Helt ny – hvilket teleskop?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Helt ny – hvilket teleskop?

• Dette emne har 23 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af jacobjjc. This post has been viewed 499 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

michael.bertelsen
    Deltager
      • Nova

Hej Finn.

Det sket i billedbehandlingen som Jacob ganske rigtigt skriver. Jeg elsker spikes!Smile det er jo smag og behag, men jeg synes de giver stjernerne lidt ekstra liv. Jeg benytter et program der hedder “star spikes pro” til dette, som efter min mening er det eneste der rigtig virker.
      ……og så lige…Embarrassed hold da opBig%20smileHug tak for opmærksomheden omkring min billeder. Jeg bliver sgu helt beæret. Jeg vil tilskrive Avnøs´kulsorte himmel en del af æren. Det gør behandlingen væsentlig nemmere.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Hej Mia og velkommen til denne fantastiske hobby.

Der er skrevet mange gange at man skal bestemme sig for hvad man vil…… men hvordan kan man det som helt “grøn”? jeg kunne ikke da jeg startede for få år siden.
        Jeg valgte at købe en kikkert med GOTO funktion for at lette kampen med at finde rundt på himmelen, den havde jeg ca. 1år før jeg købte en noget større montering også med GOTO. Denne kan fint kan bruges til astro foto. Jeg mener nok du kan springe mit først led over da du tilsyneladende er rimelig sikker på du vil tage billeder.
        MEN tro nu ikke du med højre hånd på ryggen kan producere lige så flotte billeder som mange levere her på forum, det er fantastisk hvad de forskellige får til 😉
        Jeg vil tro du kan komme rigtigt godt i gang for omkring 15000dkk og sikker også mindre, specielt tænk på at brugt udstyr er vældigt fint som start udstyr.
        Min anbefaling til dig at prøve at tage kontakt til en astro-hobby mand/kvinde i nærheden af hvor du og din kæreste bor og så evt. tilbringe en eftermiddag sammen om udstyret evt. også en aften for at få lidt indblik i hvad der skal til og hvilket behov du har/ har råd til.
        Igen, lykke til med din nye hobby.
        ps. hvor i landet bor i ?

finnr
        Deltager
          • Main Sequence

Ad Michael: Jeg tænkte jo nok at de der
          spikes var tilføjet som pynt! Det ser flot ud med spikes på en poster etc., men
          hvis det var billeder til et astronomi-blad ville det nok ikke lige være sagen.
          Hvad havde du monteret TS INED70 på, da du tog de flotte billeder? Skal vi
          gætte på, at monteringen har kostet mindst ligeså meget som teleskopet?

Ad MiaHN: Du lægger op til, at du SKAL i
          gang med astro-foto, og så er dobsonians ude af billedet – du skal bruge noget
          grej, der flytter teleskopet med motore(r) med høj præcision, så du kan bruge
          lange eksponeringstider uden at tvære stjernerne ud. Tænk også på, hvor mange kg udstyr du gider
          flytte rundt med. Folk med ”aperturfeber” ender ofte med nogle enorme skrumler
          af teleskoper, som de kun sjældent orker at stille op. Et lille teleskop som TS
          INED70 er næsten til at have med i lommen, og selv med en god montering til
          astrofoto (med kontravægt osv.) vil den være til at flytte. Men visuelle
          observationer af deep-sky objekter i sådan én kommer ikke på højde med de store
          rør.

– Et godt råd til udnyttelses af
          ventetiden, mens du over vejer teleskopindkøbet: download et gratis planetarieprogram
          som fx Stellarium eller Cartes du Ciel, og studer himlen med det blotte øje
          eller med en almindelig fuglekikkert. Du kan finde en hel del deep-sky objekter
          med en 7×50 eller lignende, især hvis den er på stativ. De ligner selvfølgelig
          bare grå klatter, men det er sjovt lede efter dem og finde dem. Start med M31
          (galakse i Andromeda), og forsøg derpå dobbelthoben i Perseus, M13 (kuglehob i Hercules) og M45 (gaståge i
          Orion). Så har du også været igennem de fire forskellige kategorier af deep sky
          objekter! Overvej at anskaffe en grøn laserpegepind (6-700 kr), hvis du skal
          diskutere objekterne med nogen.

Go’ fornøjelse, FinnR

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej Mia

Ja velkommen til forum og astronomien 🙂

Nu skal du ikke lade dig forlede til at tro at du kan lave Heine og Michael’s billeder efter lige med det samme.

Astrofotoen er jo mest for din kæreste som jeg forstår dig (Gid jeg kunne lokke min kone til at interesere sig for stjerner :O).

Man kan jo stille det sådan op at i kan få et 250mm astrofoto teleskop eller et 400mm visuelt/planet- og månefoto instrument for de samme penge.

Så er det jo et spm. om at prioritere.

En 400mm dobson er en giga lysspand. Men den er STOR selv om den kan klappes sammen. Det er en 250mm newton på en EQ6 dog også. Så man skal enten have en have at gøre det fra, eller være indstillet på at skulle slæbe.

