Helt ny – hvilket teleskop?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Helt ny – hvilket teleskop?

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

miahn
      • Moon

Hej allesammen. 🙂

Jeg har siden jeg var helt lille interesseret mig for astronomi, jeg kan simpelthen ikke fĂ„ nok at universet 🙂 SĂ„ nu har jeg tĂŠnkt mig (langt om lĂŠnge) at invistere i et teleskop. Jeg er meget krĂŠsen, og kan ikke rigtig “nĂžjes med”, specielt ikke efter at have set alle de billeder i har lagt op. Hold da op! kan slet ikke vente til jeg selv skal igang. 🙂 Er der noget smukkere.. Men ja, jeg ved faktisk ingenting om teleskoper. Jeg har lĂŠst rigtig meget rundt omkring pĂ„ nettet, anmeldelser, set videoer osv. Jeg har specielt kigget meget inde pĂ„ Lyra. Men synes stadig ikke heeelt at jeg kan finde ud af det.

Jeg vil gerne have et teleskop der skal vĂŠre suvĂŠrent til deep sky objekter, men jeg vil ogsĂ„ kunne kigge pĂ„ mĂ„nen, planeter osv, det er bare ikke ligesĂ„ “nĂždvendigt” 🙂

Jeg har selv kigget rigtig meget pĂ„ et dobson teleskop, da det skulle vĂŠre suvĂŠrent til deep sky. Men der er jo hele 5 at vĂŠlge imellem 🙂 (PĂ„ lyra). Jeg mĂ„ gĂ„ ud fra det dyreste, er det bedste, men det kan jo godt snyde 😉 Og er det en tand billigere pĂ„ rimelig lige fod, ville det vĂŠre en “skam” at bruge sĂ„ mange penge ekstra, nĂ„r man i forvejen lever af SU 🙂

Det ville vĂŠre rigtig dejligt, hvis der er nogen der kan/gider at komme med en kommentar, til hvilke teleskoper, der ville passe til beskrivelsen, eller komme tĂŠt pĂ„ den 🙂 Jeg er som sagt nybegynder, sĂ„ ikke alt for kompliceret hvis man kan undgĂ„ det 😉 Har heldigvis en kĂŠreste, der har meget forstand pĂ„ den slags, sĂ„ det ville ikke vĂŠre det stĂžrste problem, hvis det ikke kan undgĂ„s.

Gléder mig rigtig meget til at hþre hvad i har at sige! 🙂

Mvh. Mia

jacobjjc
        • Giant

Hej Mia

Velkommen til! Smile

Jeg vil anbefale dig at kigge pÄ denne trÄd:
        http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=7196

Der stÄr mÄske noget du kan bruge Smile

Jeg er selv nybegynder indenfor dette omrÄde, men jeg havde ca. de samme ambitioner som dig og jeg har netop investeret omtrent 55.000 pÄ teleskop samt 9.000 pÄ Canon 600D. Er det ogsÄ sÄ meget du snakker om?

Hvis du befinder dig et sted mellem det jeg har kÞbt og det jeg skriver til Nick til sidst i den anden trÄd, sÄ vil jeg anbefale dig at fÄ en ED refraktor. De tager glimrende billeder, er nemme at have med at gÞre i marken, men de samler ikke sÄ meget lys. Spejlteleskoper er generelt billigere. De tegner ikke ligesÄ godt som (apo/ED)refraktor, men de samler til gengÊld mere lys! Dog har sidstnÊvnte den ulempe at spejlene skal justeres i forhold til hinanden.

Uanset hvad du vĂŠlger kommer du ikke udenom en tysk montering – i hvert hvis det er deep sky du er optaget af. F.eks. EQ6, som du ogsĂ„ kan finde pĂ„ Lyra. Der findes andre og billigere monteringer, men denne jeg skriver er nok den mest udbredte blandt tyske monteringer.

Personligt er jeg glad for min 120ED da jeg synes man som begynder har nok at se til. Kollimering af spejle vil jeg ikke igang med fĂžr jeg har mere erfaring. Det er nok ogsĂ„ derfor de fleste anbefaler en 80ED da den giver gode billeder m.m. NĂ„r “aperture fever” sĂŠtter ind kan den gamle 80ED bruges som guideteleskop!

