Hest genstart

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Hest genstart

• Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 93 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Her er min sidste udgave af Horsehead – 5½ timers subs.

Lad mig høre hvad i syntes!

http://www.astrobin.com/277915/C/

xplode
      Deltager
        • Nova

Heestehodet ser veldig bra ut, flammetåken trenger nok en del jobb for å se bra ut og det store området med light scatter rundt sterke stjerner ødelegger ganske mye, rundt Alnitak er området med light scatter større enn flammetåken.

Hvilken coma corrector bruker du?

jakob1234
        Deltager
          • Nova

En skywatcher corrector – jeg kan ikke få mindre halo på den store stjerne desværre. Syntes ellers det er blevet godt stjernen taget i betragtning

xplode
          Deltager
            • Nova

Skywatcher coma correctoren er kjent for det problemet, Baader MPCC III blir vanligvis anbefalt istedet

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Ok, men så er det jo det, indtil jeg en dag køber den anden Smile

Syntes dog der er god dynamik i billedet, og selvom den store stjerne skjuler nogle detaljer fungerer billedet alligevel godt ikke?

kenneth.sneis
              Deltager
                • Super Giant

Hei

Alnitak er der, og det er det ikke stort å få gjort noe med. Synes du har kommet deg greit ut av redigeringen med tanke på den.

Ellers ett godt bilde.

Fine runde stjerner og fokus er tilnærmet perfekt (Alnitak avslører/ødelegger igjen ).

Personlig ville jeg nok vært mer forsiktig med fargene og støydempingen.

Men det er jo en smakssak.

Alt i alt ett godt resultat

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jakob

Det er en rigtig flot optagelse. Omkring Flammen, så er jeg på linje med

Ole Alexander. Derudover vil jeg mene, at du skal være lidt forsigtig med

sharp – stjernerne er ret kantskarpe, hvilket også fremgår af billedet i

fuld opløsning.

Signalet er fint uden generende grus i baggrunden, så der er noget at

arbejde med.

Om Flammen ligefrem er brændt af visse steder ved du bedst selv. Farver-

ne på den er lidt interessante….

Vi fik lavet en optagelse af Hesten sidste år, og den er bestemt ikke

et nemt objekt at få i kassen, både fordi den er svag, og fordi den står

så lavt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob1234
                  Deltager
                    • Nova

Hej Torben!

Tak for kommentar – om flammen er brændt af? Wink det tror jeg ikke, ihvertfald kan jeg ikke gøre den meget bedre – måske kan jeg klippe lidt i billedet og lægge noget af flammen ind hvor der er justeret på billedet og gøre det den vej rundt, (men der er ikke meget at hente).

Ja, sharp eller ikke – jeg har valgt at give den sharp i den grad som billedet viser, da jeg syntes det bliver markant bedre ved print – men jo, når man kigger helt tæt på ved jeg godt de bliver lidt ufine i kanten Smile

kennethk
                    Deltager
                      • Nova

Jeg syns det er er meget flott bilde. Litt dramatisk stemning i bildet, liker det godt, ville vært fornøyd om jeg klarte dette

tomicich
                      Deltager
                        • Super Giant

Flot billede af Hesten , jeg bruger samme coma correctoren som den du har og ser det samme på mine billeder var dog ikke klar over at Baader MPCC III skulle løse problemet så tak for den information .

jakob1234
                        Deltager
                          • Nova

Mange tak kenneth og jesperSmile

Jeg har rettet så godt jeg kan i flammen nu, og har hevet lidt flere detaljer frem. Den var måske lidt brændt som torben skrev tidligere.

Anyways, jeg kan ikke gøre det meget bedre nu.

Lad mig høre hvad i syntes om dette og den nye flammeSmile

http://www.astrobin.com/277915/D/

jakob12342017-01-03 14:49:08

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Absolut bedre – men se her:

Flame Nebula

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob1234
                            Deltager
                              • Nova

Tak Torben – så ramte jeg da meget godt til sidst Smile

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Jakob

Jeg har lige stillet de to flammer ved siden af hinanden.

Læg mærke til, at nogle områder i din er så lyse, at detaljerne bliver

brændt ud.

Der er jo masser af signal i flammen, og derfor kan man godt komme til

at skrue for meget op for kontrasten. Det sorte på din er helt sort –

på den anden er der flere tonetrin.

Det kan godt være, at du simpelthen ikke har signal i de mørke områder.

mvh

Torben

jakob1234
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Torben – det kan jeg godt se, men jeg kan ikke hive bedre detaljer frem – så kommer det til at se meget mærkeligt ud omkring stjernen, derfor har jeg valgt det kompromi som jeg syntes er bedst Smile

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Hest genstart' er lukket for nye svar.