selv til de dinosaurer der synes det er fedt at kigge igennem et okular med min Dob eller lange Akromat.

Så jeg kunne jo også spørge om, hvorfor man gider smide 100.000 kr. efter en montering, triplet, kamera og en masse accessories, hvis man alligevel sidder ved en computer og redigerer/kigger på billederne? Man kan jo snildt finde bedre billeder af Hestehovedet og Saturn taget af Hubble eller Voyager på nettet..

Men NEJ, det vil jeg ikke spørge om, fordi jeg anerkender at vi alle har forskellige interesser indenfor astro, og måder at dyrke det på. Det vigtigste er jo, at vi har sjovt med det.

Hilsen,

Anders

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Nemlig, Anders!

Thomas, Bornholm

finnr
          Deltager
            • Main Sequence

Tillykke med hesten og tak for den fine skitse – her er noget at leve op til! Jeg troede egentlig at den krævede et særligt hestefilter ….

M74: Den er hundesvær i små teleskoper, men det kan lade sig gøre fra et rigtig mørkt sted – jeg har set den i det forkætrede ETX 70 (se http://www.weasner.com/etx/observations/2006/etx-70_obs1.html) Her tæt på København kan den sædvanligvis ikke ses i en 8″ SCT.

De sværeste Messier objekter hvis man vil igennem hele kataloget fra Danmark er nok M68 og M83, simpelthen fordi de aldrig kommer særligt højt over horisonten.
            FinnR

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

“Hestefilter”…

Jeg har set M68, endda ret tydeligt, med min 63mm Zeiss, men M83 har været mig aldeles umulig. Jeg har aldrig set den. M74 er såmænd ikke svær, hvis bare det er ordentligt klart og mørkt, men det kan det jo netop knibe med herhjemme…

Thomas, BornholmAstrojensen2015-12-16 23:19:05

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Astrojensen wrote: “Hestefilter”…

Jeg har set M68, endda ret tydeligt, med min 63mm Zeiss, men M83 har været mig aldeles umulig. Jeg har aldrig set den. M74 er såmænd ikke svær, hvis bare det er ordentligt klart og mørkt, men det kan det jo netop knibe med herhjemme…

Thomas, Bornholm

M 83 er ret tæt på umulig at se fra Danmark. Der skal supervejr og en HELT fri sydhorisont til, man skal faktisk helt ned over græsplænen og se efter den mellem græsstråene, som en skrev engang.

Men både M 68 og M 63 er jo “på vej ind over” i de næste måneder, så alle har muligheden for at prøve.

mvh
                Lars

natteravn
                Deltager
                  • Main Sequence

Hej Tom, rigtig godt gået med din observation af hestehovedtågen.

Jeg prøvede med min 12″ for ca. 2 år siden men måtte opgive. Din observation gir os andre blod på tanden 😀

Jeg troede ikke at det var muligt i en 7″ især ikke fra vores fugtige og smådisede breddegrader. Din visuelle formåen og erfaring spiller naturligvis en stor rolle sammen med flere ting

PS: sover man ikke bare godt efter sådan en succesfuld nat? 😀

natteravn2015-12-17 08:47:19

tom.a
                  Deltager
                    • Super Giant

natteravn wrote: Hej Tom, rigtig godt gået med din observation af hestehovedtågen.

Jeg prøvede med min 12″ for ca. 2 år siden men måtte opgive. Din observation gir os andre blod på tanden 😀

Jeg troede ikke at det var muligt i en 7″ især ikke fra vores fugtige og smådisede breddegrader. Din visuelle formåen og erfaring spiller naturligvis en stor rolle sammen med flere ting

PS: sover man ikke bare godt efter sådan en succesfuld nat? 😀

Jooo… da jeg langt om længe falder i søvn, sov jeg godt. Jeg var helt oppe at køre, så det tog lidt tid før jeg faldt i søvn

Det ville skønt at andre blev inspireret til at prøve B33, den er svær, men med det rette vejr og fra et mørkt sted er den ikke umuligt.