HĂ„ber ikke jeg fik dig forvirret mere end du er!

Med venlig hilsen
        Jacob

miahn
          • Moon

Hej Jacob 🙂

FĂžrst, tusind tak for dit svar.

Og jeg mĂ„ ĂŠrligt indrĂžmme, jeg fĂžler mig en lille smule forvirret. 😀
          Det skal ogsĂ„ nĂŠvnes at min kĂŠreste er fotograf, og har et Canon eos 1D mark III, og han ville absolut elske at tage billeder af det jeg ser pĂ„ himlen, da han ogsĂ„ selv kan vĂŠre mget betaget af det 🙂 SĂ„ et kamera behĂžves jeg ikke lige i Ăžjeblikket.

Jeg har kigget rigtig meget pÄ Flextube 400p f/4,4 Synscan, til 23.500 kr.
          Er det et teleskop du pĂ„ nogen mĂ„der kender noget til? 🙂

Umiddelbart tror jeg ikke at en ED refrator ville tilfredsstille mit meget hĂžje krav 😀 ellers et meget fint bud. Og jeg tror heller ikke at jeg vil rode mig ud i det med at skulle justere spejle osv, lige til at starte med, tror jeg ville gĂ„ lidt dĂžd i den 😀

mht. de 55.000 kr du lige har brugt – GID jeg havde sĂ„ mange penge af bruge for! Jeg vil ikke kĂžbe noget, medmindre jeg er helt sikker pĂ„ at det er det rigtige, om det sĂ„ skal tage mig meget lang tid at spare op til 😉 selvfĂžlgelig helst “billigt”, men med mine krav, tror jeg desvĂŠrre ikke jeg slipper sĂ„ nemt 😀

Jeg vil lige tjekke linket ud du har sendt mig, og endnu engang, tusind tak for dit svar, det var meget brugbart! 🙂

Mvh. Mia

jacobjjc
            • Giant

Hej Mia

Jeg forstĂ„r godt hvorfor du er forvirret. Der er rigtig meget at holde Ăžje med 🙂

FĂžrst og fremmest skal du lĂŠse hvad jeg har skrevet til Nick. Der forklarer jeg nemlig hvorfor eksponeringstiden er det afgĂžrende element.

Hvis du vil du tage deep-sky, sÄ skal du forvente lange eksponeringstider. Det er derfor afgÞrende at du fÄr en tysk montering. Det er det Henrik pÄ Lyra kalder for Êkvatorial montering.

Det teleskop du nĂŠvner kender jeg ikke personligt. Det er et bang-for-the-buck teleskop HVIS man er til det visuelle ELLER til planet-foto.

Det vil hjÊlpe dig at lÊse Jespers bog, som du kan finde pÄ hans hjemmeside her: http://www.astrofoto.dk/

Det du skal lede efter er det man kalder for en astrograf hvis det skal vÊre seriÞst. Hvis jeg mÄ komme med et foreslag?:

NEQ-6 Pro med GoTo (Det letter dig en hel del med GoTo!)
            Equinox 80ED (gerne 100 eller 120) med Flattner & reducer.
            Ca. 17.000 kr.

eller hvad med en af deres nye Quattro? Du vil kunne fÄ 250mm for ca. de samme penge, som ogsÄ vil give dig enormt flotte billeder. Men pas pÄ. Kollimering af spejle bliver meget vanskeligere desto lavere f-forholdet bliver.

f-forhold:
            Dette udtrykker afstanden lyset tilbagelÊgger inden det nÄr focus divideret med teleskopets Äbning. Det betyder ikke det store visuelt, men fotografisk udtrykker f-forholdet eksponeringstiden. AltsÄ jo lavere desto bedre! Smile

Dog er der to forhold du skal vÊre opmÊrksom pÄ ved lavt f-forhold:
            Det ene er spejlene som jeg nĂŠvnte.
            For refraktorere betyder lavt f-forhold at de fejl, som disse teleskoper ogsÄ har bliver forstÞrret op. SÄ vidt jeg husker er det i anden eller tredje potens.
            Betyder det at refractorere er noget hÞ? Nej, overhovedet ikke! De er stadig det bedste teleskop du kan fÄ nÄr vi sammenligner mm pr. mm. Äbning. Ofte skal refractorere sammenlignes med spejlteleskoper med den dobbelte Äbning (4x sÄ megen areal)! SÄ nej, de er bestemt ikke dÄrlige teleskoper Smile Derudover skal du ogsÄ vÊre opmÊrksom pÄ det belyste felt. Spejlteleskoper har generelt et mindre belyst felt (ingen regel uden undtagelser) og det er vigtigt nÄr du bruger et Full-Frame kamera Smile

