› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Hej. M81 mit første billede herinde :)
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 39 timeshusted. This post has been viewed 39 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. september 2016 kl. 20:22 #151171
jesper.hustedDeltager- Giant
Hej
Syntes det er på tide, at jeg leger med, og ikke kun læser og ser jeres spændende indlæg og flotte astro billeder
Jeg var ude i sidste uge, og fik afprøvet en ny kikkert, og et nyt kamera. Har været vant til, at bruge Canon 1100D og BackYardEOS, men med et nyt ZWO kamera, har jeg været nød til at finde nyt, og det blev så Sequence Generator Pro. Men det lykkedes at få lidt billeder af M81, men hold nu op, hvor var der meget skidt på spejlet. Men jeg fik taget de flats, darks og bias som der skal til, og det hjalp gevaldigt.
Teleskopet har været skilt og fået rene spejle igen.
Jeg vil gerne vise jer, hvad det endte med. Og der er stadig langt, før jeg kan finde ud af at redigere billederne. Men jeg øver mig, og jeg kan lide udfordringen
Første forsøg, hvor alle kalibrerings billederne er brugt.
Link til fuld størrelse LINK
Et forsøg på redigering, hvor der kun er brugt lights
Link til fuld størrelse LINK
Link til tiff, hvor der kun er brugt lights LINK
Link til tiff, hvor det hele er med LINK
Jeg syntes der er sindsyg meget støj på billederne, når jeg er færdig med dem
Kom endelig med ris/ros
Mvh Jesper
Jesper Husted 2016-09-19 20:42:18 19. september 2016 kl. 20:28 #151172
henrik.schneiderDeltager- Nova
Ikke meget ris, syndes jeg, super god start og gode detaljer du har fået med her som first light – bliv endelig ved.
19. september 2016 kl. 20:30 #151173
lindhardDeltager- Super Nova
Hej jesper
Det er et flot første forsøg, tillykke med det.
Fik du vendt spejlet rigtigt efter rensningen? det ene billede er vist spejlvendt
mvh
Lars19. september 2016 kl. 20:35 #151176
Der er massive fejl i mine links… Håber at det lykkes at fikse dette!
Det lykkedes
Jesper Husted 2016-09-19 20:43:00 19. september 2016 kl. 20:46 #151179
mortenDeltager- Super Nova
godt første billede
der er støj i astrobilleder og man får aldrig “nok” tid
har du nogle detaljer tid, antal expo filtre etc
19. september 2016 kl. 20:48 #151180
Lindhard wrote: Hej jesper
Det er et flot første forsøg, tillykke med det.
Fik du vendt spejlet rigtigt efter rensningen? det ene billede er vist spejlvendt
Hej Lars
Kunstnerisk frihed
Men tak
Jesper Husted 2016-09-19 20:54:23 19. september 2016 kl. 20:49 #151182
henrik.schneider wrote: Ikke meget ris, syndes jeg, super god start og gode detaljer du har fået med her som first light – bliv endelig ved.
Hej Henrik
Tusind tak.
19. september 2016 kl. 21:05 #151184
morten wrote: godt første billede
der er støj i astrobilleder og man får aldrig “nok” tid
har du nogle detaljer tid, antal expo filtre etc
Hej Morten
Jeg brugte denne, TS 6 inch f/9 Ritchey-Chrétien Astrograph teleskop. Og jeg har et ZWO Color CMOS ASI 1600MC-Cool kamera.
Jeg kørte med indstilling på kameraet; 139 gain, 240sek -20grader.
Det blev til 25 lights, 100 bias, 50 darks og 100 flats.
19. september 2016 kl. 21:25 #151186
jonas.cDeltager- Super Giant
Väldigt bra nybörjarbild – men du är inte riktigt nybörjare, eller hur?
Det mesta är väldigt bra men jag tror du kan hitta ännu bättre skärpa. Du är väldigt nära men lite, lite till!
Ursprungsbilden tycker jag är bättre än den bildbehandlade. Den innehåller fler detaljer.
Denna lilla R-C är verkligen ett “bortglömt” instrument. Jag har en likadan och är väldigt nöjd med den. Enastående skärpa och kontrast.
Lycka till i fortsättningen. Det kunde inte börjat bättre!
