Hejsa

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hejsa

• Dette emne har 17 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 252 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Hendriksen
    Deltager
      • Moon

Hej allesammen

Jeg er ny her på forum, og ville gerne starte med at stille en masse spørgsmål

Men først lidt om mig selv.

Jeg har altid været fascineret af himlen, og har siden 12-13 års alderen (jeg er nu 37), tit stået ude med min far’s kikkert (en god gammel 7×50) og beundret planeterne, samt de mest klare stjerner/hobe/galakser.

Det har foregået lidt on/off igennem livet, da der lige var andre ting der altid skulle passes.

Nu er der så styr på frue, børn og hus, så nu har jeg besluttet, at det må være tid til at komme lidt mere seriøst igang.

Jeg er derfor på udkig efter mit første rigtige teleskop.

Som forholdsvis ny har jeg stadig lyst til at kigge på alt, både planeter, og deep space, og jeg ved at der vil komme lidt foto ind over på et tidspunkt også, men det bliver lidt senere, da jeg lige skal lære alt det mere grundlæggende først.

Jeg har kigget, læst og studeret en masse igennem den seneste tid (også herinde på forum), og det er jo bare ikke nemt, da der er mange forskellige meninger…

Jeg har fundet frem til følgende bud på et godt(?) allround teleskop, der ville kunne dække mine behov tror jeg:

Celestron Telescope N 150/750 Omni XLT 150:

Link

Skulle være rimelig optik, kan samle godt med lys, og en rimelig stabil montering til foto på et senere tidspunkt?

Så kan jeg tilkøbe en motor når det bliver relevant.

har også kigget på lyra, og fundet Explorer150PDS-EQ5:

Link

Med eq5, og samme apertur, men ved ikke så meget om explorer mærket.

et lidt billigere model kunne være Celestron AstroMaster 114 EQ Reflector Telescope:

Link

I bund og grund vil jeg gerne købe noget ordentligt, så man ikke bliver skuffet, og har den der fornemmelse af at have købt for billigt, eller at man 6 måneder senere skal/vil ud og købe nyt og større.

Har også læst at dobson’s er vejen frem, men når nu foto er på ønskelisten, kan man vel ligeså godt købe en montering der kan bruges til dette med det samme?

Jeg kunne blive ved, men må hellere stoppe her for nu.

Jeg bor forresten i Vemmelev ved Korsør, så hvis der er nogen i nærheden, kunne jeg da også meget gerne tænke mig at kigge forbi, og få en snak?

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Martin,

Læs disse tråde, de giver dig et godt indblik på hvor du skal starte >

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11367

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11239

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11314

Personlig ville jeg anbefale dig en dobson og så vente med astro-foto 1 eller 2 år.
        Men er du hell-bend på at starte med astro-foto (det er altså lidt svært), så vil jeg anbefale dig at ofre så mange penge du kan på et godt mount og så købe et lille nemt teleskop.
        Dvs et EQ6-Pro og et 70-80 mm ED linse teleskop.

EQ6-Pro har vist sig som et særdeles godt mount i mellem-klassen.
        Jeg ved godt, at prisen (ca 9-10k fra nyt) er et chok for nybegyndere, men det er en god investering og et mount du har i mange mange år!
        Du skal altså op i den kaliber, hvis du vil lave deep-sky foto, efter min mening.

Lad dig ikke narre af det lille teleskop, det tager awesome fotos !!
        Det er en meget udbredt misforståelse blandt nybegyndere, at et større teleskop er bedre end det lille.
        Sådan forholder det sig slet ikke.

Tænk på telelinser til alm fotografi.
        Er en 50 mm linse dårligere end en 200 mm ??
        Nej vel, 50 mm’eren er godt til f.eks. portræt-fotos, mens 200 mm kan være perfekt til landskab osv. Man kan ikke sige (alene på brændvidden) at den ene er bedre end den anden…
        Det samme gælder for teleskoper, et lille er godt til nogen ting, og et stort er godt til noget andet. Sådan groft sagt, men det holder altså meget godt!

Fordelen ved det lille linse-teleskop er, at det er meget robust, kræver ikke kolliminering/justering hele tiden.
        Mountet holder det lille lette teleskop i jerngreb, dvs ingen problemer med lidt vind.
        Det er let, så du skal ikke kæmpe med at bære det ud og ind.
        Det fylder ikke meget under opbevaring.
        Sidst men ikke mindst, det kan fås til ganske rimelige penge !

Hvis du har penge til overs, så køb en 8 tommer dobson, som du kan bruge visuelt.

