› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › HDRIP brainstorming
- Dette emne har 36 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 848 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. maj 2014 kl. 07:15 #117907
alanDeltager- Super Giant
Hvis du laver en fork-mount, ækvatoreal montering som Jens beskriver, så kan PHD’en godt være med. Men min erfaring med min CPC1100 er at PHD’en ikke kan bruges nå man køre rent Alt-azimuth.
Jeg håber at du vil dele projektets tilblivelse med os her på Astro-forum.
Mvh Alan
9. maj 2014 kl. 08:22 #117908
jespergDeltager- Super Nova
Wouw – for et projekt, håber du går i gang med det.
Umiddelbart vil jeg gå efter en EQ-monteret gaffel, måske mest fordi det er den jeg kender bedst, ikke nødvendigvis den bedste løsning. Måske kan man se på hvad de små professionelle teleskoper typisk anvender, det kunne indikere en god løsning.
Måske kan du endda opfinde en gaffel, der kan ændres i bredden, efter hvilket teleskop man vil montere? Det kunne være sejt.
Jesper G.
9. maj 2014 kl. 09:37 #117912
Anonym- Super Nova
Jeg kan slet ikke forstå at i snakker om PHD guiding. ASA som bruger den type motorer, kører helt uden guiding! Det er vel bare et spørgsmål om at skaffe sig lejer i samme kvalitet.
Mvh.
9. maj 2014 kl. 09:43 #117914
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Nicolaj
Meget spændende projekt som jeg vil følge med stor interesse. En alt/az montering lyder interessant, jeg var selv kort omkring idéen da jeg støbte gaffel sidste sommer, faktisk kan Bartels styringen køre med derotator dog skal der vist en lille modifikation til. Er der overhovedet nogen teleskoper i DK der kører med derotator?? Jeg ville nok også vælge en EQ-monteret gaffel i sidste ende.
Mvh
Johnny
Johnny B A 2014-05-09 15:56:27 9. maj 2014 kl. 15:39 #117922
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
De er jo rart at kunne guide, ja selv NOT (Nordic Optical Telescope) på La Palma kører med guiding (dog ikke PHD
)
Opstillingen skal stå meget meget meget præcist for at kunne køre lange (15-30-60 min) eksponeringer uden guiding.Og jeg mener altså at PHD kan guide en Alt-Az montering! Den vil jo blot se, at mountet driver på begge akser…
Ellers findes der andet guiding software.Nicolaj, et friktionsdrev er jo netop slørfrit, så Jenses forslag er nu godt nok i mine øre.
Højopløslige encodere er vist ret dyre – sådan rigtig meget!Et mount hvor friktionsdrev kunne være en god ide er et horseshoe mount.
En stor “hestesko” vil give ganske meget udveksling, som kan reducere de fine motores opløsning.
Hestesko mountet er pol-alignet ligesom et EQ mount, og derfor vil PHD opfatte det som et sådant. Desuden får du ikke brug for at bygge en derotator.
Og så er det meget stabilt og kan bære kæmpe teleskoper. Men fylder noget mere end et normalt Alt-Az mount.Spændende projekt, Nicolaj
9. maj 2014 kl. 17:05 #117924
Anonym- Super Nova
Hej – mht. om der nogle som kører med derotator – Jo det mener jeg bestemt der er flere som gør – bl.a. Wieth Knudsens Lx200! Lars – du har helt ret i at en montering skal monteres helt hysterisk korrekt, hvis man skal undgå Guidning. Om 14 dage skal vi atter en tur ned til Vogelsberg hvor de har en 20 tommer med montering fra Astrooptic. Den kører 100% uden guidning – herunder et billede:
Asa reklamerer med ordene: Better unguidet than guidet – Can this be true? Svaret hos ASA er selvfølgelig ja!
Mvh.
9. maj 2014 kl. 17:16 #117925
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Johannes,
Ja det kan selvfølgelig lade sig gøre at justere pol-alignment’en så guiding ikke er nødvendigt.
Lækkert teleskop, den 20″Jeg mener, at Niels Haagh har udviklet en alternativ de-rotator til hans TTS mount (den roterer hele teleskopet).
Der er flere andre eksempler på amatører, der selv bygger, så en de-rotator er bestemt ikke udelukket !Jeg mener, at jeg har et billede af de-rotatoren til Spaniens store GTC teleskop, hvor en af Lars Østergaards drenge står med hovedet igennem hullet.
Det er fra vores tur i 2006, hvor GTC teleskopet stadig var under opførelse.
Sjovt billede, jeg skal poste det, hvis jeg finder det en dagRigtig god tur til Vogelsberg!
9. maj 2014 kl. 21:40 #117927
NicolajDeltager- Giant
Jeg kan godt se at friktionskobling/gear har den store fordel at den er slørfri (eller er den?) og at der så samtidig kommer en kobling der kan virke som sikkerhedsanordning. Fordelen er som Lars og Jens skriver at der kommer en ekstra gearing og man sparer en dyr encoder.