/Jonas
20. september 2016 kl. 06:48 #151194
Jonas C wrote: Väldigt bra nybörjarbild – men du är inte riktigt nybörjare, eller hur?
Det mesta är väldigt bra men jag tror du kan hitta ännu bättre skärpa. Du är väldigt nära men lite, lite till!Ursprungsbilden tycker jag är bättre än den bildbehandlade. Den innehåller fler detaljer.Denna lilla R-C är verkligen ett “bortglömt” instrument. Jag har en likadan och är väldigt nöjd med den. Enastående skärpa och kontrast.Lycka till i fortsättningen. Det kunde inte börjat bättre!
/Jonas
Hej Jonas
Mange tak 🙂
Ikke helt nybegynder. Jeg fik god hjælp i starten, som jeg sætter pris på. Jeg fik alt jeg behøvede, til at tage astrobilleder, i slutningen af januar. Jeg har data fra 10 dage, som er blevet til ca 8 billeder.
Jeg fik lavet en bahtinov maske til den første GSO 6″ newtonian, men den passer ikke på den nye. Kunne være man skulle bruge tiden, på at lave en ny, inden vejret igen bliver klart. Men jeg brugte autofokus i SGPro, men jeg vil lige teste, om den er præcis nok, når du tror det kan blive bedre 🙂
Jeg er også rigtig glad for den TS Ritchey-Chrétien. Jeg ønskede at komme tættere på motiverne. Og til den pris for 6″, kan det kun blive godt. Og at den er samme type teleskop som Hubble teleskopet, gør det bare endnu bedre. Så ved jeg at tekniken er ok, og så bare manden bag, som er begrænsningen.
Men min guiding er ikke særlig præcist, PHD2 grafen, den køre imellem 3 og -3. Vægten er også højere og tættere på de ca 10 kg som er max på min EQ5. Stille det større krav til ens mount, jo højere en teleskops Focal Length er? Men overvejer, om man skulle prøve at få fat i en off-axis guide, og så droppe guidescope? Den vejer ca 1kg, så det er da nogle procenter mindre i vægt.
Jesper Husted 2016-09-20 07:07:45 20. september 2016 kl. 08:21 #151196
RudiDeltager- Neutron star
Jesper Husted wrote: Men min guiding er ikke særlig præcist, PHD2 grafen, den køre imellem 3 og -3. Vægten er også højere og tættere på de ca 10 kg som er max på min EQ5. Stille det større krav til ens mount, jo højere en teleskops Focal Length er? Men overvejer, om man skulle prøve at få fat i en off-axis guide, og så droppe guidescope? Den vejer ca 1kg, så det er da nogle procenter mindre i vægt.
Hvis din PHD kører mellem +/-3″ så kan det sagtens være godt nok, pas på at det ikke er seeing du jagter, for det kan du ikke guide dig ud af. Hvis du ikke allerede har set denne video, så kan jeg stærkt anbefale den. Og hav en notesblok klar, der er masser af guldkorn: Getting the Most Out of PHD2 Guiding .
Jeg begik selv den fejl i starten at tro at PHD virkelig var “Push-Here-Dummy”, men der er lige nogle ting man skal være opmærksom på. Bl.a. var disse punkter guld værd for undertegnede:
*) Sørg for at monteringen er præcist niveleret og polalignet. Brug drift-align toolet til dette.
*) Vælg en stjerne der ikke er i mætning, brug helst auto-select (Ctrl+S).
*) “Do not chase seeing”. Brug gerne en lang eksponeringstid på guidecam, f.eks 2-4 sekunder. Brug “guide assist” til at se MaxExpo for den maksimale eksponeringstid. Og igen, pas på at stjernerne ikke går i mætning.
*) Sørgfor at monteringen er nivelleret og godt polalignet, brug drift-align tool til dette.
*) Sæt guiderate til 1,0x, pas på med at sætte denne ned.
*) Parametre:
Hysteresis = smoothing factor (high => more smoothing)
Aggressiveness = correction damping factor
MinMo = threshold for correction (hvis guidestjernen flytter sig mindre end dette, ignorerer PHD det)
*) dec: brug helst “Resist Switch”. Og husk at have clearet backlash ved at slewe mod nord indtil stjernerne flytter sig jævnt. (PHD kalibrerer i nord retning)
*) Pas på “over correcting” hvor der sendes store korrektioner så ra skifter fra positiv til negativ. Dette tyder på at man prøver at korrigere for seeing og en løsning kan være at reducere aggressiveness og/eller forøge MinMo hvilket gør at PHD tøver lidt inden den korrigerer.