Opsummering. Det du skal gÄ efter er:
            Stor Äbning pÄ teleskop.
            Lavt f-forhold (7,5. Meget gerne mindre!)
            Tysk montering.

HĂ„ber dette hjalp Smile

chrjensen
              • Super Giant

Du skal gĂžre op med dig selv, om det er foto, eller visuel astronomi der er interessant for dig. Jeg vil dog pĂ„ forhĂ„nd advare om at astrofoto er en forholdsvist ‘teknisk’ disciplin. Ordentligt grej til (deepsky) foto kommer man ikke i nĂŠrheden af til under 15.000, hvoraf mindst Âœ af budgettet bĂžr gĂ„ til den bedste montering man kan fĂ„ for sine penge.

Som jeg hĂžrer dig, vil det nok vĂŠre din kĂŠreste der fik mest glĂŠde af det udstyr hvis du kĂžbte det.Wink
              Hvad med om du stilede lidt lavere her fÞrste gang? SÄ har du heller ikke tabt helt sÄ mange penge, hvis det viser sig ikke at leve op til forventningerne.
              En dobson er som du selv nĂŠvner en mulighed. Lad vĂŠre med at tro at man ikke kan se pĂ„ planeter i en dobson – det kan man sagtens. Det gode ved denne type er, at man fĂ„r mest Ă„bning for pengene. Til gengĂŠld kan den ikke rigtig anvendes til foto, og man skal have styr pĂ„ kollimering af optikken. En linsekikkert er i denne sammenhĂŠng nemmere at have med at gĂžre, men her fĂ„r man meget mindre Ă„bning for pengene.
              Du skal ogsĂ„ gĂžre op med dig selv, om computerstyring af teleskopet er noget for dig. Med computerstyring kan teleskopet selv finde objekterne pĂ„ nattehimlen. I praksis kan man dog hurtigt stĂ„ og bĂžvle lige sĂ„ meget med at fĂ„ computerstyringen til at ‘aligne’ som man kan med manuelt (ved hjĂŠlp af stjernekort) at finde objektet.
              Der er ikke noget teleskop der er bedre end alle andre. Det gÊlder om hvad du vil, og hvad du har rÄd til. Beslut dig for hvad du er interesseret i al lave under nattehimlen, og hvad dit budget er, sÄ er det meget nemmere at komme med konkrete forslag.

wieben
              Deltager
                • Nova

Hej Mia,

Velkommen til en spĂŠndende hobby.

Det lader lidt til at du og kÊreste ogsÄ vil tage billeder. Som allerede nÊvnt ovenfor betyder det at en dobson ikke er velegnet.

Du skal have en Eq-montering som f.eks en EQ6pro.

Du skal ikke vĂŠre bange for et spejlteleskop selvom det krĂŠver justering en gang i mellem.

Jeg startede selv med et stort 250mm spejlteleskop og har ikke fortrudt et sekund. Fordelen ved et spejlteleskop er at du fÄr et meget kraftigt teleskop til smÄ penge, der bÄde kan bruges til at se pÄ planeter og fÞrst og fremmest er det bedste teleskop til at se pÄ galakser.

Selve monteringen der holder teleskopet har flere fordele.

1. Du vil kunne tage billeder da monteringen kan fastholde teleskopet og fĂžlge stjernernes bevĂŠgelse over himlen.

2. Monteringen har en database over mange tusinde objekter, og kan automatisk finde objekterne for dig. Det gĂžr det hurtigt at komme i gang, da man ikke skal lede efter de ofte meget svage objekter.

Astro – og specielt astro foto er en lidt krĂŠvende hobby, og det hjĂŠlper gevaldigt hvis man kan fĂ„ hjĂŠlp af mere erfarne folk.

