HEQ5 alignment-hjælp

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER HEQ5 alignment-hjælp

• Dette emne har 22 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 12 måneder siden af viggo. This post has been viewed 1493 timest. This post has been viewed 1493 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

Viggo T wrote:

Jeg ser, at i din EQMOD ASCOM SETUP er der en nøgle ved siden af Mount Option Type menuen. Den nøgle har jeg ikke. Hvorfor mon?

mvh Viggo

Det ved jeg faktisk ikke, måske kører du en anden version af EQMOD. Min er vist V1.28m

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Viggo T wrote: Hej Rudi.

Jo tak, det ville være fint.

mvh Viggo

Jeg løb lige ind i lidt problemer: http://b-rasmussen.dk/astro/diverse/EQMOD%20bug.JPG

Hurtig googlen siger jeg skal slette en eller flere ini filer, det skal lige ordnes engang i aften (håber jeg) så ser jeg lige hvilke indstillinger min gearing er sat til.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

“Nøglen” får du frem ved at vælge Custom i Mount Options:

Ved at clicke på “nøglen” ser du så Customise settings, mine er således:

Min mount er en EQ5 med Synscan stepmotore. Om der er samme udveksling på min som på en HEQ5 aner jeg ikke?

Edit:

Det er lidt svært at se i jpg billedet men tallene for både ra/dec er:

Total steps: 9024000

Worm steps: 50133

Tracking offset: 0

rudibr2016-12-22 05:56:34

/Rudi B. Rasmussen

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Hej Rudi.

Så enkelt er det altså. Tak for tippet.

Prøv at taste “Pre-requisites-eqmod” ind i Google,og der dukker en side op med de fleste Skywatcher mountes karakteristika.

Nu har jeg taget en tid på snekkens omdrejningshastighed, og den er ca. 33% for hurtig.

Nu laver jeg lige en døgntest, og jeg forventer en worm omdrejning på ca. 18 timer. Så noget er galt. Men som skrevet før: den slewer hver eneste gang jeg tester hjem til den samme home-position,både med controlleren og EQDIR. Hm.

God jul alle sammen.

mvh Viggo

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Det der med at kunne slewe hjem til samme sted igen er jo kun godt, det betyder jo at den fejl der er er konstant og at det ikke er et løst tandhjul eller lignende slup i systemet.

/Rudi B. Rasmussen

viggo.t
              Deltager
                • Super Giant

Nu har motor controlleren været en tur forbi Lyra v. Henrik Rosenørn. Pakken er afhentet, motorcontrolleren monteret og testet.

Nu springer goto via Eqdir ikke længere over stjernens position. Jeg har endnu ikke prøvet, om motoren i RA også kører på stjernetid, men jeg forventer ingen problemer.

Så en stor tak til Henrik for den flotte service. Det var ikke helt nemt at få fixet kan jeg forstå.

Så er spørgsmålet bare hvorfor EQ5’eren begyndte at opføre sig sådan i RA. Jeg ved at jeg har afmonteret RA og dec motorerne. Hvis der så har været spænding på kan det være,at det har ændret på motor controllerens opsætning? Bare et gæt. Kan statisk elektricitet også ændre opsætningen ?

En stor tak til Henrik.

mvh Viggo

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Godt du fik det løst. Prøv at spørg Henrik hvad der var galt.

Mht ra hastighed, så kan du jo måle på et terrestisk objekt i dagslys og tage to (eller flere) billeder. Vha tidspunkter og vinkelafstande er det jo let at beregne vinkelhastigheden. Sjov øvelse som jeg selv har lavet engang.

/Rudi B. Rasmussen

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Rudi.

Ja, puha. Det var en sej omgang med masser af tests og justeringer, men intet hjalp. Først da Henrik Rosenørn kom på banen og opdaterede motor controlleren blev problemet løst. Så stor tak til Lyra.

Henrik ved vist heller ikke hvad der var galt. Men en opdatering hjalp altså.

Den øvelse skal jeg da prøve, men jeg forventer at monteringen kører på stjernetidWink

mvh Viggo.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'HEQ5 alignment-hjælp' er lukket for nye svar.