› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Hest genstack
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af nvc. This post has been viewed 101 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. februar 2017 kl. 17:03 #157375
jakob1234Deltager- Nova
Hej alle!
Efter mit orion billede blev væsentligt bedre end første stacking, valgte jeg at kigge på nogle af de sidste billeder jeg har taget.
På baggrund af dette har jeg stacket dem alle sammen igen uden darks. Derefter har jeg ændret på mit workflow, således at jeg (syntes jeg selv) bedst muligt hiver detaljer frem i mine billeder.
Resultatet af dette er blevet rigtigt godt (syntes jeg selv)
. Et af de billeder er Hesten, som jeg deler med jer her. Jeg har fået MANGE flere detaljer frem, og fremhævet en masse af det svage støv.
5½ timers eksponering ligesom sidst, behandlet i PS, DSS og fitswork.
5. februar 2017 kl. 18:38 #157380
munkholmDeltager- Neutron star
Især i hesten syntes jeg du har fået nogle meget fine detaljer frem
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
5. februar 2017 kl. 18:43 #157382
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Uha-uha – det bliver jo bedre og bedre
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. februar 2017 kl. 20:15 #157386
jakob1234Deltager- Nova
Mange tak
Ja, det overraskede mig meget at jeg kunne få så meget af det fine støv frem – jeg tror nu heller ikke jeg skal træde mere på gaspedalen nu
5. februar 2017 kl. 23:47 #157390
nvcDeltager- Super Giant
Ja det er et super godt billede Jakob, tillykke!
Det eneste jeg kan finde (da jeg også er til de kraftige farver), er få stjerner der har en smule “panda øjne”.
Du nævner ikke på astrobin,
http://www.astrobin.com/282731/
eller i ovenstående indlæg, sub-eksponeringstider og kamera ISO settings for billedet, hvad er disse for dette billede?
Har du mulighed for at dele/vise en enkelt sub-eksponering?
Jeg vil gerne se hvor meget info. du kan få med fra det mørke Falster, sammenlignet med mine subs fra det lysforurenede Amager CPH.
Har du mulighed for, kort, at beskrive dit billedbehandlings workflow?
På forhånd, tak for hjælpen.
Mvh. Niels
6. februar 2017 kl. 00:18 #157391
jakob1234Deltager- Nova
Hej Niels!
Subs er på 5min hver – alle sammen. De er taget ved iso200 med mit nikon d5500.
Ja stjernerne med “øjne” havde jeg svært ved at gøre bedre, så derfor lod jeg dem være.
Mit flow er således: Stack i DSS, stræk histogram så meget som muligt uden at det bliver “grynet” og så en smule farve. Her søger jeg altid at få stjernerne med så lille dia som muligt.
Ind i Pixinsight light edition, fjerne grønt skær hvis tilstede.
Ind i photoshop, levels, topaz clarity (har sindtsygt gode kontrast værktøjer), Hdr toning (hvis det giver godt resultat) – ellers videre til noiseware proff (rigtigt godt støjværktøj) Unsharpmask 4.0 pixels, 200% Derefter vibrance, selective color.
Hvis stjernerne dominerer for meget her, hiver jeg det ind i fitswork og vælger reduktion af stjerne diameter (med forsigtighed).
Tilbage til PS:
(clarity igen med konstrast styring) photoshops noise suppression, selective color og en sjælden gang imellem unsharp mask 2.0 pixels med 100%
Lidt afhængigt af hvor svært / nemt billedet er at behandle, kan jeg sagtens finde på at lave to udgaver og merge dem da jeg ofte oplever at når man får nogle elementer rigtigt godt på plads i billedet, så mister man andre (som så kan laves på bekostning af de forrige).
Typisk vil jeg så bruge de to versioner som lag hvor det ene er sat til “color, luminosity eller saturation) afhængigt af hvad billedet kræver.
Jeg smider lige en sub op i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde
Edit: Så kom der en RAW op. Det er konverteret til JPG og uploaded til forum, men jeg tror det giver en ide om hvad én RAW giver mig. Det er taget på en rimeligt god aften med seeing på 7/10 ca. kl. 20:30
jakob1234 2017-02-06 20:29:56 6. februar 2017 kl. 21:32 #157446
jakob1234Deltager- Nova
Opdateret 😀
7. februar 2017 kl. 11:59 #157460
nvcDeltager- Super Giant
Mange tak for info!
Mvh. Niels
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hest genstack' er lukket for nye svar.