Hvis du aldrig har kikket i et stort teleskop, vil du med meget stor sandsynlighed blive skuffet over hvad man kan se visuelt (bortset fra mÄnen og planeterne der altid har en WOW-effekt).

PrÞv evt. at tage med ud en dag og fÄ et kik inden du investerer i udstyr.

Vi er flere der ofte mĂždes enten ved MaglesĂž (ikke langt fra HolbĂŠk) eller ved AvnĂž naturcenter. Du og kĂŠresten skal vĂŠre velkomne.

Jeg har netop kĂžbt en 10″ quattro fra Skywatcher.

Hvis du er interesseret kan du kĂžbe mit gamle 10″.

Teleskopet er 3 Ă„r og i perfekt stand, og performer fint til deepsky – selv med et full frame kamera . Prisen er 3000 kr (uden montering).

Her er et link til nogle af de billeder jeg har taget med teleskopet:

For at kunne tage billeder med lange eksponeringer skal du ud over teleskopet bruge fĂžlgende:

Comacorrector til 1000 kr

Montering: ca. 9000 kr.

Gudekamera: ca. 2000 kr

Guideteleskop: ca. 1000 kr

StrĂžm: Powertank eller bilbatteri: ca. 500 kr

Evt. timer til kamera: ca 200 kr. pÄ ebay.

Laptop har du nok allerede.

Hvis du kan finde ovenstÄende brugt bliver det selvfÞlgelig billigere.

Uanset hvilket teleskop du vÊlger, mÄ du ikke spare penge pÄ monteringen hvis du har ambitioner om andet end visuelle observationer. Til visuel observation er en dobson rigtig god og giver meget for pengene, men til foto er den ikke egnet til andet end mÄnen og planeter.

Hvis du og kĂŠresten vil med ud og kikke nĂŠste gang jeg tager ud med udstyret er I velkomne.

jimia
                  • Moon

Hejsa

Jeg har selv vÊret begynder de sidste par Är og er startet med en noget mindre kikkert end den du nÊvner i dit indlÊg. Min interesse er rent visuel, da jeg hverken har tÄlmodighed eller teknisk snilde til astrofoto-genren.

Men undskyld hvis jeg skriver noget, som du er klar over pÄ forhÄnd, men jeg synes det er vigtigt at fremhÊve det. Man kan ikke rent visuelt se alle de detaljer og farver, som de ekstremt dygtige fotografer her pÄ siden tryller frem. Visuelt (i min kikkert) er Jupiter en Êrt med striber, Saturn en Êrt med ringe om, diverse galakser er grÄ vatkugler, nogle fÄ med antydninger af stÞvbÄnd omkring.

Men misforstÄ mig ikke. Jeg synes ikke visuel observation er kedeligt. TvÊrtimod. Jeg ved ikke noget bedre end at slÊbe min kikkert ud pÄ marken eller ned til vandet en vindstille mÞrk aften. Min pointe er bare, at man skal have realistiske forventninger. SÄ Heines tilbud er mÄske vÊrd at overveje?

Mvh

JimiA

BjÞrn SandÄker
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Mia, og velkommen til forumet!

Mit rÄd til dig er at vente med at kÞpe teleskop indtil du ved mere om
                    hvad du vil ha. Det indebĂŠrer at du lĂŠrer mere om de forskellige
                    teleskopers egenskaber og hvad de er brugbare til fĂžrst. Den enkleste
                    mÄden at lÊre det pÄ er at tilmelde sig i en forening og kigge pÄ de
                    andres udstyr, samt fĂžlge begynderkurs og foredrag de laver i
                    foreningen.

Men et rÄd kan gives med én gang: kÞp en solid EQ-montering, slik flere
                    andre allerede har nĂŠvnt. En brugt SkyWatcher (Synta) EQ-6 bĂžr man
                    kunne fÄ for 6-7000 kroner. SÄ brug pengerne pÄ en montering medens du
                    venter med at kĂžpe selve teleskopet. Ja, jeg ved det ikke er sjovt at
                    dille med kun en montering uden teleskop pÄ, men du vil ikke angre pÄ at
                    du ventet lidt. Dessuden kan du mÄske lÄne nogle teleskoper fra folk i
                    foreningen og montere pÄ din EQ-montering for at fÄ erfaring med
                    forskellige opset.