Det med kollimeringen er ikke så stort et problem at du skal spekulere over det.

Om astrofoto:

Med en tysk ækvatorialmontering – med eller uden computerstyring – skal du regne med at kunne eksponere 1-2 minutter uguidet med en kortere brændvidde som en 150-200mm newton.

Uguidet vil sige: Bare ved at stille teleskopet omhyggeligt op, så den ene akse – polaksen – peger mod nordstjernen, tænde motoren fokusere, og tage en serie billeder af hvert objekt. Derefter skal du så lægge serien sammen til et billede og billedbehandle det

Hvis man skal lave 5-10min eksponeringer som Heine og Michael, skal man sætte et mindre teleskop med et lile CCDkamera ovenpå, tilslutte den til computeren og monteringen og lade et freeware-program justere motorerne.

Med 1 min. eksponeringer kan du tage billeder som disse, jeg har taget med en 150mm newton på en alm. EQ montering

M51 (5×40 sek)

M101 (6x40sek)

M97 og M108 (6x40sek)

M81 og M82 (10x40sek)

M109 (4×40 sek)

M13 (12x15sek)

LÆS eventuelt mere om det her

Det er sådan mere hvad man skal regne med at kunne gøre fra starten.

Jeg har gjort det med en mindre kikkert, men har jo også prøvet det før ..

Mvh Henrik

miahn
              • Moon

Hej igen allesammen 🙂

Tusind tak for alle jeres svar, og undskyld den lange tid jeg ikke har haft svaret. I er simpelthen så hjælpsomme allesammen!

Min kæreste og jeg har snakket lidt om det. jeg tror at jeg vil starte med visuel observering 🙂 Tror at astro foto ville være en for stor mundfuld for mig, til at starte med. hehe. Og da jeg bor i lejlighed i øjeblikket, kan det heller ikke rigtigt blive en stor kikkert, desværre :-/ så jeg ville høre om nogen kendte en god, lille kikkert, primært til deepsky? i en rimelig prisklasse, og helst med en guide til, da jeg tror jeg ville køre død i den, hvis ejg selv skulle finde det hele. 🙂 men da jeg også er meget kræsen, og at skal jeg bruge så mange penge, skal det være virkelig ordentligt. så billedet skal være skarpt og tydeligt, og gerne så tæt på som muligt 😀

Igen, tusind tak til jer allesammen, i er utrolig hjælpsomme!

det sætter jeg meget stor pris på 🙂

jacobjjc
                • Giant

IN ED70

Den kan alt det du efterlyser. Inkl det med prisen

Det er det teleskop Michael Bertelsen brugte til at tage mange af sine billeder med.

Ang. guider som du snakker om. Jeg tror du tænker på GoTo? -Altså at teleskopet selv udpeger objekterne for dig. Hvis ja, så er det et valg du skal træffe når du køber en montering. De fås i forskellige versioner alt afhængig om du vil have GoTo m.m. med.

Guider er lidt noget andet. Det er et ekstra teleskop som måler på en stjerne. Hvis stjernen flytter sig i teleskopet vil et kamera opfange det og sende en korrigerende besked til monteringen. Det er det man benytter ved langtidseksponeringer, som vi skrev om et stykke tid siden.

Når du engang kommer så langt så kan du benytte ovenstående teleskop som guider og et andet teleskop som dit primære. Den tid, den glæde.

Du kan bruge et almindeligt fotostativ til det teleskop jeg linkede til og senere få dig en rigtig montering.

Men glem ikke Explorer 150 EQ3, som Henrik skrev om.

Hold udkig med brugtsalgs forummet. Der er mange der sælger ud af deres gear for tiden jacobjjc2012-05-10 04:10:34

miahn
                  • Moon

Hej 🙂 tusind tak, den kunne godt være interesant!

jeg ved ikke helt hvad det hedder, tror det er GoTo. den kan finde tingene på himlen selv + at den låser sig fast på objektet, så man ikke selv skal skubbe teleskopet med når den bevæger sig 🙂 hvis det gav nogen mening, hehe.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

“GoTo” hedder det når teleskopet selv kan finde frem på himmelen.

“Tracking” er når teleskopet låser sig på objektet og følger det.

… men for at GoTo og Tracking skal kunne virke efter hensigten, må teleskopet indstilles rigtigt først. Det er vigtigt at sætte teleskopet i vater, poljustere mod nord, og “Aligne” (indrætte) mod to eller tre kendte stjerner. Hvis nu håndkontrollen/softwaren er indstillet med rigtig dato og klokkeslæt, så skal det være muligt at finde frem på himmelen. Husk at i astronomi bruger man alltid vintertid, ikke sommertid. Sommertid er for arbejdslivet og det civile liv, ikke for (amatør)astronomer.

Mvh,
                    Bjørn

jacobjjc
                      • Giant
                    Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'Helt ny – hvilket teleskop?' er lukket for nye svar.