› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Hen lille hilsen.
- Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 6 mÄneder siden af Rudi. This post has been viewed 392 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
8. september 2017 kl. 14:32 #163575
alanDeltager- Super Giant
Hej
Jeg er som fÞdt pÄ ny, jeg har fÄet en DBS Deeo Brain Operation. I forbindelse med at min parkinson syge tiltog. Jeg har lagt et lille skriv om hvad man kan komme ud for med parkinson.
Jeg kommer lĂžrdag til starparty,
En DBS opereret bekendelser.
Midnatslusker er min profesion https://www.youtube.com/watch?v=GAKqVtkabaU
âVĂ„gn op ! det her er trappesten, ikke et herreberg. – SĂ„dan en skide ĂžsteuropĂŠer.â
Kl. 5.00 Med nogenlunde de ord vÄgnede jeg brat op af af den ellers mangelfulde sÞvn jeg har fÄet efter
operationen. Men vi mÄ vist lige spole tiden tilbage til den dag jeg fÄr en
âDeep Brain Operationâ
DBS operationem indenbĂŠre at man boret 2 huller i kraniet hvor igennem derfĂžres 2 elektroder ned i
centeret af hjernen. Ledningerne trÊkkes under huden bagom om Þret og nede pÄ mit venstre bryst. Hvor
den tilkobles en computer som bagefter indopererers. Meningen er sÄ, at den med en puls pÄ 130 Hz og en
(spÊnding pÄ omkring 1,9 volt til venstre side og 1,6 volt til hÞjre side det de den spÊnding jeg starter
med.). Hele herligheden koster den nette sum af 300.000 kr uden moms + kirugi, nakose og opvÄgning.
SÄdan en dims skal justeres ind, og det gÞres med en fjernbetjening. Denne fjernbetjening kan sÄ tÊnde og
slukke, indstille amplityden og frequens. – Hvis man som bruger nyder tilliden fra lĂŠgerne, og der er nok
her jeg har forpasset et eller andet. For min fjernbetjenining kan kun tĂŠnde og slukke.
– Eneste bivirkning lidt hyberaktivitet!!!!
Alt i alt er det meget enkelt, for lille spÊnding sÄ vil parkinsonsynptomerne vedblive med at vÊre der , for
hÞj spÊnding sÄ bliver lemmerne urolige. IsÊr sidstnÊvnte kan hindre en god nattesÞvn.
De fÞrste par dage efter operationen var jeg forstÄelig nok noget grogget,det skal siges at jeg vÄgen under
de meste af operatione. Og skulle udfÞre forskellige test undervejs, lÞft hÞjre eller venster ben og slÄ det
hÄrdt ned i sengen.
Jeg var 2 nÊtter pÄ overvÄget opvÄgningen, de havde jo selvfÞlgelig hÊldt en masse morfin pÄ mig, og det
kunne jeg jo sÄ ikke tÄle. Sammen med mig ligge en meget gammel mand, han har ondt alle vejne og
tilkalder personalet i hele tiden samtidig med at han skider over alt i sengen. Det fremmer heller ikke
ligefrem min mulighed for ro til at sove. Men endelig fÄr jeg en enkeltmandsstue.
Da jeg endelig bliver overfĂžrt til patienthospitalet nĂŠste dag begynder livet som midnatslusker, efter 4-5
timers sÞvn er jeg lysvÄgen og fÞrste nat gik turen ned til havnen. Det gjorde den ogsÄ nÊste nat osv. PÄ et
tidspunkt, siger min lÊge til mig om vi ikke lige skal prÞven en sovepille. Jeg er efterhÄnden ved at have
opbygget en vist sÞvnunderskud sÄ jeg syntes det er en god ide. Pillen en lille gul tablet skal tages en time
fÞr man vil sove og vi aftaler at det er kl 21. 00 som sagt sÄ gjort. Kl. 22 smider jeg forventningsfuldt ned pÄ
min seng, og sÄ afsted til drÞmmeland.
Men sÄdan skulle det ikke gÄ, for imens jeg ligger der kommer uroen i mine ben til mig og de er ikke
forbigÄende. SÄ imens den Þver del af mig sover jÊvnfÞr sovepillens effekt, sÄ danser understellet jitterbug.
Nu er gode rÄd dyre, spÊndingen fra computeren er for hÞj, og jeg har taget en sovepille. SpÊndingen skal
justeres ned. . Jeg stÄr op og klÊder mig pÄ, og gÄr ud pÄ gangen, vi er jo flere midnatslusker sÄdan et sted
som her og man skal jo vÊre anstÊndig. Da dÞren glider I, slÄr det mig, at nÞglen ligger inden pÄ
skrivebordet. ArGHHH. Jeg har lÄst mig ude. Mine briller ligesÄ, men mobil og pengepung har jeg pÄ mig.
Nu er gode rÄd dyre, men jeg kan altid ringe til min kone, hun er problemlÞserne i vores forhold. Hun har
lidt ondt af mig men trĂžster mig med ved at sige âDet bliver en lang nat. 7 stive timer inden
receptionssygeplersken kommer. – Godnat.â
SmÊklÄse skulle gerne vÊre en sikkerhedsforanstaltning. Men der skal ikke meget til at frikoble
patienthotellets automatiske lÄsesyste udadtil. Et simpel postkort, sÄ var den klaret.
Klokken er omkring 12.00 og fÞrste tur gÄer ned pÄ havn , til min store overraskelse er der lidt liv dernede,
men i lĂžbet af den Âœtime jeg er dernede stilner det af. Tilbage pĂ„ patienthotellet, der er kun gĂ„et to time af
de 7 timer der skulle gÄ inden receptionssygeplerken kommer.
