› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › hest
- Dette emne har 23 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 2 mÄneder siden af magnar. This post has been viewed 212 timesfjoertoft. This post has been viewed 212 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. december 2009 kl. 15:47 #29099
mortenDeltager- Super Nova
Det var rimeligt klart igĂ„r i liseleje. Jeg fik ca knap 2 timer (11x 500 sec) pĂ„ hesten med min GSO 200 f/5 og Orion star shoot pro one shot color cam. Jeg havde som det ses lidt problemer med guidingen, stjernerne er ikke runde. Fokus var heller ikke sĂ„ godt som jeg kunne Ăžnske trods moonlite og v kurver. Under alle omstĂŠndigheder var det rart at komme lidt ud, selvom det ogsĂ„ var ganske kĂžligt, kunne ikke rigtigt huske hvor svĂŠrt det er med handsker og bundfrosne tĂŠer og fingre….
19. december 2009 kl. 16:45 #29102
outlookDeltager- Super Nova
Godt gÄet! Med hensyn til fokus, er det sÄ ikke en Bahtinov maske du mÄske skal ha gang i eller bruger i astrofotografer andre metoder? Ja, og koldt det er det godt nok.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting19. december 2009 kl. 17:35 #29106
Tak for feedback, focusmax rapporterede en fhwm under 3, men det fĂŠrdige billede har en fhwm fra ccd inspector pĂ„ 5-6. Jeg har ikke fundet ud af hvad der er galt, men nĂŠste gang mĂ„ jeg have gang i batinovmasken til kontrol. Det tiltalte mig ved steppermotor og focusmas, at man kan lave fokuseringen inde fra varmen… – specielt i gĂ„r nat.
19. december 2009 kl. 19:38 #29117
tommyfDeltager- Neutron star
Ikke ringe, du har fÄet meget med, jeg for ogsÄ stÞrre vÊrdier end min erfaring siger i FokusMax, jeg har en del gange gÄet til manuel fokus i stedet, tror en maske kan gÞre trikket nÄr Max driller.
Syntes nu ikke at dine stjerner ser vildt ovale ud!PS De lover endnu lavere temparatur i nat….
19. december 2009 kl. 19:42 #29118
Ja, men skyer…. Lover ikke godt, er nu ogsĂ„ lidt trĂŠt. Det var fandeme koldt ude.
Tak iĂžvrigt for din kommentar til Hesten. Det er et objekt jeg VIL have med i Ă„r. Jeg er ikke fĂŠrdig med den, framingen er jeg tilfreds med, men det andet kan der arbejdes lidt med.morten 2009-12-19 18:43:49 19. december 2009 kl. 20:56 #29123
fhansen- Main Sequence
Jeg synes nu at det ser rigtigt fornuftigt ud. Hesten er helt sikkert en af de objekter jeg vil kaste mig over, nĂ„r jeg engang bliver mere Ăžvet. Umiddelbart kan jeg dog ikke se at billedet er uskarpt đ
FHansen 2009-12-19 20:09:15 19. december 2009 kl. 21:07 #29125
niveDeltager- Super Nova
Hej Morten Fin IC 434 . 500 sekunder med en brÊndvide pÄ 1000mm
med sÄ fine stjerner er da ok !
nive 2009-12-19 20:08:01 19. december 2009 kl. 23:02 #29134
rigoDeltager- Super Nova
flot
Men er ikke helt vild med det “filter” der giver et “slĂžr” over hele billedet, sĂ„ heller stĂžj20. december 2009 kl. 02:05 #29149
timoDeltager- Giant
Morten,
Det blev ju en fin hÀst du fotograferade men pÄ dina medelstora stjÀrnor ser man att det har varit dis i luften.
SÄvida det inte Àr nÄgot problem med ett filter.
Men jag ser pÄ den stora stjÀrnan att ett av spiksen Àr lite kraftigare Àn de övriga och det brukar betyda att kollimeringen inte Àr riktigt perfekt. Det Àr den som pekar mot klockan 10.
Min Cassegrain har samma “problem” men jag har inte gjort en ny kollimering Ă€n. Men nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ vĂ„ren nĂ€r sĂ€songen Ă€r slut sĂ„ skall jag kollimera igen och se om hela bilden kan bli lite skarpare med perfekt kollimering.Hilsen
Timo21. december 2009 kl. 10:14 #29198
Tak for feed back, det er utroligt rart at folk gider kommentere.
Rigo der er kun brugt et IDAS2 filter, og der er ikke i processeringen gjort noget for at glatte ud. Guidingen var jeg ikke tilfreds med, mĂ„ske er det derfor stjernerne er store – min eq6 driller for tiden. Spikes fra alnitak er jo rimelige, sĂ„ fokus har ikke vĂŠret meget ved siden af?. Billedet er iĂžvrigt blevet for rĂždt kan jeg se nu fra denne skĂŠrm.Timo. Der er en ledning pĂ„ en af spider armene til en antidug varmer til sekundĂŠren. Derfor er to af spiksene tykkere end de andre. Kollimeringen var under 4″ off (iflg ccd inspektor)21. december 2009 kl. 10:27 #29200
mstauningDeltager- Black Hole
Morten – Det er da et rigtigt godt billede, tror dog ogsĂ„ at der ser lidt udglattet ud grundet tynddis.
Og jo den er nok lige i overkanten af rĂžd…21. december 2009 kl. 18:28 #29220
timoDeltager- Giant
Det förklarar saken Morten !
De andra spiksen var ju riktigt tunna och fina
Timo21. december 2009 kl. 19:12 #29224
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Morten.
Flot billede af hestendet kan du kun vĂŠre stolt af – en smule rĂždt mĂ„ske, men godt gĂ„et
bare mere tid pĂ„. IDAS filteret er et rigtigt godt filter – mĂ„ske nok det bedste i sin genre. Det er nok tynddisen der lĂŠgger en “dĂŠmper” pĂ„ billedet, sĂ„ det synes en anelse uskarpt. Jeg mĂ„ selv se, at fĂ„ taget hesten snart. Min sidste forsĂžg blev ikke tilfredsstillende. Hmm..hvis den himmel holder derude, sĂ„ kunne det godt gĂ„ hen og blive i aften hvis jeg ellers kan fĂ„ puttet ungerne i god tid. NĂ„, der er jo selvfĂžlgelig lidt tid til, at den stĂ„r bedst lige i syd. Omkring 23:30……den holder nok ikke
ĂV! sĂ„ lukkede det til herMvhMichaelMichael Bertelsen 2009-12-21 18:51:44 21. december 2009 kl. 20:07 #29227
tommyfDeltager- Neutron star
Det er taget fra stranden af ikke, i sĂ„ fald tror jeg nu ikke der er brug for IDA filteret, det hjĂŠlper enormt her i BrĂžndby da jeg lĂ„nte dit og ja Rigo, det laver et ‘lag’ men kan redigeres vĂŠk..
21. december 2009 kl. 20:15 #29229
kennethkDeltager- Nova
Jeg er imponert over hva du og andre her inne klarer. Dette er et meget flott bilde.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'hest' er lukket for nye svar.