› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hej allesammen
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 48 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. april 2013 kl. 16:57 #101719
keans- Asteroid
Hej folkens
Mit navn er Klaus, og jeg har lige købt en Celestron astromaster 130eq md
Jeg har i mange år haft en stor interesse i astronomi og alt “rum relateret”.
Da jeg var i 20’erne læste jeg astronomy bladet fra usa og savlede over de flotte fotos og alt det fine udstyr, og i 30’erne var det mest foto (tog et par billeder af himmelen, men film og fremkaldelse var for dyr til at eksperimentere)
I 40’erne fik jeg et canon 7D i gave (YESSS, FED GAVE!!) og tog et par gode billeder af månen og himmelen.
Det fik sat gang i min lyst til at opfylde et gammelt ønske om at SE jupiter og saturn og venus’ faser osv “LIVE” og selvhjulpet i et teleskop (ikke på youtube og i tv), og evt tage et par billeder af det.
Nuvel… jeg trawlede nettet, og fandt ud af at man kan bruge langt mindre udstyr til at tage tilfredstillende billeder nu om dage. Jeg tænker selvfølgelig på DSS og photoshop.
Nu kan man tage korte eksponeringer (mange) og stacke dem, og derved fjerne div støj og få rimelig klare billeder med noget jeg kan betale inden banken ringer.Nå, jeg har købt en billig newt, på en cg-3, og jeg forventer ikke det store “hubble” billede, jeg vil bare gerne kunne lære mere om himmelen og navigere lidt rundt, tage et par billeder af månen og evt lidt M42 osv. og have følelsen af at det er MIG der har “fundet” dem og lavet mine egne billeder.
Jeg er VILD med mit nye teleskop!! Alle tingene man kan dreje på og justere, viden om at med den rette kollimation og forhold og klogskab, så kan man se og fotografere fine objekter.
Jeg elsker at rode med teknik, og jeg har selvfølgelig fundet ud af at det ikke er nok at købe et teleskop. Man skal selvfølgelig gøre det bedre end de fjolser på fabrikken 🙂 og derfor skal der laves nye bolte til koblingerne, ny finder, ny focuser, primær spejl skal centreres, Laserkollimeres, dug beskyttes… osv osv …men … DAMN… hvor er det dejligt at ENDELIG have mit eget GEM teleskop!! og selvom det er møjvejr og ikke til at se kirketårnet her i roskilde, så er det fedt! at vide at når jeg bare arbejder på det og øver mig, så kan jeg også få mine EGNE fine stunder under den store fyldte himmel!!
Nå det blev vist lidt højtravende til sidst 🙂 men jeg er meget glad for min genfundne interesse i astronomi (nu jeg har råd)
Jeg ved at jeg kan lære en masse af jer her på forummet og det vil jeg benytte mig af skamløst 🙂 men jeg håber også at jeg kan bidrage med lidt fra mine egne erfaringer.
Nå.. nok om det.. jeg må til at kigge mere på alt det på nettet om min genfundne interesse.
Mange venlige hilsener fra Klaus
15. april 2013 kl. 17:36 #101724
jespergDeltager- Super Nova
Hej Klaus.
Dejlig glædestrålende historie. Det er bare at komme ud og eksperimentere med teknikken
Husk at et simpelt solfilter udvider astro-timerne betragtligt.
Jesper G.
15. april 2013 kl. 18:37 #101726
apollo.13Deltager- Main Sequence
Hej Klaus
Velkommen til
Jeg selv har brugt godt fire år til og sætte mig grundig ind i tingene. Ind til videre er det kun blevet til en del foto af månen.
Men Jesper kom med et godt foreslag, med et sol filter.
Jesper hvad kan du anbefale, for et filter?
Vh. Morten
15. april 2013 kl. 19:32 #101728
munkholmDeltager- Neutron star
Velkommen til. Dejlig historie som oser af lyst til at komme igang, herligt.
Du skriver at du gerne vil “navigere lidt rundt” hvis du ikke kender det, så vil jeg da foreslå Stellarium, et stjerneprogram som er gratis.
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
15. april 2013 kl. 20:11 #101731
jespergDeltager- Super Nova
Apollo 13 wrote: Hej KlausVelkommen til
Jeg selv har brugt godt fire år til og sætte mig grundig ind i tingene. Ind til videre er det kun blevet til en del foto af månen.Men Jesper kom med et godt foreslag, med et sol filter.Jesper hvad kan du anbefale, for et filter?
Solfiltre er kort sagt 2 ting, et hundedyrt smalbånds H-alpha filter, eller et latterligt billigt folie-filter.
Den dyre model lader et smalt bånd af lys passere, lige omkring brints emission, blokerer alt andet. Det viser mange fine detaljer på Solen.
Den billige model dæmper alle bølgelængder, giver et hvidt (sort/hvidt) billede af Solen, med fine aftegninger af solpletter og evt. granulationer.
En oplagt start er et foliefilter.
Til nogle teleskoper findes fabriksfremstillede foliefiltre, der passer på teleskopet.
Man kan købe folien og selv lave et filter, det koster ikke meget.
Man skal dog være omhyggelig, at lave det så det ikke risikerer at falde af, mens man kigger i teleskopet.
Det kan koste synet !
Når man nu er glad for at se, vil det være ret ærgerligt, at brænde øjnene af, på grund af et sjusket solfilter.
Disse billeder er taget med foliefilter, den gule farve er fremkommet i efterbehandlingen.
Jesper G.