Hvis man nu lige kortvarigt glemmer at en encoder koster penge så vil jeg mene at en alt-az montering som f.eks.
har den store fordel at den fylder mindre og et næste helt fri for flex. At denne type montering ikke er udbredt blandt amatører skyldes jo ikke at den er uegnet men mere at den er kostbar fordi der indgår dyre komponenter som bl.a. motorerne. I lighed med de fremskridt moderne CCD’er har givet os vil jeg mene at computere og harmonic drives kan gøre en alt-az montering mulig. Hvis man skulle skaffe motorer på normal vis så ville valget af montering være meget lettere fordi kvaliteten af de motorer/gear vi normalt har adgang til gør at vi ikke ønsker to fejlkilder men kun een (RA-aksen).
Sidst jeg så på Mel Bartels program var for maaange år siden og dengang skulle den køre på en DOS maskine. Skal den stadig det? Er det programmet man bruger? Eller er det ligeså godt eller bedre at lave noget selv med f.eks. Ardunio?
Johannes var inde på at et stort teleskop ikke giver fuld valuta for pengene på vores breddegrader og det kan der jo været noget om når vi typisk har en seeing på 2-3″. Skal man udnytte opløsningen en stor åbning giver så er der kun kortere belysningertider – måske endda lucky imaging – der duer. Jens har tilbudt at være med til at lave det optiske system til en større sag – f.eks. ø50cm men der er plads til flere i projektet. Min tanke er at hvis det lykkes så skal det stå et sted hvor forholdene er bedre og hvor vi alle kan få glæde af det, pr. remote.
Tænk over om det ikke var noget for dig. Der bliver brug for nogen der kan fræse, dreje, svejse, regne, pulverlakkere m.m. og gerne også (materiale)sponsorere.
God weekend
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
9. maj 2014 kl. 22:16 #117928
nhaaghDeltager- Super Giant
Det lyder som et super spændende project
Først lige omkring field derotators og guiding. På TTS-160 Panther monteringen anvender vi – som Lars nævner – en rotator der roterer hele teleskopet. Det fungerer godt ved teleskoper op til 12-14″ men ved større teleskoper vil man altid nøjes med at rotere kameraet. Selve princippet for rotationen er præcist det same.
Angående guiding så er der ingen problemer med at anvende f.eks. PHD. Det kræver at man får sat settings for deklinationen korrekt. PHD er primært lavet til ækvatorial monteringer og forventer derfor en ensartet driftretning i deklinationen. Når man anvender en alt-az montering vil altitude motoren (svarer til deklination) køre kontinuerligt og have en periodisk fejl præcis som RA motoren. PHD har en række parameter at stille på for RA akslen og det ville være optimalt hvis det same kunne stilles for deklinationen – men det kan man ikke. Det er dog min erfaring at de parameter der finds for deklinationen er nok hvis de stilles rigtigt.
Et program som Maxim er dog typisk bedre til alt/az guiding da begge akser behandles som et kørende drev.
Angående valg af monteringstype til projektet vil jeg nok være fortaler for en alt/az montering. Det vil give det mest stabile design og også det mest kompakte. Et setup af den størrelse du planlægger vil også kræve en kuppel m.v. og derfor er det interessant at begrænse størrelsen mest muligt. En ækvatorial gaffelmontering kunne også være en god ide. Under alle omstændigheder ville jeg undgå meridian flip.
Jeg tror det er vigtigt at beslutte hvilket teleskop der skal monteres på monteringen så der kan laves et samlet design med montering, teleskop, instrumenter og observatorium.
Angående anvendelsen af Harmonic drives skal nøjagtigheden observeres. Typisk har “høj kvalitet” Harmonic Drives en opgivet transmissionsnøjagtighed på +- 30 buesekunder. Jeg er ikke klar over hvordan denne tolerance vil opleves. Hvis det er en langsom jævn fejl vil det give meget få problemer selvom guiding nok vil være et krav. Hvis det er hurtigere variationer kan det give udfordinger men næppe noget der ikke kan guides væk – specielt da der ingen backlash er.
Tilføjelse af et friktionsdrev vil kunne mindske fejlen set fra selve harmonic drive gearet.
På TTS-160 monteringen anvender vi et snekkedrev fulgt af et 1:5 friktionsdrev. Denne kombination gør at vi kan komme ned på en ganske lav periodisk fejl selv med et lille kompakt snekkehjul.
Held og lykke med projektet.
