Hest-ligt foto

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Hest-ligt foto

• Dette emne har 25 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 736 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej Tommy

Ved nærmere eftersyn ser det ud som coma. Prøv lige at checke om stjernerne i billedets nederste del ikke er mere runde. Det ser ud som om den optiske akse befinder sig forskudt nedad i forhold til billedcentret.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Har kolemeret med en laser, til midten.Den var næsten 30mm of fra center
        da hesten blev skudt.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star
          Hej Tommy

Var laserpletten forskudt 30 mm i forhold til centret på hovedspejlet? Det har næppe været fokusplanet, for så havde det set værre ud.

Man kan ikke altid regne 100% med laserkollimatoren har jeg fundet ud af.

Den bedste test er stjernetesten, hvor man centrerer en defokuseret stjerne og checker, om den viste doughnut er symmetrisk. Hvis den ikke er justerer man hovedspejlet. Herefter justerer man sekundærspejlet og centrerer så igen stjernen – osv…

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Ja, det er korrekt, jeg har bare ikke denne tålmod, det er derfor jeg ville sælge min newton og købe en refraktor i stedet trods det mindre lys jeg vil få ned, men lige nu sidder nu IGEN med smadret ryg og kan ikke komme ud hvis det var klart vejr, så en lille 100mm refraktor havde nok været det rigtige valg til min situation.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Tommy

En 100 mm refraktor er heller ikke så dårligt. Du får sikkert bedre kontrast – opløsningsevnen vil ikke være så god – men for det meste bedre en lufturoen.

mvh

Torben

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Havde min EQ6 ikke været så ny og Celestrons nye gem ligget 2000 lavere havde jeg nok solgt og købt den og senere en 100 refraktor, så kan jeg nok ikke gøre meget mere ved vægten da jeg skal bruge lidt brøndvidde da jeg helst vil lave galakser end tåger.

morten.brix
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Tommy

Du er ved at have haft det samme antal teleskoper som jeg (14 såvidt jeg husker)Tongue

Newton teleskoper er nogle svære fættre. Jeg skal kollimerer ca. 2-3 gange når jeg er ude. Det er vel og mærket selv om at teleskopet er nedkølet.

Du har et super godt setup. Klar til at erobre hele himmlen. Men jeg kan godt forstå du er lidt sur på de stjerner. Jeg har levet med dem Meget længe. De var egentlig derfor jeg solgte min 8″ f/4. De mærkelige stjerner var der stadig da jeg fik min 8″ f/5????????????

Jeg tror nu at have fundet kilden. Jeg tror det er varmen fra min bærbar!!!!!!!! Den er jo relativt tæt på hoved spejlet når jeg optager. Jeg vil prøve lidt længere fra næste gang.

Men alt i alt en meget fin hest du har der. SUPER.

PS. det er nok mit længste indlæg her på forum.Wacko

Morten Brix2008-12-02 23:38:28

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Fint Morten, stop ikke med det Big%20smile
                    Min bærbar på altanen står ca 1.5 m fra tubusen, så det er nok ikke det der driller, MEN man ved det jo ikke, så jeg hiver da bare den ind i stuen næste gang, så bliver det så bare uden PC tilslutning da kablet ikke kan nå der ind.
                    Personligt tror jeg det var et balance problem. Men det må jo vise sig hvis skyerne har tænkt sig at forsvinde inden de næste 3-4 år, men lige nu kan jeg ikke endgang løfte tubusen fra værelset til altanen, da min ryg har brokket sig igen, så den vægt turde jeg slet ikke løfte lige nu.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

PS, jeg er egenligt tilfreds med det jeg har nu, god åbning, god mount, det er bare lidt bulk til en lille bil….

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Tommy det ender da med at du bliver nødt til at tage mere hensyn til din rygThumbs%20Up (Det er en løftet pegefinger og knap så meget smil!)

Equinox 100 er et godt bud når du gerne vil have den lange brændvidde. Den kunne jo sagtens sidde på et lettere mount end du har nu (ved godt du lige har købt den! -EQ6 kunne evt. indgå i en byttehandel)

Du skal ikke være bange for om der kommer nok lys ind! Se bare på alle de fantastiske fotos der er taget med f.eks. 80mm. Eller Jacob med hans Baby Q -så behøver jeg vist ikke flere argumenterWink

Min erfaring er at astrofoto er MEGET nemmere med en refraktor. Efter jeg er gået over til linser fungere guidningen bare -også med LXD75 som jeg ellers havde opgivet.

k_holst2008-12-03 03:06:59

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Jo tak Kim, tror nok jeg langsomt er ved at indse de, men jeg er jo af den gamle skole.
                          Kan også være jeg ‘bare’ køber en ed100 en dag og gemmer newt’en i skabet, og beholder Eq6eren, den er godt nok lidt heavy, men til hverdag er det jo ikke et problem, bare jeg løfter med omtanke.
                          Babyen er jo også født til tåger, men nok ikke ideel til mindre galakser, så skal de i hvertfald nok zoomes en del bagefter.
                          Min WO er jeg super tilfreds med og det er min guider som regel, men nu må vi se hvad fremtiden bringer, tror det ender med en SK 100/120 refractor, de for god kritik til små penge.

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'Hest-ligt foto' er lukket for nye svar.