Hvis du mÄ kÞpe en kikkert nu, sÄ vil jeg anbefale denne:
                    TS
                    INED70 refraktor
                    .

Hvorfor akkurat denne?

• Den er billig, sĂ„ du kommer fort i gang med hobbyen
                    • Den er lille, let, og nem at tage med sig

• Den skal ikke kollimeres/justeres (ofte)
                    • Den er flot til at bruge til fotografering efter hvert
                    • Den er wide field, sĂ„ du fĂ„r ind f.eks. hele Andromedagalaksen i et billede

Hvis du vil se hvad slags billeder der er muligt at tage med denne, se kun pÄ hvilke flotte billeder Michael Bertelsen laver (klik pÄ billederne for at lÊse mere i trÄderne)! Kun nogle fÄ eksempler:

M45 (Syvstjernen). Foto: Michael Bertelsen

IC 434 (med HĂŠsten). Foto: Michael Bertelsen

M31 (Andromedagalaksen). Foto: Michael Bertelsen

BjĂžrn T. JĂžnsson2011-10-27 14:24:32

Mvh,
                    BjĂžrn

jacobjjc
                      • Giant

Hej Mia

Ja, det er nogle flotte billeder ham Michael Bertelsen har lavet. Jeg ville Ăžnske det var mig!

Lige et par brugbare oplysninger:

f-forhold: Teleskop Ă„bning/Lyset tilbagelagte fokusafstand. Fx: Ined70: 420/70=6

ForstĂžrrelse: Lyset tilbagelagte fokusafstand/Okular mm. F.eks. giver
                      min 120ED f/:7,5 sammen med min Panoptic 41mm: 900/41=22 eller omskrevet
                      (120×7,5)/41=22.

Lyssamlingsevnen kan du beregne som Diameter^2 x pi/4. Det kan du sÄ
                      igen dividere med din egen iris 7mm i diameter (husk du har to stk. sÄ
                      de skal lĂŠgges sammen). SĂ„ ved du hvor mange gange du har forstĂžrret din
                      egen lyssamlingsevne. Skal du sammenligne to teleskoper med henholdsvis
                      D1 og D2 diameter kan du beregne det som (D1/D2)^2 eller D1^2/D2^2.

Eksempel:

Min 120ED giver mig 120^2/(2 x 7^2)=147 gange den lyssamlingsevne som jeg har i mine Þjne! Smile Hvis jeg sammenligner den med 80ED sÄ fÄr jeg: (120/80)^2=2.25. Dvs. mit teleskop samler 125% mere lys end 80ED. Det er vigtige oplysninger nÄr vi snakker om eksponeringstid og oplÞsningsevne (forstÞrrelsesevne).

Jeg ved faktisk ikke hvordan man regner forstĂžrrelse ud for foto, men formlen vil ligne meget Smile Pointen er sĂ„mĂŠnd bare at du skal vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„ “Lyset tilbagelagte fokusafstand” som giver dig din forstĂžrrelse. Og husk f-forhold som pĂ„virker eksponeringstiden Smile

Nok om formler! Mange deep-sky objekter er ret store i deres udbredelse. Derfor skal du
                      helst have et teleskop der giver sÄ lille forstÞrrelse som muligt. Ja,
                      det lyder tosset! Den gĂŠngse opfattelse er at et teleskop skal kunne
                      forstÞrre sÄ meget som muligt. I virkeligheden er problematikken en
                      anden. Der er nemt og enkelt (og billigt i udstyr) at lave forstĂžrrelse.
                      Barlows, som giver dig stĂžrre forstĂžrrelse koster 150kr. og opefter hos
                      Henrik fra Lyra. AltsÄ ikke en stor udgift i et teleskop budget Smile

Meningen med et teleskop kan jeg nok bedst forklare dig hvis du
                      forestiller dig lys som en slags spaghetti der skal gennem en tragt
                      (vores teleskop). Spaghettien (lyset) skal gÄ igennem tragten uden at
                      Êndre noget ved lyset. Det vi Þnsker er altsÄ at samle lyset uden at
                      manipulere for meget med det. Det sidste er nu ikke helt rigtigt (f.eks.
                      bruger man nogle gange flattner), men jeg hÄber du kunne vÊre med pÄ
                      min lille analogi Smile

Alle teleskoper deres svage og gode sider. Men hvis det skal vÊre billeder ligesom Michael Bertelsen har lavet sÄ skal du gÄ efter lav forstÞrrelse og dermed evnen til at tegne bredt. Teleskoper af denne type kan vÊre dyre.