Så er du faktisk dækket godt ind de første 4-5 år Embarrassed

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Åh ja, det vigtigste råd : MELD DIG IND I EN ASTRO-KLUB LOL

Koster næsten intet, du får en masse kammerater, der har års erfaring.
          Lige klar til at dele ud af guldkorn. Muligvis også nogle, der ligger inde med brugt udstyr, der kan købes til meget favorable priser.

Just do it!

Hendriksen
          Deltager
            • Moon

Hej Lars

Og tak for svarene.

Ja det er umiddelbart lidt flere penge end jeg lige havde planlagt, jeg havde regnet med ca. 5k +/- til at starte med.

Jeg vil meget gerne igang med foto delen også, men som sagt bliver det først på et senere tidspunkt, da som du selv skriver, er rigeligt at lære til at starte med Smile

Jeg er lidt i tvivl om jeg så skulle købe et bedre teleskop til at starte med på en lidt dårligere montering, og komme igang med det visuelle, og så købe en eq 6 senere, eller som du foreslog at få eq6 med det samme, og en mindre kikkert.

Jeg var faktisk inde på http://www.astro-vestsj.dk/, men fik en virus på min pc ud af det…

Har skrevet til dem for tilmelding, men har ikke hørt noget endnu.

Jeg vil lige undersøge nærmere iaften, når fruen alligevel er til julefrokost, og børnene er lagt i seng.

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

Søren Hansen
            Deltager
              • Giant

Hej Martin

Du må IKKE gå ned i kvalitet på din mount, har været der, set det prøvet det, har fået t-shirt. Går du helt i baglås, kan du komme forbi og låne min 6″ på en eq 3-2 den har motorer på aksler, og tracker så noen lunde, og du har derved noget at øve dig med.

At du får virus på vestsjællands er fy fy til dem, men det viser også du ikke er opdateret med viruskiller

Anyway, bedre bo på et bjerg i lille hus end på en tue i palads 😉

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Hej igen Martin,

Du bliver så skuffet over at spilde penge på et teleskop til nogle få tusinde kr.
                De er simpelthen ikke noget værd.

Jeg kan godt forstå, at det er en heftig udskrivning, især når du endnu ikke ved 100% om det er en interesse, der bider sig fast.
                Så defor skal du ind i en astro-klub og mødes med andre. De er oftes meget søde til at tage imod besøg i deres observatorier, hvor du kan se og prøve alverdens udstyr.

Køb evt en lille dobson, 8 tommer er fint, og lær at bruge den visuelt.
                Måske kan du finde en brugt. Og se så tiden an og spar sammen.
                Igennem din klub vil du måske få tilbudt udstyr brugt eller til låns.

Der er nogle, der tager ganske fine billeder med en lidt mindre EQ5, men jeg vil holde fast på, at vil du astro-foto for real, så spar sammen til den meget kraftigere EQ6-Pro!

PS Jeg kender ikke lige Vestsjællands Astro-klub. Deres web-side er helt sikkert hacket, så klik ikke på noget der…
                Måske er der nogen herinde, der kan sætte dig i kontakt med nogen i Vestsjælland…

Hendriksen
                Deltager
                  • Moon

Hej igen

sidewind:

Vil også meget gerne have en rigtig god/stabil montering til at starte med, men 10k for kun den del, er lige lovlog meget.

Det var derfor jeg tænkte på, om mindre kunne gøre det mens jeg lærte alt det grundlæggende, og ikke skulle tænke på foto delen.

Så kunne jeg bruge lidt flere penge på et bedre teleskop, og så flytte det over på f.eks eq6 når jeg fik sparet sammen.

Nu har jeg så også læst mig frem til at man skal vælge forskelligt teleskop, alt efter om det er til foto eller visuelt?

Hvis det er sandt, kan jeg ikke bruge ovennævnte fremgangsmåde…

Men det er meget generøst af dig, at ville låne din egen ud når nu vi ikke kender hinanden overhovedet synes jeg, det er da trods alt udstyr for en del kroner bare sådan lige at låne ud

Lars:

Vil også meget gerne bruge nogle penge på selve teleskopet til at starte med, men hvor mange tusind kroner skal man op i for at det bliver noget man bliver glad for, og kan have glæde af i mange år?

Jeg skal helt sikkert ind i en klub, og har som nævnt også forsøgt, men har ikke hørt noget fra dem endnu.

Men hvis der er nogen i området ved korsør slagelse der ikke har noget imod at få besøg en dag, så kommer jeg da med glæde forbi til en snak, og måske et kig

Og ja hvis der er folk fra vestsjællands astro klub, så giv gerne lyd fra jer.

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

Søren Hansen
                  Deltager
                    • Giant

Hej igen Martin

Har stået der selv, ikke vidst noget om noget som helst, og hadede det, så derfor…

Det er mit “mindste” mount der er noget værd, og du kan både være visuel og fotografisk med det.

