› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hej, jeg er ny i dette, og brug for lidt råd.
- Dette emne har 30 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 903 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. marts 2009 kl. 12:08 #12219
janlarsen- Moon
Kan jeg komme tættere på, både med måne og sol end mit 9 mm okular.
Jeg tænker især med månen, kunne godt tænke mig at se kraterne helt tæt på, hvor langt kan jeg gå ned, 6/4/2 mm. ?Jeg har også set Saturn, kunne lige skimte den med ringene, der lyste meget op, men øv mand hvor er det lille, fyldte mindre end toppen af en cigaret, hvor stor et teleskob skal man have for at se Saturn, eks. som på dette billede.10. marts 2009 kl. 12:22 #12221
mortenbDeltager- Super Giant
Nogen taler om pupil størrelse, dvs. at du måske næppe bør gå under 5, men:Du kan med fordel anskaffe et “Barlow” okular, der forstørrer typisk fra 2 til 5 gange, alt efter kvalitet og pris. Kan fås hos alle forhandlere. Dit okular isættes bagtil og vupti …mvh10. marts 2009 kl. 12:53 #1222610. marts 2009 kl. 13:04 #12228
k_holstDeltager- Nova
Hej Jan.
Det er sådan en Barlow Morten skrev om.Jeg vil dog anbefale dig at købe en 2x, i den bedste kvalitet du kan få råd til.Dit 9mm. okular med en 2x Barlow er tæt på den højeste praktisk anvendelige forstørelse du kan bruge på dit teleskop.Hvis du kommer højere op i forstørelse vil det kun være måske 1-3 nætter/år du kan udnytte det, ellers vil billedet blive ødelagt af seeing/lufturo.Ikke for at skuffe dig men du kommer ikke til at se Saturn i samme kvalitet med øjet mod et okular!Planetfoto i den høje kvalitet kræver at der stackes MANGE billeder og laves noget billedbehandling.På en god aften vil du kunne se en mørk deling i ringene (Casinis deling) og hvis du er heldig måske lidt detaljer i skylaget (det skal dog nævnes at ringene vender kanten til i øjeblikket, så jeg tror ikke det bliver muligt at se Casinis deling det næste års tid).10. marts 2009 kl. 14:21 #12238
janlarsen- Moon
Okay, det var et svar jeg kunne forstå.
Så køber jeg et 2x Barlow, har kig på dette. Orion Shorty-Plus 2x barlow linse (1.25″)Ang. Saturn, hvis jeg forstår dig rigtig, ligner det mere sådan her, når man kigger igennem et teleskop.Men jeg har bare lidt svært ved at bedømme,fornemme hvilket teleskop det kræver for at se eks. som størrelsen på billedet, og endda noget større.10. marts 2009 kl. 15:11 #12248
tommyfDeltager- Neutron star
Jeg har nu aldrig set Saturn så stor visuelt, men det nærmer sig, jeg har heller ikke set detaljer på Saturn, ringene og planeten står til gengæld meget skarpt visuelt med en 8″ newt,SCT og min ED120 refractor.
10. marts 2009 kl. 15:22 #12253
mstauningDeltager- Black Hole
Det er tæt på det aller bedste jeg har set, det er dog noget bedre. Men tilgengæld kan man altså også se farver på den…
Men her kommer lige et link, prøv at tjekke de billeder ud.
De skulle gerne vise ca hvad du kan forvente at se når seeing er perfekt i 3 forskellige teleskoper med og unden barlow:10. marts 2009 kl. 15:25 #12256
Det svarer fint til hvad jeg kan se MS, dog aldrig med farver.
10. marts 2009 kl. 16:00 #12263
Et blåt filter fremhæver skybånd og resten af farverne for mig.
10. marts 2009 kl. 22:35 #12306
Takker 🙂
12. marts 2009 kl. 17:57 #12493
marie- Asteroid
Hej!
Jeg er 12 år gammel og har intresserret mig længe for astromoni. Jeg ville godt købe en stjernekikkert til omkring 1500 kr. men skal jeg vente til jeg er lidt ældre? Min far ville sikkert med glæde hjælpe mig med det hele, men er det for svært for en på min alder?? Jeg har kigget meget rundt omkring på forumet og lagt mærke til at det nok mest er voksne som skriver herinde så er det ok at jeg stiller spørgsmål herinde eller kan i anbefale et andet forum?Hilsen Marie12. marts 2009 kl. 18:05 #12494
k_holstDeltager- Nova
Hej Marie.
Du er meget velkommen til at stille spørgsmål – også alle dem du har lyst til.Det er ikke for svært for en på din alder!Du kan starte med at downloade Stelarium http://stellarium.sourceforge.net/, det er meget nemt at komme i gang med.Find din fars “fuglekikkert”, så kan du komme igang allerede næste gang det er klart vejr.12. marts 2009 kl. 18:13 #12495
Du har den helt perfekte alder! Da dine øjne kan hive mere ind når de ikke er særligt gamle, det kan være lidt svært at finde rundt på himlen men som Kim skriver – Hent Stelarium og brug en håndkikkert så du bliver fortrolig med de klareste ting der oppe.
Når du så kan finde rundt med sådan en, vil det være en god ide at købe et teleskop.12. marts 2009 kl. 18:17 #12498
marie- Asteroid
Tak for hjælpen! Kigger på det…
12. marts 2009 kl. 18:17 #12499
marie- Asteroid
ok
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hej, jeg er ny i dette, og brug for lidt råd.' er lukket for nye svar.