15. april 2013 kl. 20:42 #101733
apollo.13Deltager- Main Sequence
Jesper tak, må indrømme jeg slet ikke havde tænkt i de muligheder også
Vh. Morten
15. april 2013 kl. 20:53 #101735
palle.b.Deltager- Nova
hej KEANS Velkommern til Forum. det lyder næsten som om du har åbnet pendoras æske…
jeg kender godt følelsen. Astronomi er meget spændne og det isenkram der kan købes,ja det er bare så lækkert.16. april 2013 kl. 04:03 #101743
keans- Asteroid
Tak for den varme velkomst!
Det var NÆSTEN klart nok til at se lidt her i nat, men ikke helt.
Til gengæld har jeg øvet i at betjene teleskopet, bliver stille og rolig fortrolig med de forskellige ting på opsætningen.
Jeg skal selvf have lavet et solfilter. Den eneste observation jeg nogensinde har gjort (foruden månen) med et teleskop, er af solen, projekteret på et hvidt stykke papir. Ikke meget for de fleste, men da jeg så det syn, vidste jeg at jeg ville mere. Jeg blev så umådelig lykkelig af at se fysikken i fuld skrald og jeg kunne næsten føle de uvirkelige kæmpekræfter der er på spil i vores lokale stjerne, når jeg kunne se se pletter og “vibrationen” fra solen. R
Jeg ved godt at det ikke er godt at bruge en refrektor på den måde, men den lusede lor.e refrektor, har da i det mindste givet mig en uforglemmelig sol observation.
Tak igen, for jeres support!! Det betyder virkelig meget.
Vil forresten tage nogle billederaf min mod af 130′ eren, og selvf poste dem her
17. april 2013 kl. 22:35 #101845
shining- Asteroid
Hej Klaus
Velkommen til! jeg er selv helt ny og har netop i dag modtaget nøjagtig det samme teleskop fra Tyskland. Jeg ser frem til at høre om hvilke erfaringer du gør dig med samme
/Vh Michael.
18. april 2013 kl. 11:39 #101871
keans- Asteroid
Hej Michael, og jer andre 🙂
Jeg har lige kollimeret min astromaster 130. Ikke helt presist, men det må være ok.
Da jeg fik teleskopet havde jeg allerede købt en laserkollimator fra astro, og det var en god ide. Det sekundære spejl var ikke i midten af det primære og det primære kunne også bruge lidt justering.
Jeg havde planer om at centrere det ptimære idag, men jeg har nok læst lidt for meget på nettet om det, der er hundrede måder at gøre det på. Jeg havde tænkt mig at sætte et ring klistermærke (til at forstærke huller i papir) på det primære, men hele tanken om at pille ved hjertet i mit nye teleskop, ja det bekommer mig ikke helt vel. Så jeg har sjusset mig lidt til center på det primære, det er i hvertfald bedre end før!!
Det var super nemt, og bolte og fingerskruer gled nemt og ubesværet. Det var i det hele taget lidt af et antiklimaks at det var SÅ nemt 🙂
Jeg har fået mere blod på tanden vedr at fjerne det primære og centrere det, jeg vil bare finde noget bedre end ringklistermærke fra boghandleren.
Jeg har forresten fundet en rigtig fin app til min android tablet til at give udsigter for astronomiske observationer. Den hedder Astro Panel. Den siger at det skulle kunne lade sig gøre at få mit første kig nu i aften/ nat. Jaja….nu ser vi 🙂
Og Michael, hvis du ikke er for langt væk, så kan jeg komme forbi med laseren, ellers få fat i en og tjek kollimationen.
Jeg har haft kameraet på, og det gør godt nok noget ved balancen, men det må kunne lade sig gøre. Jeg kan allerede mærke at der skal skiftes/ændres på div skruer og bolte, men ikke noget der er vildt (som at sætte klistermærker på primæren)
Nå, jeg må videre i min planlægning af aftenen 🙂
Har forresten både stellarium og starry night til at planlægge (begrænset udsyn her fra roskilde indre by)
Jeg har også modtaget en rigtig flot pakke fra Astronomisk Selskab!! Det er bestemt en forening jeg vil være medlem af, spændende foredrag og masser af muligheder, for det samme som en tur på mcdonalds 🙂
Nå det var planlægning jeg kom fra.
Clear skies fra Roskilde
18. april 2013 kl. 13:06 #101877
shining- Asteroid
Det lyder spændende. 🙂 Jeg kan også se at fx låsebolten til både RA og D aksen bør skiftes, da jeg ikke mener de kan spændes effektivt nok. og så tror jeg godt at justerskruerne til søgeren kan tåle lidt blå locktite. HVIS man kan rykke mosteren til venstre side af montagen tror jeg også man får en klar fordel, for man kommer lidt i karambolage med Flex akslen ved yderpositioner. ellers syntes jeg umiddelbart teleskopet virker fornuftigt. Jeg har ikke kollimeret, og bor på Vesterbro, så det er nok lidt langt for at hjælpe for dig. men det kunne da være hyggeligt at teste vores gear sammen, og spare lidt.
vh/ Michael.
18. april 2013 kl. 17:42 #101884
Søren HansenDeltager- Giant
Hej Keans
Jeg kobler lige på denne tråd, bor ved Ishøj Landsby (ikke særligt langt fra dig), og har hvis det ikke blæser for kraftigt, rigeligt plads og rimeligt mørke til at kigge.
Kollimering kunne jeg godt bruge lidt hjælp til.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hej allesammen' er lukket for nye svar.