HEQ5 payload?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? HEQ5 payload?

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 95 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

lfvestergaard
    Deltager
      • Moon

Hejsa.

Jeg er helt ny på siden og har det sidste stykke tid fulgt med herinde lidt på sidelinjen.

Jeg har en skywatcher 200p på en EQ5 montering med dual axis motor drive. Min hovedpine for tiden er, at jeg gerne vil have skiftet min montering ud. Jeg vil gerne have etableret et guidingsystem, og alt hvad jeg putter på min nuværende montering fremadrettet, vil overstige dens max belastning, så det har jeg ikke lyst til at gøre. Jeg har desuden læst at man helst skal holde sig under 2/3 af maxbelastningen, hvis man gerne vil bruge udstyret til astrofotografering.

Jeg overvejer derfor enten at købe en HEQ5 eller en EQ6. Jeg hælder mest til den første, da jeg ikke er det største menneske i verden, og jeg er bange for at EQ6 bliver for tung for mig at løfte rundt på. Jeg har bare rigtig svært ved at finde noget ordentlig data omkring HEQ5’s payload. Det lader til at veksle mellem 11-18kg. Er der nogen af jer, der har erfaringer på området og som måske kan sige mig om HEQ5+200P+ST80 som guidescope+Synguider+DSLR er et stabilt nok setup til AP? Jeg håber, at der er nogen af jer, der vil tage jer tid til at dele ud af jeres visdom. På forhånd tak 🙂

Mvh Louise

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jeg kender ikke til specifikationer eller anbefalinger, men jeg har selv en Skywatcher EQ5 (den gamle sorte type) med synscan upgrade.

Jeg har lige haft grejet på badevægten, og alt udstyr vejer 6,5 kg, kontravægt vejer 5,1 kg, så det er i alt 11,6 kg incl kontravægt, og det performer fint.

De 6,5 kg overfor er følgende grej:

Skywatcher Newton Explorer 130 PDS

200mm guidescope + QHY5L-IIC guidecam

8x50mm TS finder scope (erect right angled)

2x ED barlow

+ diverse svalehale beslag m.m.

(kabler er ikke hængt på, men de belaster ikke mange gram, da de er fastgjort på ra hovedet)

/Rudi B. Rasmussen

landbo
        Deltager
          • Nova

Hej.

For HEQ5 siger fabrikanten at payload er 13.7 kg. LINK. (se under sprcifications)

Ikke for at ville omgøre din beslutning, men personligt ville jeg da bare prøve om den nuværende montering ikke kan bære hele pivtøjet. Du ødelægger jo ikke mounten ved forsøget, men reder højst nogle underlige stjerner der altid kan gøres om. Landbo2015-05-25 17:14:17

webweichel
          Deltager
            • Nova

Hej,

Jeg har i en periode på ca. 2 år kørt med ca. 16 Kg på en HEQ5pro i form af en 12 tommer newton, det gik fint så længe der ikke var for meget vind.

Har nu opgraderet til AZ-EQ6 GT som er væsentligt mere stabil og har kørt uden problemer også i rimelig meget vind.

Du burde kunne køre en 8 tommer Newton på en HEQ5pro og så vil jeg anbefale dig i stedet at bruge evt. budget forskel på at få en off axis guider (OAG) det vil give meget mere mht. brugbare frames end at gå til en EQ6 f.eks. og samtidigt muliggøre et lettere setup alt i alt.

lfvestergaard
            Deltager
              • Moon

Hej igen.

Tak for jeres svar. Jeg har haft det hele på vægten, og kommer op på 12,4kg hvilket så burde kunne gå på en HEQ5 ikke?

Steen, mht OAG er der så en budget udgave du kan anbefale? Jeg tænker at jeg snart må punge ud for ny montering, så helst ikke for dyr 🙂

webweichel
              Deltager
                • Nova

Hej,

Jeg har et kamera med intern guider, dvs. en ekstra CCD chip, men princippet er det samme som OAG. Men jeg har derfor ikke erfaring med hvilke OAG der er gode. Prøv f.eks. at kigge på udvalget her:

http://www.teleskop-express.de/shop/advanced_search_result.php?XTCsid=bnv0tmir8qurrtsa3uhmq8bgi7&keywords=oag&suchdas=OK

Måske er der andre på forum der kan anbefale en god OAG.

12.5 Kg bør være helt fint for en HEQ5pro.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'HEQ5 payload?' er lukket for nye svar.