HDRIP brainstorming

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER HDRIP brainstorming

• Dette emne har 36 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 847 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

Dette her er starten på et stort projekt – måske alt for stort. Det har aldrig været min mening at bygge en montering selv men tilfældigheder gjorde at jeg er kommet i besiddelse af nogle helt fantastiske motorer. Det er såkaldte Harmonic Drive motorer med gearkasse og encodere som bare skriger på at blive brugt i en helt fantastisk montering. Jeg kalder det for HDRIP – Harmonic Drive Project.

Nu har jeg alrdig lavet en montering før så jeg vil meget gerne modtage idéer og inspiration samt kritiske røster så der kan komme det bedst mulige ud af det.

Her er et billede af motorerne:

Motorerne er på 500W (!) hver og ha ret drejningsmoment på over 800Nm. Den nuværende opløsning er kun 0,4″ men skifter jeg encoderne så forventer jeg at kunne komme ned på 0,1″ eller mindre. Hver motor vejer godt 30kg.

Der er altså tale om nogle velvoksne moppedrenge som kan flytte de største teleskoper – uden at afbalancere dem først.

Første spørgsmål der melder sig er:

1) Hvilken slags montering skal det være: ækvatorial eller Alt-azimuth eller noget helt andet?

2) Hvilken slags teleskop skal den supportere?

For at starte med spm 2 så vil det jo være næsten fjollet at sætte en lille 12″ på en montering der sandsynligvis ender med at veje tæt på 100-200kg. Er der nogen forslag eller er der måske ligefrem nogen der vil være med i projektet med et OTA?

Men hvad med spm 1? Jeg har først overvejet en germansk montering på rørform a la:

men jeg er også fristet af :

fordi der med den type montering er meget lidt flex idet den lodrette kraft altid er den samme på den lodrette akse. Ulempen er at det krævet en rotator på kameraet.

For dem som ikke lige ved hvad et harmonic drive er så er det kort fortalt en motor med et slørløst gear. De bruges foruden i de vanvittigt dyre Chronos Mount og ASA mount især i robotindustrien.

Er der nogen her på forum der har ideer til den ultimative mount, dens anvendelse og måske ligefrem har lyst til at deltage i HDRIP projektet? Motorerne er simpelthen for seje til ikke at blive brugt til et uhyre af en astromontering.

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Holy crap, dude!

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Puha Nicolai. Det er da lidt af en opgave. Ulempen er jo at det ene altid fører det andet med sig. Den færdige montering fortjener et teleskop i 100 kg. klassen, som koster i 500.000,- kr. klassen, som skal placeres i en højde på 5 km. klassen i et land á la Chile klassen!

For du har ret i at en in70 kikkert er at gøre grin med tingene – endda i det danske vejrlig!

God fornøjelse Nicolai!

Mvh.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Med de store motore ville jeg bare sætte en kæmpe kontravægt på, og så holde jorden stille mens kameraet tager billedet

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Med de store motore ville jeg bare sætte en kæmpe kontravægt på, og så holde jorden stille mens kameraet tager billedet

“Giv mig et støttepunkt og en hævestang, der er lang nok, og jeg skal flytte jordkloden!” – Arkimedes.

Thomas, Bornholm

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

johannes wrote: Puha Nicolai. Det er da lidt af en opgave. Ulempen er jo at det ene altid fører det andet med sig. Den færdige montering fortjener et teleskop i 100 kg. klassen, som koster i 500.000,- kr. klassen, som skal placeres i en højde på 5 km. klassen i et land á la Chile klassen!

For du har ret i at en in70 kikkert er at gøre grin med tingene – endda i det danske vejrlig!

God fornøjelse Nicolai!

Mvh.

Eller installere en observations stol ind i monteringen. Så blir man flyttet med rundt med teleskopet

Anonym
                  • Super Nova

Michael – er det så ikke billigere at købe en brugt kampvogn på mili overskudslageret, og så skifte kanonen ud med en kikkert. Og så har man et mobilt observatorie samtidig!

