Hest-ligt foto

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Hest-ligt foto

• Dette emne har 25 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 735 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Men trods alt ok taget alt med osv….

Laver en ny tråd og vil vise forskelle når der kommer mere og mere data på.

Starter ud med 2 dage optagelser fra min altan i Brøndby, stjernerne præger præg af manglende polar aligment(sydvendt altan) og manglende erfaring med balance+backslash og andet jeg ikke har helt check på endnu.

Data på dette billede er..

Ha=11*180sek RGB=7*40sek, Billede er i JPG, for bedst kvalitet klik på linket til fuldsize.

FULD SIZE
      http://www.tommy-friis.dk/test/hestX-00X-LRGB.bmp

Når der bliver flere dataer vil jeg poste et opdateret billede.

jacobb
        • Nova

Det er altså ikke helt ringe det der Tommy!

Du har masser af fine detaljer med, sk… godt

Når du får polaralignet ordentligt så tror jeg du kommer med det ene super skud efter det andet

Mvh

Jacob

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Tommy

Imponerende “altanbillede” af hesten.Hvis du ved hjælp af azimuthskruerne kan standse op og nedgående bevægelser ved 5 sek. eksponering klarer guideren resten.-Ellers brug PemPro eller WCS, som du sikkert kender.

VH Mogens

petrus
            • Main Sequence

Rart at se du er på med en altan hest,det er vist en ny raceBig%20smiledu burde jo være ude af dit flexproblem så driftalign. petrus2008-11-24 23:41:12

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Backlash burde ikke blive et problem hvis du har drift, da motorere ikke vil gå “baglæns” når der er bare lidt drift. Så glem du bare backlash, balance er nok ikke helt så vigtigt som en god alignment, da man mere kan kalde det finsmækkeri for hvad det betyder for dine stjerner om din montering er i balance eller ej.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Takker alle, næ Mogens, på teknik området er jeg faktisk meget uvidende, især når der bruges ord som Azimut og andet dims, det er bare noget der ikke sidder fast uanset hvor meget jeg læser om og om igen, derfor jeg ikke har lavet en drift endnu, er nødt til at have det på skrift, ellers kan jeg ikke huske procedure osv, har ikke den bedste hukommelse.
                Pempro og WCS har jeg aldrig prøvet.

Peder, flexen er ude, skal ligeee have en bedre adapter mellem okularudtrækket og filterhjulet, en fingerskrue ala Baaders er ikke nok til at holde kameraet helt stramt, det flexer lidt.

Må ski til at finde ud af det der drift halløj, især her på altanen.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Hmm skulle man lave en side om driftalignment?

Ellers er PemPro nu flink, den siger at du skal flytte så og så mange buemin i AZM mod ØST. Ergo er AZM det vandrette plan, og derved de to skruer der sidder foran. Skal du så flytte mod øst, skal den østlige skrue løsnes.

Siger den ALT op, så skal den foreste skrue løsnes, da du skal have højden mere op.

Det er bare at forbinde PemPro til MaxIm og dit teleskop, køre en kalibreing hvis du har haft kamera af siden sidst (tager 2min maks). Over på Polaralign, og trykke på start. Du vil starte stik syd hvis det sidste du gjorde var kalibreing, ellers peger du den bare der over.

Næste trin er noget mod øst, kan også være i vest bare husk at fortælle den det… Er dog ikke sikker på andet end at nyeste finder ud af det selv, ellers er der et flueben der skal sættes.

Så er det bare at gøre som den siger, den snakker ganske vist om buemin og buesek, men du lærer hurtigt hvor meget du skal dreje for at flytte den 10buemin, heller for lidt af gangen end for meget.

tomvictor
                  Deltager
                    • Giant

Ser bra ut dette Tommy, flott oppløsing. Stjernene kan, som du sier, bli bedre. Skal du kunne få til litt mer rødt også kanskje. Er det Ha RGB eller LRGB? Linken sier LRGB.

Fornax Ligthtrack II
                    Tokina AT-X 300mm f 2.8
                    Canon 600D Baader

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Tomvictor – Han skriver at Ha = 11 også RGB, så jeg tror at Ha er brugt som Lum.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Korrekt M Wink

tomvictor
                        Deltager
                          • Giant

HaRGB da alktså.

Fornax Ligthtrack II
                          Tokina AT-X 300mm f 2.8
                          Canon 600D Baader

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Yes, jeg bor i byen og RGB bliver meget hurtigt lysforurenet, og jeg har kun Ha og O3, mangler et O2, så derfor bruger jeg stadig RGB, men Ha kan hjælpe mig lidt ved B33.
                            TommyF2008-12-04 22:49:50

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Ups,,,,, kan man ikke slette et indlæg???
                              TommyF2008-12-04 22:50:59

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Tommy

Jeg synes at det er godt klaret at få hesten op på altanen uden det helt store skrammer Wink

Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om polar alignment, for jeg kan ikke rigtigt se spor efter feltrotation. Jeg tror snarere, at stjernerne er rykket et nøk, fordi en har smækket lidt hårdt med hoveddøren – eller en køleskabslåge.

Jeg synes at det er supergodt klaret under de givne forhold.

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Torben.
                                  Troede jeg også, men skød så 3-4 40 sek og alle havde samme fejl????
                                  Så jeg har kolemeret igen op strammet op da kameraet måske ikke sad helt fast, kunne rokkes en anelse, mangler gevind i den Baader fokuserOuch det ville være meget bedre end
                                  den fingerskrue de har lavet SELVOM den låser via en ring, så er det bare ikke stabilt nok til kamera+filterhjul osv.
                                  Men Tak, jeg er tilfreds trods stjernernes form.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Hest-ligt foto' er lukket for nye svar.