Ud over det, fandt jeg også ud af at min fokus slet ikke var på plads på guidescope. Jeg har tidligere fokuseret min lille 50mm ASTRO guidescope ved at skubbe kameraet frem og tilbage i tubus, men det er slet ikke præcist nok. Man kan derimod løsne linsecellen foran og skrue den frem og tilbage hvilket giver en meget mere præcis fokusering. Dette er faktisk meget vigtigt, da PHD performer elendigt hvis guidestjernen ikke er cirkulær.
PS: og rigtig fin første M81
rudibr 2016-09-20 08:24:54 /Rudi B. Rasmussen
20. september 2016 kl. 16:34 #151209
rudibr wrote:
Men min guiding er ikke særlig præcist, PHD2 grafen, den køre imellem 3 og -3. Vægten er også højere og tættere på de ca 10 kg som er max på min EQ5. Stille det større krav til ens mount, jo højere en teleskops Focal Length er? Men overvejer, om man skulle prøve at få fat i en off-axis guide, og så droppe guidescope? Den vejer ca 1kg, så det er da nogle procenter mindre i vægt.
Hvis din PHD kører mellem +/-3″ så kan det sagtens være godt nok, pas på at det ikke er seeing du jagter, for det kan du ikke guide dig ud af. Hvis du ikke allerede har set denne video, så kan jeg stærkt anbefale den. Og hav en notesblok klar, der er masser af guldkorn: Getting the Most Out of PHD2 Guiding .
Jeg begik selv den fejl i starten at tro at PHD virkelig var “Push-Here-Dummy”, men der er lige nogle ting man skal være opmærksom på. Bl.a. var disse punkter guld værd for undertegnede:
*) Sørg for at monteringen er præcist niveleret og polalignet. Brug drift-align toolet til dette.
*) Vælg en stjerne der ikke er i mætning, brug helst auto-select (Ctrl+S).
*) “Do not chase seeing”. Brug gerne en lang eksponeringstid på guidecam, f.eks 2-4 sekunder. Brug “guide assist” til at se MaxExpo for den maksimale eksponeringstid. Og igen, pas på at stjernerne ikke går i mætning.
*) Sørgfor at monteringen er nivelleret og godt polalignet, brug drift-align tool til dette.
*) Sæt guiderate til 1,0x, pas på med at sætte denne ned.
*) Parametre:
Hysteresis = smoothing factor (high => more smoothing)
Aggressiveness = correction damping factor
MinMo = threshold for correction (hvis guidestjernen flytter sig mindre end dette, ignorerer PHD det)
*) dec: brug helst “Resist Switch”. Og husk at have clearet backlash ved at slewe mod nord indtil stjernerne flytter sig jævnt. (PHD kalibrerer i nord retning)
*) Pas på “over correcting” hvor der sendes store korrektioner så ra skifter fra positiv til negativ. Dette tyder på at man prøver at korrigere for seeing og en løsning kan være at reducere aggressiveness og/eller forøge MinMo hvilket gør at PHD tøver lidt inden den korrigerer.
Ud over det, fandt jeg også ud af at min fokus slet ikke var på plads på guidescope. Jeg har tidligere fokuseret min lille 50mm ASTRO guidescope ved at skubbe kameraet frem og tilbage i tubus, men det er slet ikke præcist nok. Man kan derimod løsne linsecellen foran og skrue den frem og tilbage hvilket giver en meget mere præcis fokusering. Dette er faktisk meget vigtigt, da PHD performer elendigt hvis guidestjernen ikke er cirkulær.
PS: og rigtig fin første M81
Hej Rudi 🙂
Tusind tak for dine råd. Vil gerne have det til at virke så godt som muligt. For jeg har smidt mange lights væk, da stjernerne var blevet lidt aflange. Det er jo træls. Så jeg vil kigge godt på den video og bedre forstå processen omkring guiding.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hej. M81 mit første billede herinde :)' er lukket for nye svar.