Jeg er vandvittig trÊt, og samtidig danser mine fÞdder stadig. Jeg prÞver at finde ror pÄ en sofa, men ak der
mangler et tĂŠppe, og til min store overraskelse finde jeg mit dankort i mellem sofapudern. Jeg har stadig
en del uro i benene, sÄ patienthotellet mÄ lÊgge for med endnu en udforskning. Denne gang finder jeg en
ambulance-seng som er redt op, i tilfĂŠlde af at at der en der akut skal indlĂŠgges. Klokken er nu ved at
nĂŠrme sig 3.00 og jeg roterer i sengen, som Holger Danske der har hĂžr nyheden om Prins-Henrik.
Kongegemal rend mig et vist sted, kan mÄske heller ikke sove?
Kl. 4 endnu en ny runde rundt pÄ hoteiiet, og her falder min kÊrlighed pÄ receptionen, og de vÊrelser som
ikke er lejet ud. VÊrelset ved siden af min lejlighed er ikke leje ud, og jeg kunne jo bare lÄne det og tage det
brok det evt. afstedekommer. Da jeg kommer ind pÄ vÊrelset er indretningen spejlet i forhold tit mit
vÊrelse. Og i et kort sekund overvejer jeg at kravle udenfor pÄ gesimsen, for derefter som klatretyven at
kravle over til mit vindue som stĂ„r pĂ„ klem. – Nyopereret i hjernen og 4.sal hĂžjde, det hĂŠnger ikke sammen
, heller ikke selvom man fĂžler sig nĂŠrmest udĂždelig.
Kl er nu 4.30, og jeg kan stadig ikke sove, sÄ à rhus ligger for med sidste runde. Det Þseregner og der er
heldigvis sket meget siden jeg forlod byen, sĂ„ der er noget at se pĂ„. I stor Magasinets âMagasinâ ligger der
en hjemlĂžs i indgangen, og rundt omkring i Ă„rhus mĂžder jeg andre ligesinde midnatslusker.
7-11 har altid Äben og omkring kl. 4.45 fÄr jeg lyst til enkop kaffe, og i butikken dufter derer nybagt
morgenbrÞd. Endelig noget man kan bruge, jeg betaler med mit dankort og gÄr lidt rundt. Omkring
Pustervig finder jeg en trappesats, som er tÞr og indbydende. Og det er nu jeg fÄr min fÞrste erfaring som
hjemlĂžs. â ĂsteuropĂŠr! bare fordi man sjask vĂ„d,er kronravet og ser lidt forhutlet ud. Jeg vender nĂŠsen
hjem mod Hotellet, og sĂŠtter mig udmattet i recptionen.
Det danske hospitalsvÊsen vÄgner onkring kl 6, og der indfinder sig nu et portÞr, som hÄrnakket pÄstar at
jeg skal komme med ham for jeg skal opereres. Han spĂžrg hvad jeg hedder, da jeg ikke hedder Jens, give
han op. Men spÞrg i stedet havd jeg sÄ laver, jeg kommer med en kort forklaring om at jeg har smÊkket
mig ude. “Hvorfor har du ikke bare trykket pĂ„ den knap der, sĂ„ kommer der en sygeplerske, Hotellet er
dÞgovervÄget.
Eppilogen.
Alt i alt er operationen vellykket, jeg har fÄet min kone pÄ besÞg, hun passer pÄ mig. Klokken er 5.00 jeg
kan nemmelig stadig ikke sovemere end 5 timer i strej. og aftalen er at hvis jeg gÄr nogensteder i nat sÄ
siger jeg til. I gÄr var det sÄ dagen hvor skaderne skulle gÞres op. Hotellet har meste ondt af mig og mon
ikke ejeren af det dankortet jeg fandt i sofaen bĂŠrre over med mig
. NĂ„r det nu kun er en kopkaffe og et stk.winerbrĂžd.
Jeg regner med at jeg kommer hjem i dag.
8. september 2017 kl. 15:11 #163576
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Herligt at hÞre pÄ en vÄd regnvejrsdag !!
Det glÊder mig utroligt pÄ dine vejne, Allan.
Og jeg ser frem til at mĂždes med dig og alle de andre til Starparty.
Mvh LARS
(hvis gamle farfar var hÄrdt ramt af parkinson)
8. september 2017 kl. 17:17 #163586
outlookDeltager- Super Nova
Hvilken historie! Og hvilken livsbekrÊftelse. Man fÄr et helt nyt syn pÄ det hele i samtidig angst og hÄb og lever meget mere vÄgen og alligevel ydmyg. Og epilogen er heldigvis fandenivoldsk! Velkommen tilbage!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting8. september 2017 kl. 20:50 #163590
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Alan
Velkommen tilbage til livet. I har fan.. vÊret hÄrdt ramt de sidste par Är.
Jeg har fÄet din tilmelding og glÊder mig rigtig meget til at se dig igen.
9. september 2017 kl. 12:08 #163603
RudiDeltager- Neutron star
Godt at hĂžre fra dig herinde Alan
Dejlig beretning, det lyder til at du snart er pĂ„ hĂžjkant igen og “midnatslusker” samt “hyperaktiv” passer jo fint med din hobby
Sig til hvis vi skal kĂžre sammen til Kompedal.
rudibr 2017-09-09 15:16:36 /Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hen lille hilsen.' er lukket for nye svar.