En vigtig erfaring som andre skal huske er at give sig god tid til at kigge efter B33 i okularet. Stille og roligt, gerne i flere minutter. Hvis jeg ikke havde givet mig den fornødne tid, så havde jeg ikke set B33.

En anden erfaring, start ikke med at se efter B33. Start med at finde den svage lysning som er IC434, når du kan se den, så har du meget bedre chancer for at se B33.

Vedrørende “umulig” Messier-objekter, så er M6, M7 og M55 nogle af de sværeste. Fra Møn kulminerer M7 på horisonten (Østersøen), hvilket måske gør den til den eneste umulige Messier-objekt fra DK.

Af ekstrem sydlige Messier-objekter har jeg selv set M68 (nem), M83 (svær) og

M54 (svær).

I øjeblikket mangler jeg kun M6, M7, M55, M69 og M70 fra Danmark. Jeg er stadig optimistisk omkring en positiv observation af alle fem, okay måske ikke lige M7, men vejret skal være perfekt for at se dem. Og de står også bedst midt i de lyse nætter, så nemt er det ikke.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                    Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg har selv tænkt på M7. Refraktionen vil vel løfte den omtrent en grad (…!), så den rent faktisk kommer over horisonten. Derudover er den jo temmelig klar. Måske kan man se den fra et højt beliggende sted med fri sydhorisont? Jeg har overvejet at prøve fra tårnet på Rytterknægten. Det er 21 meter højt og i alt 184 meter over havet. Man kan se Rügen derfra med kikkert. Det siger sig selv, at det skal være særdeles stjerneklart.

Thomas, Bornholm

viggo.t
                      Deltager
                        • Super Giant

Herfra vor jeg bor (+58.88) vil det inden for en overskuelig fremtid være plat umuligt at se M7, uanset hvor meget man spreder græsstråene. Men man kan jo tage sydpå

mvh Viggo.

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

+58.88… I Danmark? Er du flyttet til Grønland?

Thomas, Bornholm

mf.pedersen
                            • Asteroid

Hestehoved tågen visuelt ?…jeg var i sidste måned i frankrig, der prøvede

jeg at kigge efter hesten i en 20″ dobson med et 13mm Ethos okkular, rimmelig

seeing i 900m højde

Kunne ikke se en skid.

Jeg kunne se farve forskelle i m42 og fem stjerner i trapezium, men hestehovedet

kunne jeg ikke se.

Men det er jo observatørens øjne , der afgør hvad man ser .

mf pedersen2015-12-17 17:50:31

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Ikke kun hans øjne, faktisk langt fra, men især hans erfaring. Man kan træne sig op til at kunne opfatte helt exceptionelt svage objekter. Hvad der er aldeles usynligt for de fleste amatørastronomer kan være udmærket synligt for den virkeligt trænede ekspert. Dette er årsag til uendelig megen forvirring og frustration hos især begyndere indenfor visuel deep-sky observation.

Thomas, Bornholm

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Tom A wrote: I øjeblikket mangler jeg kun M6, M7, M55, M69 og M70 fra Danmark. Jeg er stadig optimistisk omkring en positiv observation af alle fem, okay måske ikke lige M7, men vejret skal være perfekt for at se dem. Og de står også bedst midt i de lyse nætter, så nemt er det ikke.

Dem har jeg kun set længere sydpå.

M6 -32˚ 15

M7 -34˚ 47

M55 -30˚ 57

M69 -32˚ 21

M70 -32˚ 18

Min perfekte horisont ville være -34˚.5, så skulle jeg se dem herhjemme var det ikke nok at klippe plænen, der skulle nok graves ud!

mvh
                                Lars

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jo, men husk på, at refraktionen i den lave højde løfter dem en hel grad! Når vi ser solen stå lige over horisonten, så er den i virkeligheden stadig helt under den. Og det målt ved havets overflade! Kan man komme blot 100 meter op, så vinder man vel nærmest 1/4 grad (har ikke regnet på det og kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg skal gøre det).

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 73 i alt)
                                • Emnet 'Hestehovedet – Visuelt' er lukket for nye svar.