Der er en hel del gadelys og lysforurening her i Valby, sĂ„ jeg mĂ„tte holde mig nede pĂ„ 45 sekunders eksponeringer med mit Canon 1100D pĂ„ mit Celestron 8”, mere end det og det hele blev til mudder .
Et rÄd: NÄr du uploader billeder til astro-forum ryger en del af billedkvaliteten. SÄ det er bedst at lÊgge dem et andet sted, og hente den derfra. SÄ undgÄr man komprimering af billedet.
Takker. Jeg gik efter to DSO’er, M13 og M64. M64 blev ikke specielt god, da den nok krĂŠver lĂŠngere eksponeringer i mere mĂžrke end hvad jeg har i haven. Jeg tog ca. 30 eksponeringer og smed et par billeder vĂŠk, sĂ„ der er omkring 20 minutters samlet eksponering, og derudover kalibreringsdata ved siden af.
@Mogens: Nej, jeg brugte guiding, men det var sandsynligvis overkill, da min polar align var ret god den aften.JesHansen2017-05-31 10:59:39
Det er en Celestron Advanced VX 8″. Den har desvĂŠrre ikke vĂŠret sĂ„ meget ude det seneste lange stykke tid, der har hele tiden vĂŠret noget jeg skulle de dage der var klart, sĂ„ det er nok fĂžrste gang i mĂ„ske 9 mĂ„neder at jeg er kommet ud.
Det er taget i primÊrfukus og med en coma corrector. Billedet er blot croppet en anelse til. Det rÄ output fra kameraet sÄ ca. sÄdan her ud.JesHansen2017-05-31 14:54:03