Mange i denne hobby har en forkÊrlighed til visse teleskoptyper. Min, som du nok har gÊttet, er refraktorer. Min PERSONLIGE mening er den at: Hvis man Þnsker sig et teleskop under 150mm, sÄ skal du kÞbe en refraktor ligesom min (120ED). Hvorfor? -Den tegner SINDSSYGT godt, nul eller megen lidt nedkÞlingstid og nul kollimering! NÄr de bliver stÞrre end 120mm bliver de urimeligt dyre og sÄ skal du bruge spejlteleskop.

Derfor vil jeg rÄde dig til at kÞbe hvad de andre ogsÄ har vÊret inde pÄ. Men jeg kan da ogsÄ foreslÄ dig at kigge pÄ:

SkyWatcher (SW) Equinox 80ED. Jeg ved ikke om SW flattner/reducer kan bruges sammen med, men det tror jeg den kan. SÄ vil du fÄ en astrograf der vil give dig masser af gode oplevelser. Visuelt sÄvel som fotografisk Smile

Hvis det skal vÊre spejle og det virkelig skal rykke, sÄ skulle du mÄske kigge pÄ Celestrons EDGE HD serie. Det er et Schmidt-Cassgrain af Ritchey-Chrétien typen. Det samme som Hubble teleskopet. Bare mindre i stÞrrelse Big%20smile Du kan fÄ sÄdan et ombygget til det de kalder FAST STAR, hvilket betyder at du kan tage billeder pÄ f/2!!!!!!!!!!!

Puha, det her indlĂŠg blev vist lĂŠngere end jeg havde forestillet mig. Go’ vind’

Med venlig hilsen
                      Jacob

PS: Jeg modtog for en mÄned siden mit drÞmmesetup efter at have sparet og slidt i flere mÄneder. Jeg er ligesom du ogsÄ pÄ SU, men fÞlelsen af at fÄ det ind gennem dÞren er intet mindre end fantastisk!!!!

John
                      Deltager
                        • Nova

Hej og velkommen til.

Du kunne ogsÄ ringe til Lyra. Ejeren, Henrik RosenÞrn er ganske kompetent og ved hvad han snakker om. Mange er startet hos Lyra og mÄske kan han sÊtte noget sammen til en fin pris. Det er sket fÞr!

hilsen John

miahn
                          • Moon

Hej allesammen!

Hvor er det bare pĂŠnt af jer at bruge tid pĂ„ at skrive sĂ„ lange indlĂŠgge 🙂 Det sĂŠtter jeg meget stor pris pĂ„. Der er blevet sagt meget forskelligt, mht teleskoper, faktisk er der blevet anbefalet teleskoper jeg nok aldrig selv ville have kigget pĂ„, sĂ„ det er jeg rigtig glad for! 🙂 Kunne det vĂŠre muligt at komme med nogen af jer ud pĂ„ et tidspunkt, inden jeg vĂŠlger at invistere i sĂ„ dyrt udstyr? Jeg vil gerne vĂŠre helt sikker pĂ„ at jeg gĂžr det rigtige, selvom det er jeg 99,99% sikker pĂ„ 😉

Jeg kigger indléggende igennem lidt grundigere, og svare hver isér. 🙂
                          Helt overvĂŠldende at sĂ„ mange mennesker har svaret, og gider at hjĂŠlpe, tusind tak 🙂

jacobjjc
                            • Giant

Helt i orden Smile

LÊg i Þvrigt mÊrke til at Lyra har tilbud pÄ Quattro serien. Jeg tror den her Quattro 250PCF f/3,9 Carbonfiber tubus er maksimum belastning for langtidseksponeringer for en EQ6:

http://www.lyra.dk/tubus/newton-spejlteleskoper/skywatcher-200pcf-carbonfiber-1.html

Det er en god ide at kombinere den med en NEQ6. Samlet pris ca. 17-18.000! Det er et vildt GODT teleskop Smile

SĂ„ har du stadig lidt penge op til de 23.500 som du skrev om tidligere til:
                            Guidescope
                            Guiderkamera
                            Batteri/strĂžmforsyning

Og andre godter! Wink

finnr
                            Deltager
                              • Main Sequence

Billederne med TS INED70 i trÄden
                              ovenfor er bare vildt imponerende! Men det krÊver sikkert ogsÄ bÄde erfaring og
                              tÄlmodighed at optage og efterbehandle billeder i denne kvalitet.

