› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › HEQ5 alignment-hjælp
- Dette emne har 22 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 12 måneder siden af viggo. This post has been viewed 1492 timest. This post has been viewed 1492 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. december 2016 kl. 13:51 #155675
viggo.tDeltager- Super Giant
Det er ret frustrerende når ting ikke fungerer.
Min EQ5’er skyder forbi i RA når jeg ex. laver en 2-stjerne alignment. Dec passer fint, men RA skyder konsekvent forbi – altså vest for målet.
Jeg har prøvet med kontrolleren, men også med EQDIR og to forskellige planetarieprogrammer, og resultatet er altid det samme: Den slewer forbi.
Med EQDIR parkerer den i nøjagtig samme stilling hver eneste gang.
Mystisk.
Kontrolleren er indstillet med korrekte koordinater for obs. possition og klokkeslet.
Det samme i planetarieprogrammerne og EASCOM.
Centreres en stjerne på tråkors, ses det tydeligt, at stjernen driver mod øst, altså kører RA motor for hurtigt.
Så vidt jeg kan se, kan problemet løses ved at gå ind i software og ændre på track-rate. Nogen ideer til hvordan man gør det?
mvh Viggo
Viggo T 2016-12-19 18:10:23 16. december 2016 kl. 15:46 #155678
Frank LarsenModerator- Super Nova
Godt spørgsmål – og meget mærkeligt.
at EQDIR parkerer i samme position hver gang betyder at der ikke tabes steps på motorerne som var min første indskydelse.Min næste indskydelse er at du ikke er polalignet og twostar alignment derfor bliver noget skævt noget.
Næste indskydelse er at du ikke aligner på de stjerner du tror – men der tror du er for erfaren til at lave den fejl – jeg har dog lavet fejlen adskillige gange – men jeg er jo så visuelt udfordret.
Dumt spørgsmål (fra mig altså) – men er tracking sat til sidereal – Hvis den nu står til Lunar vil den vel netop drive som beskrevet. Men der burde koordinatsystemet ved GOTO ikke skride som det gør her !?
Har du bemærket om uret i håndkontrollen går rigtigt eller går for hurtigt – foreksempel en time efter at du er startet op?
Tjek at Local Hour angle er rigtig (medianens øjeblikkelige RA).Det for mig lyder det lidt som om gearingen er tastet forkert ind / ændret så omregningen fra encoder/step pulser til koordinater er forkert. Det passer med at den godt kan finde park positionen, men ikke andre positioner.
Er der indbygget et eller andet korrektions system som kunne nulstilles.
Hvis du kører med SYNSCAN upgrade kit så kan det være at PEC er slået til og at der i denne er trænet drift ind (kan ske af forskellige årsager). Prøv at slå PEC fra.Overdreven backlash i RA og et for godt balanceret system? (stjernen burde så holde op med at drive efter noget tid) – når du aligner stjernerne i two star, så prøv altid at justere i samme retning afslutningsvis som når monteringen selv slewer.
Du kan ikke justere RA rate fra håndkontrollen (måske har du et Customize Speed punkt under Tracking Rate i settings i håndkontrollen) – men der muligvis et potentiometer på printet – men det skal du ikke pille ved med mindre du er 117% sikker på at det er det der er problemet.
Jeg kan dog ikke se at forkert tracking rate alene kan give dig pointing fejl.16. december 2016 kl. 19:56 #155690
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Har du husket at rette bredde og længdegrad i EQMOD?
Har du valgt den rigtige opstillingstype i EQMOD?Og tidszone.
mvh
JensJens.Jacobsen 2016-12-16 18:56:52 19. december 2016 kl. 19:08 #155772
FrankLarsen wrote: Godt spørgsmål – og meget mærkeligt.at EQDIR parkerer i samme position hver gang betyder at der ikke tabes steps på motorerne som var min første indskydelse.Min næste indskydelse er at du ikke er polalignet og twostar alignment derfor bliver noget skævt noget.Næste indskydelse er at du ikke aligner på de stjerner du tror – men der tror du er for erfaren til at lave den fejl – jeg har dog lavet fejlen adskillige gange – men jeg er jo så visuelt udfordret. Dumt spørgsmål (fra mig altså) – men er tracking sat til sidereal – Hvis den nu står til Lunar vil den vel netop drive som beskrevet. Men der burde koordinatsystemet ved GOTO ikke skride som det gør her !?Har du bemærket om uret i håndkontrollen går rigtigt eller går for hurtigt – foreksempel en time efter at du er startet op?Tjek at Local Hour angle er rigtig (medianens øjeblikkelige RA).Det for mig lyder det lidt som om gearingen er tastet forkert ind / ændret så omregningen fra encoder/step pulser til koordinater er forkert. Det passer med at den godt kan finde park positionen, men ikke andre positioner.Er der indbygget et eller andet korrektions system som kunne nulstilles.Hvis du kører med SYNSCAN upgrade kit så kan det være at PEC er slået til og at der i denne er trænet drift ind (kan ske af forskellige årsager). Prøv at slå PEC fra.Overdreven backlash i RA og et for godt balanceret system? (stjernen burde så holde op med at drive efter noget tid) – når du aligner stjernerne i two star, så prøv altid at justere i samme retning afslutningsvis som når monteringen selv slewer.Du kan ikke justere RA rate fra håndkontrollen (måske har du et Customize Speed punkt under Tracking Rate i settings i håndkontrollen) – men der muligvis et potentiometer på printet – men det skal du ikke pille ved med mindre du er 117% sikker på at det er det der er problemet.Jeg kan dog ikke se at forkert tracking rate alene kan give dig pointing fejl.