Jeg har revl og krat medregnet 6 – 7 mounts, hvoraf de 3 intet er værd.

Du har så mulighed for at “lege”, og jeg kan vise dig forskellen på et dårligt, et middelmådigt, et bedre og et gotd mount, og deres betydning for stabiliteten, men igen det er dit valg, det er kun et tilbud.

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Det med teleskoper, er en uhyre indviklet sag, fordi det i så høj grad kan bero på smag og behag.

Man kan f.eks. sagtens lave gode visuelle observationer med en 80mm f/7 ED apokromat, som også kan lave fotos, alt på den samme montering. Da et sådant teleskop ikke er ret stort, kan det bæres af en mindre montering.

Men for de samme penge kan man mindst få en 300mm dobsonian, der vil sparke r*v rent visuelt, men som ikke er brugbar til foto… Og mange mener, en 80mm direkte er for lille til visuelle observationer (men det er jeg uenig i!).

Entusiasme kan også, i hvert fald ved rent visuelle observationer, i høj grad opveje fejl og mangler ved teleskopet, hvis de ikke er rent katastrofalt store. Jeg selv startede med en 60mm med vakkelvornt stativ, men jeg var entusiastisk og byggede et mere stabilt stativ og klarede mig med det i flere år. Teleskopet kostede kun få hundrede kroner brugt, men jeg brugte det nok hundredevis af timer. For ikke så mange år siden var en 80mm linsekikkert et særdeles kostbart instrument og havde man sådan én, ja så var man virkelig godt kørende.

Er man på et lavt budget, så må man lære at klare sig med lidt, eller købe brugt, når lejligheden byder sig. Sådan har jeg selv gjort gennem årene. Astronomivejen kan derved blive noget snoet, men man lærer meget undervejs.

Thomas, Bornholm

Hendriksen
                      Deltager
                        • Moon

Hej igen

Jeg vil meget gerne benytte mig af tilbuddet om at låne, og selv se forskellen som du siger.

Det må være lidt luksus, at kunne gøre sådan, da de fleste jo netop har gjort sig erfaringer med også have købt et “billigt” setup fra starten.

Selvom det jo nok også er en del af charmen ved hobbyen, netop at gøre sig de erfaringer, og få mere og mere forståelse for det.

Har kigget priser på de forskellige monteringer, og det er jo netop fra eq5 og op, at det store prishop ligger

Men det er vel som det plejer, at man for hvad man betaler for…

Kan også godt se at jeg så hellere vil spare op til noget bedre, og så lægge de min. 10k for at få noget jeg vil blive glad for.

Havde jeg ikke spurgt folk herinde til råds var jeg nok endt med en 150mm newton på et eq3 eller 4 mount.

Har set på celestron’s vx advanced serie, er der nogen der har erfaringer med dem, og ville det være noget?

Mere så jeg har noget at planlægge efter.

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

Hendriksen
                        Deltager
                          • Moon

Lige en lille tilføjelse i forbindelse med foto.

Det kamera jeg har er et Samsung NX 11, er det overhovedet noget der kan bruges til formålet?

Venlig hilsen

Martin Hendriksen.

Søren Hansen
                          Deltager
                            • Giant

Hej Martin

Tak for en hyggelig eftermiddag, jeg ved godt at det var meget du fik at vide på kort tid, men du spørger bare.

God legelyst.

Hendriksen
                            Deltager
                              • Moon

Hejsa

Ja i lige måde

Jeg er allerede igang med at sætte op inde i stuen, og se om jeg kan huske alt det der blev læsset ind i hovedet

Juleaften har noget at leve op til efter idag

Du kan være ganske rolig, der skal nok komme et spørgsmål eller 15…

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

Hendriksen
                              Deltager
                                • Moon

Hej igen

Ville bare lige fortælle at jeg nu var ude og se for første gang, da der ligepludselig var hul i skyerne.

Det var jo helt fantastisk at se månen helt tæt på.

Det blev også til et kig på Jupiter, og jeg gik helt i stå, da jeg så den for allerførste gang live, med 4 måner lige så tydeligt.

Jeg fik først løsrevet mig fordi mine fingre var fuldstændigt følelses løse

Da jeg fik løsrevet mig fra Jupiter, blev det lige til et hurtigt kig på plejaderne også, inden jeg blev nødt til at gå ind i varmen igen.

Alt i alt en fantastisk oplevelse.

Mange tak til Søren for at låne mig en kikkert, og få bekræftet at det helt sikkert er noget jeg vil have interesse for resten af livet!

Venlig hilsen

Martin Hendriksen

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Hejsa' er lukket for nye svar.