HEQ5PRO

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jesper. This post has been viewed 491 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mogens-d
    Deltager
      • Asteroid

Der er opstået et problem med min montering. Forhandleren mente det skyldes en snekkejustering og anbefalede, at stille et spørgsmål på astro-forum (han har jo travlt med pigerne!). Er der nogen blandt medlemmerne, som kan hjælpe mig med en letfattelig vejledning, for justering af dec. snekken i en HEQ5 montering?

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Er den indenfor garantiperioden.

Hvis ja, så skal du helst ikke selv pille ved den.

Men ellers kan du prøve at beskrive problemet mere præcist.

Mvh

Mogens

Mvh
        Mogens

henrik
        Deltager
          • Nova

Hejsa

Du kan jo bare lade være med at ringe kl 19 midt i spisetiden

Men at dømme efter din beskrivelse i telefonen, lyder det som om snekken – den ene eller begge – trænger til a blive spændt op.

Der sidder 3 embracho der holder den; Har du en fornemmelse af om de kan trænge til at spændes?

Mvh Henrik

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Hej

Der sidder 4 store skruer under dec-snekkehuset som skal løsnet før du kan regulere evt.backlash, jeg går ud fra det er problemet?-For enden af snekkehuset sidder to små skruer som kan skubbe snekkeaksen ind mod snekkehjulet. Du skal finde the sweet spot og det kan tage sin tid. Jeg har selv en HEQ5Pro, men har lige anskaffet en EQ6, som jeg har skilt ad og gensmurt, men her har jeg lidt problemer med backlash i RA-aksen.

VH Mogens

mogens-d
            Deltager
              • Asteroid

Hej.

Med indstillinger fra 6/10 og 1 stjerne alignment, hvor jeg valgte Arcturus.

Nu er vi fremme ved lørdag 11/10. Jeg valgte den nævnte stjerne, og begge akser begyndte at køre, og endte i en retning, som stemmer godt, hvis det havde været aften og udendørs. Teksten i håndkrontrollen viste ‘brug piltaster’, og her kunne jeg bevæge akserne, men kun et øjeblik. Så begyndte dec. aksen at knurre. Som om elektronikken har en defekt komponent.

Du får en opringning 13/10 omkring 14.00.

Mvh

Mogens

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hvis du har slip (backlash) i akserne – det vil sige at du spænder koblingerne og alligevel kan bevæge akserne et lille stykke – skal snekken justeres. Hvis du ikke har prøvet det før kan det ikke anbefales at du selv går i gang, da du let kan gøre skade på gearene. Hvis du er god til meakinik må du sige til.

Den knurrende, eller knækkende lyd du beskriver tyder på at aksens bevægelse blokeres, så steppermotoren “hopper over”. Det kan skyldes forkert afbalancering, f.eks. hvis du har kontravægt og intet teleskop på monteringen, eller det kan skyldes at aksen kører ind i noget så dens bevægelse stoppes. Hvis ingen af de to ting passer har monteringen nok en fejl og skal til service.

Jesper
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'HEQ5PRO' er lukket for nye svar.