Kan nogle af denne trÄds refraktor-flippere
                              forklare, hvorfor der er ”spikes” omkring stjernerne? Jeg troede, at den slags
                              kun optrÄdte i reflektorer, hvor de forÄrsages af lysbrydning omkring disse her
                              pinde (”spider vanes”), der holder sekundérspejlet?

Kan man virkelig fÄ TS INED70 for kun
                              349 Euro? NÄ ja, sÄ er der selvfÞlgelig ogsÄ lige montering, okularer og den
                              slags 

Ouch

Go’ fornþjelse, FinnR (70 mm billig refraktor, 8 ” dobsonian og 8”
                              SCT, alle tre GoTo systemer).

PS: Der er ogsÄ flere teleskopforhandlere
                              her i landet, fx Astro-optics med Celestron og Astro med Meade.

jacobjjc
                                • Giant

Hej Finn Smile

Jeg gÄr ud fra det er mig du henviser til med:

FinnR wrote:

Kan nogle af denne trÄds refraktor-flippere
                                forklare, hvorfor der er ”spikes” omkring stjernerne? Jeg troede, at den slags
                                kun optrÄdte i reflektorer, hvor de forÄrsages af lysbrydning omkring disse her
                                pinde (”spider vanes”), der holder sekundérspejlet?

Jeg tror det er bedst du spĂžrger personen der har lavet billedet. Men umiddelbart tror jeg det er sket i billedbehandlingen Smile

Med venlig hilsen
                                Jacob

michael.bertelsen
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Mia.

Det er nogle super gode rĂ„d du fĂ„r med pĂ„ vejen her fra nogle kompetente og erfarne gutter – ingen tvivl om det, men sikkert ogsĂ„ en ordentlig mundfuld for en nybegynder. Jeg kan huske da jeg gerne ville igang med astro, og alle de spĂžrgsmĂ„l der konstant meldte sig jo mere jeg satte mig ind i de forskellige ting “puha”Confused Jeg ville jo gerne igang, og helst lige med det samme. SĂ„ jeg kĂžrte i hast til sĂžnderjylland og kĂžbte et brugt Meade 8″ teleskop. Det virkede fint, men jeg havde truffet et forkert valg – jeg fandt ud af, at det ikke liige var det jeg egentlig sĂžgte. Det var i 2005. Jeg kom fĂžrst rigtigt igang med astrofoto i 2007, da jeg endelig havde fĂ„et anskaffet mig det udstyr jeg havde brug for.
                                  Jeg kan kun tilslutte mig BjĂžrns og Heines rĂ„d om at vente lidt og prĂžve udstyret live, og lige se tiden lidt an mht. om det evt. er det visuelle eller det fotografiske du brĂŠnder for – eller begge dele. Jeg har fĂžr set folk kĂžbe udstyr i hĂ„b om at se farverige galakser og tĂ„ger i okularet – og blive dybt skuffede. SĂ„ glem det med farverneWink Nu skal det ikke forstĂ„es sĂ„dan at det visuelle ikke er smukt. Det er det bestemt. Jeg kan huske da jeg sĂ„ dobbelt hoben fĂžrste gang i mit newton teleskop – jeg gik pĂ„ r…. og var ved at tabe underkĂŠben Shocked Stjerner vil altid se bedst ud i okularet – det kan intet billede formidle pĂ„ samme mĂ„de.
                                  SÄ meld dig ind i en forening, kom ud og prÞv en masse udstyr, spÞrg, se og fÞl fÞr du bestemmer dig overhovedet. Det er jo ikke smÄpenge vi her snakker omSmile
                                Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Helt ny – hvilket teleskop?' er lukket for nye svar.