9. maj 2014 kl. 22:35 #117930
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg er enig med Niels’ i, at man nok bør vælge teleskopets design og størrelse først. Jeg nævnte tidligere en tysk montering, da den er meget alsidig og derfor passer godt til en amatørastronom med flere forskellige teleskoper, men det lyder som om, der her er tale om et projekt, der kan blive meget avanceret og mere i retning af et observatorieteleskop i miniudgave. Dette får også mig til at hælde i retning af en altaz, gerne med en form for cassegrainteleskop, da den uden videre kan udrustes med to ekstremt stabile instrumentplatforme, én på hver arm, samt én i cassegrainfokus og eventuelt én i primærfokus (ikke for Ritchey-Chretien). Desuden undgås meridianflip fuldstændigt. Observatoriets størrelse minimeres (et nok så vigtigt krav!) og hele himlen er tilgængelig, uden blinde pletter.
Skal der være mening i et så krævende projekt, så skal man ikke bygge teleskopet for lille, men heller ikke så stort, at projektet bliver overvældende gigantisk for en lille gruppe amatører (i denne forbindelse bør jeg præcisere, at ordet “amatør” udelukkende betegner en person, der ikke får løn for sit arbejde…). Mange grupper har gennem tiden knækket halsen på ekstremt ambitiøse teleskoper i 1 – 2 meter klassen. Vore hjemlige klimaforhold og mange andre faktorer gør, at jeg vil anbefale et cassegrainteleskop i 50cm – 60cm klassen. Større bliver hurtigt umådeligt kostbart. Kunne man finde noget brugt optik et eller andet sted, ville det være en enorm booster for et sådant projekt.
Thomas, Bornholm
9. maj 2014 kl. 22:42 #117931
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Nicolaj
Bartels styringen skal køre i ren dos for at det fungerer optimalt, det er korrekt. PHD guide køres på en anden PC , de to er forbundet via nul-modem kabel.
Mvh
Johnny
9. maj 2014 kl. 22:56 #117932
NicolajDeltager- Giant
Dejligt at høre fra en mount-producent
Niels, du kender jo meget mere til mekanikken end jeg så dine inputs er meget velkomne. Jeg er p.t. i gang med at rekvirere data fra Tyskland men det tager lige lidt tid. Med disse data i hånden kan vi bedre vurdere hvad der kan forventes. Men helt at forudsige det er ikke muligt uden at bygge en minimal montering først og så lave nogle repeterbare gotos på et objekt i horisonten. Eller er der?
Jeg er enig i at det ville være nemmere at træffe en beslutning om valg af montering hvis teleskopet var fastlagt. Her vil det være rart med et kompakt teleskop men køb er udelukket for min økonomi så der skal enten bygges selv eller en sponsor må træde til – evt. med lån.
Jens, du talte om at lave et spejl på 50cm eller mere i Kolding. Var det tiltænkt at skulle være en Newton eller kan det blive mere kompakt? Skulle vi evt. se på Nasmyth konstruktion:
Jeg konstruerer gerne teleskopet men der skal flere folk med til byggearbejdet og gerne materialesponsorer. Mine erfaringer fra NAP16 siger mig at det er en ret så omfattende opgave!
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
9. maj 2014 kl. 23:12 #117933
astrojensenDeltager- Neutron star
jeg læste for nogen tid siden en artikel om to tyskere, der havde bygget et 50cm cassegrainteleskop til CCD. Deres erfaring var helt klar: Byg ikke et stort amatørteleskop, men et professionelt teleskop i miniudgave.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2014-05-09 23:13:19 10. maj 2014 kl. 02:54 #117934
Frank LarsenModerator- Super Nova
Oooohh la la – heldige asen.
Gaffel monteret – helt sikkert når du er oppe i den slags motorer – men som Niels nævner – vælg teleskop størrelse først.
Overvej evt. en konstruktion med flere seperate teleskoper.
Nasmyth fokus – super ide. Du får adgang til to focalplanes hvor du kan montere store aparater som eksempelvis en tung spektrograf baseret på spejle only (en hurtig Czrny-Turner echelle spectrograf for eksempel… – den ville jeg meget gerne designe ;o) )
Det der 50cm er vist en F2 så vidt jeg har hørt
Det bliver et dyrt projekt der kræver en stor indsats fra en masse mennesker.
Jeg tilbyder min erfaring med design af førsteordens korrektur og spektrograf.
Men for lige at hive projektet ned på jorden – hvad skal målet være med et sådan teleskop – skal det fotografere eller bruges til noget mere fornuftigt som spectroskopi og fotometri – hvilke størrelsesordner – hvilke eksponeringstider.
Det er jo det der sætter designkravene…
Istedet for et stort lokum kunne man lave en platform med flere mindre der kan dække et større felt samtidigt til surveys og søgning efter asteroider, kometer, exoplaneter etc.
10. maj 2014 kl. 08:44 #117935
RudiDeltager- Neutron star
FrankLarsen wrote:
Istedet for et stort lokum kunne man lave en platform med flere mindre der kan dække et større felt samtidigt til surveys og søgning efter asteroider, kometer, exoplaneter etc.
Genial idé.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'HDRIP brainstorming' er lukket for nye svar.