› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hej, jeg er ny i dette, og brug for lidt råd.
- Dette emne har 30 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 902 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. marts 2009 kl. 11:54 #11997
janlarsen- Moon
Jeg har købt mig et Celestron NexStar 114 SLT.
Tekniske specifikationer: 114mm/f9 (1000mm)
Inkl. Motoriseret Altazimut stålstativ, 2 stk okularer 1.25″: 9mm (111x), 25mm (40x), håndkontrol med 4000 objekter, CD rom Sky Level
Købt følgende udstyr, Orion Stargazer Deluxe Filtersæt, 7 dele, 1,25″ , Månefilter, 1,25, Orion Solfiltre, Orion Stratus Okular 1,25″/2″ 68° 8 mm. LER 5 mm okular, Digiscoping kameraadapter, samt Celestron Power Tank 12v Power Supply 7Ah
Er dette ok for en nybegynder, eller mangler jeg noget væsentligt.?
Min plan er, at det skal både bruges til at tage med ud på steder, samt at have ud i haven koblet til Pcen, men hvad kabler og programmer skal der bruges for at styre telescopet.?
Vil også gerne koble et kamera på til at vise live billede på PCen, hvad kan der anbefales til det.?
Har samtidig et problem med at få kontakt til telescopet, for at opdatere firmwaren, den kan ikke finde det via comporten, har skrevet til Celestrons support, og venter svar, men hvis der er en der har en ide.
JanLarsen 2009-03-09 00:00:32 8. marts 2009 kl. 12:34 #12000
outlookDeltager- Super Nova
Du skal forbinde din håndkontrol med et RS232 kabel til comporten eller med en usb konverter til usb på Pc’en. Med Celestron’s HCupdate software kan du så opdatere den. Med kablet koblet til Pc’en kan du også styre den med noget software der hedder NSControlPad der osse gør, at du kan styre teleskopet med piletasterne på tastaturet. Nexstar Observer List som findes på din CD skal først være installeret uden at du nødvendigvis skal bruge det.
Hvis du investerer i NexRemote software får du en virtuel håndkontrol på din Pc der på en prik ligner den du har og kan kontrolleres på samme måde. Ret smart i øvrigt.Mht. live billede på Pc’en så er det kun sol, måne og planeter du umiddelbart vil kunne se på din Pc fx med et webcam som NexImage eller Philips NSC900NC, da intet kamera er så følsomt at det kan vise dig live stjerner (bortset fra de helt klare) og tåger, med mindre du investerer i et video kamera a la Watec som kan integrere billeder og på den måde få en øget følsomhed. Det koster over 4000,- kr. + tilbehør. Det svarer vel til at du pludselig får en 18″ dobson i haven!outlook 2009-03-08 11:43:45
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. marts 2009 kl. 12:48 #12001
palle.b.Deltager- Nova
Hej og Velkommen !
Det virker ikke som om du mangler issenkram/udstyr til at komme igang.men du mangler vel klaret veje, lige som alle andre..men mens du venter på stjernerne så kan du finde mange SLT fiduser på8. marts 2009 kl. 14:55 #12010
chrjensen- Super Giant
Det skal du nok få meget glæde af!
Hvis dit solfilter er af den type man skruer i enden på et okular, har jeg dog et råd: SMID DET UD!Solfiltre til okulare er farlige, idet der en er en (minimal) risiko for at de sprækker pga. den fokuserede varmestråling hvor filtret sidder. Sker der, skal du nok regne med at vinke farvel til dit syn på det øje.8. marts 2009 kl. 18:58 #12022
janlarsen- Moon
Hej, det er Celestrons eget solfilter dertil, det bliver trykket ind ind fronten/toppen, blev anbefalet af sælgeren, her er et link.
Og jeg prøvede det lige 10 min. idag hvor der ikke var skyer.men det fyldte ikke andet end 2 kr. med et 25 mm okular, hvordan kan få større billede/ flere detaljer/ tættere på, andet end at købe et kæmpestort stjernekikkert.?
Jeg kan også forstå at det er et meget bredt problem at få en pc til at få forbindelse med stjernekikkerter, for jeg har prøvet med både USB adapter til RS232, hvilket ikke virkede, købet så et PCI kort med 2 stk RS232 stk, virkede heller ikke, så der røg 550,- til disse 2 forsøg, som skrevet i første indlæg, venter jeg svar fra Celestrons support.Hvor lang tid tager det at opdatere firmware.?JanLarsen 2009-03-08 18:22:09 8. marts 2009 kl. 20:12 #12028
andreas- Super Giant
Har du overhovedet forbindelse med teleskopet? hvis ikke kan du godt spare dig at opdatere firmware. At få forbindelse mellem PC og SLT håndkontrol bør ikke være et stort problem. Har du selv konstrueret kablet eller er det købt?
Nå ja og solfiltret er den helt rigtige type.Andreas 2009-03-08 19:13:20 8. marts 2009 kl. 20:29 #12029
janlarsen- Moon
Der fulgte et kabel med til håndkontrollen, som skal bruges til at opdatere firmwaren med, da det har et RS232 stik og min pc ikke har, købte jeg en USB adapter, og USB kabel, alt jeg har brugt er købt, efter 20-30 forsøg fik jeg en enkelt gang forbindelse, derefter ingen.