Hej Frank.
Tak for dit udførlige svar. Her nogle bemærkninger:
Min polalign er ok synes jeg selv og tracking er sat til sideral.
Håndkontrollens tid passer og Local Hour er rigtig.
Det med gearingen bider jeg på: Slew starter, med for store step, og så ender det jo galt.
Prøver jeg at slewe til azimut 180 grader vha planetarie programmet skyder den ca 20 grader ved siden af. Taster jeg Azimuth 160 grader ind, peger kikkerten mod syd. Så steppene kunne være forkerte, og det kan vist ændre i software, men jeg ved ikke hvordan. Jeg troede jeg kunne tilrette det i EQMOD, men det er ikke lykkedes.
Og undskyld, det er en HEQ5 og ikke en EQ5.
Der er ingen backlash af betydning i gearingen. Men stjernerne driver mod øst i feltet: RA motoren kører for hurtigt.
Og ja, printet holder jeg mig fra.
Nej, forkert tracking rate kan vel ikke give så stor pointing fejl, men det kan forkert motor step.
Jeg har ikke løst problemet endnu, så du må godt lægge hovedet endnu mere i blød
PÅ forhånd tak.
mvh Viggo
19. december 2016 kl. 19:18 #155773
Jens.Jacobsen wrote:
Har du husket at rette bredde og længdegrad i EQMOD?Har du valgt den rigtige opstillingstype i EQMOD?Og tidszone.mvhJens
Hej Jens.
Tak for svaret.
Der er tastet den korrekte længde og bredde ind i EQMOD.
Den rigtige opstilling registreres vel af sig selv i EQASCOM driver setup?
Tidszonen er vel kun nødvendig med håndkontrollen. I EQDIR tager mounten bare tiden efter systemtiden, eller hur?
mvh Viggo
19. december 2016 kl. 20:07 #155774
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Så er der to ting jeg kan komme på:
1: EQASCOM kan ikke automatisk finde ud af at det er en HEQ5. Du skal selv vælge at det er en sådan.
2: som nok er mere sandsynlig: Opstillingen er modificeret til bæltedrev istedet for tandhjul.
20. december 2016 kl. 13:28 #155784
JohnDeltager- Nova
Du kan ændre i opsætningen i eqmod, men det har du måske forsøgt?
20. december 2016 kl. 14:01 #155786
Jens.Jacobsen wrote: Så er der to ting jeg kan komme på:1: EQASCOM kan ikke automatisk finde ud af at det er en HEQ5. Du skal selv vælge at det er en sådan.2: som nok er mere sandsynlig: Opstillingen er modificeret til bæltedrev istedet for tandhjul.
Hej Jens.
ad 1) Ved initiering af EQASCOM står der i displayet: EQMOD HEQ5/6, så mountet må jo være fundet.
ad2) Opstillingen er ikke modificeret med bæltedrev. Mener du software opsætningen?
mvh Viggo
20. december 2016 kl. 14:03 #155787
John wrote: Du kan ændre i opsætningen i eqmod, men det har du måske forsøgt?
Hej John.
Tak for svaret.
Det ser interessant ud, så det prøver jeg. Hvor finder man menuen?
mvh Viggo
20. december 2016 kl. 14:23 #155788
JohnDeltager- Nova
du skal ind i eqmod opsætningen, så erdet i “Mount Option Type” du kan ændre opsætningen. Men hvis der ikke er ændret på de originale tandhjul i monteringen er det nok ikke her fejlen ligger…
20. december 2016 kl. 15:45 #155790
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Viggo
Kan du ikke skrue sidedækslet af og se om den er modificeret med remtræk – det vil være noget i denne retning:
Og du skal kende udvekslingen for at kunne indtaste den i Eqmod.
20. december 2016 kl. 17:25 #155791
Hej Leif Hugo.
Der er ikke noget remtræk.
Udvekslingen må jeg nok sjusse mig frem til. Der findes tabeller med udveksling, så helt overladt til migselv er jeg jo ikke.
mvh Viggo
Viggo T 2016-12-20 16:32:34 20. december 2016 kl. 17:29 #155792
John wrote: du skal ind i eqmod opsætningen, så erdet i “Mount Option Type” du kan ændre opsætningen. Men hvis der ikke er ændret på de originale tandhjul i monteringen er det nok ikke her fejlen ligger…
Hej John.
Jeg ser, at i din EQMOD ASCOM SETUP er der en nøgle ved siden af Mount Option Type menuen. Den nøgle har jeg ikke. Hvorfor mon?
mvh Viggo
21. december 2016 kl. 07:36 #155797
RudiDeltager- Neutron star
Hvis det er en Skywatcher HEQ5 med Synscan motore kunne du så ikke få udvekslingen fra en anden med tilsvarende montering?
Jeg har en “almindelig” EQ5 med Synscan motore og kan se efter i EQMOD når jeg kommer hjem fra arbejde – hvis det kan være til nogen hjælp?
/Rudi B. Rasmussen
21. december 2016 kl. 15:36 #155800
Hej Rudi.
Jo tak, det ville være fint.
mvh Viggo
Viggo T 2016-12-21 14:37:08 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'HEQ5 alignment-hjælp' er lukket for nye svar.