Derefter prøvede jeg et PCI kort koblet direkte til RS232 stikket, men uden forbindelse.Og den ene gang jeg opdaterede firmwaren tog det 3-3½ time og meldte en masse fejl da firmware skulle verify, så låste håndkontrollen med teksten Transmit Data… byttede til ny håndkontrol, og nu venter jeg på svar fra Celestrons support, for jeg tør ikke at gøre det igen, hvis den låser en gang til.8. marts 2009 kl. 21:16 #12032
andreas- Super Giant
hmm….. lyder ikke for godt! Det tager som regel 20 min. at opdatere en enhed. (der er tre – to motorer og en i håndkontrol) så det burde kunne gøres på ca. en time. Hvordan fungerer det nu? er det dødt eller kan du bruge det “manuelt”? Håber ikke det er dødt.
Jeg ville foreslå dig at få en “god fornemmelse” af hvordan det fungerer inden du kaster dig ud i en update når du kun har fået forbindelse en gang ud af 20 – 30 forsøg er din forbindelse ikke ligefrem stabil. Men det har du nok indset.
Er dit kabel sådan et der passer i håndkontrollen? Eller i mount?Er indstillingerne korrekte?9600 baud 8 bit 1, stop bit?Hvad bruger du til at styre med?8. marts 2009 kl. 23:51 #12037
janlarsen- Moon
Da jeg forsøgte før med en update låste håndkontroller med teksten Transmit Data…. kunne intet med teleskobet, byttede derfor til et nyt og jeg kan bruge det manuelt, derfor tør jeg ikke prøve igen, før Celestrons support har meldt tilbage.
Kablet er det der passer i håndkontrollen som fulgte med, indstillinger er korrekte.
Jeg er ikke lige med på ? om hvad jeg bruger til at styre med.?
Jeg set på din signatur, at du har Celestron NexStar 130 SLT, de er jo ens på mange punkter, nok også med de kabler der følger med.
9. marts 2009 kl. 08:37 #12071
andreas- Super Giant
Jeg har som skrevet selv stået for fremstillingen af mit kabel, da jeg ikke fik noget med. Og hvis bare indstillingerne er korrekte sører det som regel fint. Som der vist står et andel sted i denne tråd er Nexremote et godt sted at starte, jeg mener man får 30 dages prøve tid. Ellers kan jeg foreslå “cartes du ciel” som er rimeligt nemt at få til at virke via ascom & celestron driver.
Hvis du er helt nede for at finde ud af om der er hul igennem kan man også manuelt sende kommandoer via hyperterminal eller i mit tilfælde i vista med gratis programmet “Putty”. Så skal du finde listen over kommandoer på celestrons hjemmeside. Det har jeg faktisk også benyttet mig af en del, til fejlfinding og test.9. marts 2009 kl. 21:28 #12145
janlarsen- Moon
Jeg har prøvet at bruge programmet NSControlPad, og jeg kan få kontakt til teleskobet og styre det igennem håndkontrollen, både igennem USB adapteren og Pci kortet med comporte.
Prøvede at køre MCupdate, står at håndkontrolleren IKKE må være koblet til ved update af firmwaren, men så prøvede jeg alligevel, skrev så “hand control firmware does not support upgrade interface. Use your mount’s pc port or update the hand control to latest version.”
Men når jeg ikke køre igennem håndkontrolleren skriver den, at den ikke kan finde et teleskob på comporten.
Men der er da “hul” igennem.
9. marts 2009 kl. 22:33 #12159
chrjensen- Super Giant
Mhs. til solfiltret er det du har fint, når det er af den type der sidder på “forenden” af teleskopet.
Flere detaljer/større forstørelse får du ved at smide dit 9mm okular i…
10. marts 2009 kl. 08:03 #12184
andreas- Super Giant
Jeg har opdateret MC gennem min håndkontrol et par gange. Det kabel du har passer formentligt kun til håndkontrol? Stikkene er i hvertfald foreskellige. stikket i bunden af håndkontrollen er RS-232 og kører (i henhold til standarden plus minus 7 til 15 volt, så vidt jeg husker) og AUX porten på mount er TTL på 5V, sætter man kablet det forkerte sted kan det selvsagt få katastrofale konsekvender, som en garanti ikke nødvendigvis dækker!
Har du styret gennem AUX porten? Hvilken versioner har HC og MC?Hvis du har vil jeg foreslå at du laver et kabel til håndkontrollen, det er ikke svært hvis man er en smule fingernem. Det kan være at HC’en skal opgraderes først.10. marts 2009 kl. 11:59 #12217
janlarsen- Moon
Jeg har styret igennem håndkontrollen, som er koblet i porten håndkontrol, på mount, bruger dette kabel.
Jeg har ingen kabel til AUX porten, der fulgte kun ovenstående kabel med, men stikket er det samme, hedder det ikke RJ9.?HC: SLT 4.12MC: 5.0910. marts 2009 kl. 12:04 #12218
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Jan,
Start med at opgradere din håndkontrol til v. 4.13.Det giver dig mulighed for at opgradere dit motorkort -til v. 5.14, via håndkontrollen.Mvh
Mogens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hej, jeg er ny i dette, og brug for lidt råd.' er lukket for nye svar.