Mvh.

mikael_joe
                  Deltager
                    • Super Nova

Så kan man da virkelig sige at man skyder efter DSO’er 🙂

Nicolaj
                    Deltager
                      • Giant

Mange “gode” forslag – men er der slet ingen rigtig gode forslag?

Er der f.eks. nogen der har en mening om hvorvidt en alt-azimuth som ovenstående røde montering ville være fornuftig at lave selvom det kræver en de-rotator?

Er der nogen her på forum der har brugt sådan en de-rotator?

Jeg har aldrig lavet en montering før så jeg er ret blank…

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

alan
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Nikolaj

Det var dog et herligt selvbygger projekt.

Jeg har selv leget lidt med ideen, at bygge en montering selv, men jeg ville satse på germansk montering af den simple grund, at PHD guidning ville være muligt. Og så slipper man for de-rotatoren.

En ting der samtidig taler for den type montering er at når den først er monteret korrekt så er det “kun” en motor der skal køre under en exponering.

Mvh Alan

De meget fine motorer du beskriver, hvad stammer de fra?

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Nicolaj.

Det skal være en fork-mount, ækvatoreal, og hvad med et rulledrev?

http://www.rcopticalsystems.com/mounts/RCOS_Equatorial_Fork_32RC-40RC.html

Det kaldes iøvrigt også et frictionsdrev, se her:

http://www.astrooptik.com/Projekte/Villingen_e.htm

mvh
                          Jens

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hvis du laver gaflen stor nok, kan vi starte med en 50 cm, men måske udvide til 60 eller 75 cm??

mvh
                            Jens

Jens.Jacobsen2014-05-08 21:41:51

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Jens, han har netop ikke brug for et friktionsdrev, da motorerne er enormt stærke (de har et moment som en 300 hestes dieselmotor!) og samtidig kan køre ekstremt langsomt. Hele humlen i det, er, at monteringen kan blive vældig enkel, da de gigantiske motorer ER hele monteringen!!

Jeg stemmer for en tysk montering. Den kan bruges med alle teleskoper og den kan afbalanceres 100% i begge akser. Teleskoperne kan udskiftes uden problemer og alle dele af himlen kan nås. Med korrekt design kan meridianflip undgås.

Thomas, BornholmAstrojensen2014-05-08 22:19:57

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Thomas.

Netop meridianflip med f.eks en 60 cm kikkert er værd at undgå!
                                En massiv gaffel er enklere at “square up” end en tysk opstilling, og desuden kræver den et langt mindre observatorium.

Iøvrigt, angående motorene, nævner Nicolaj, at han ønsker at geare lidt ned, og dette kunne netop gøres via et friktionsdrev. Desuden kunne man der lave en enkelt sikring mod at rive det hele istykker ved f.eks et kabel der sidder fast/i klemme/er for kort.

Jeg har bestemt det indtryk at dette skal være et fotografisk instrument?

mvh
                                Jens

Nicolaj
                                Deltager
                                  • Giant

Thomas er inde på rette spor – der skal ikke geares yderligere for derved forsvinder noget af ideen med at have disse super motorer med slørfrit gear (harmonis drive). Det jeg nævnte var at øge opløsningen så den bliver bedre end 0,4″ men det gøres ved at udskifte encoderen til en type med flere pulser.

Den tyske montering er på mange måder nem og ret universel men skal meridianflip undgås så skal man kende teleskopets maksimale dimensioner kendes så “polaksen” bliver lang nok. En ulempe ved den tyske montering (tror jeg) er at der ved store belastninger vil være mere flex end i en gaffel alt-az montering hvor tyngdekraften virker lodret og parallelt på motoraksen og altså ikke på en “skæv” arm/akse.

Med slørfrie motorer/gear bør der ikke være bekymringer mht at begge motorer skal køre men jeg havde ikke tænkt på om det vil være et problem med tracking sw som f.eks. PHD. Er det et problem?

Jeg har overvejet kobling eller ej. Det nemmeste er at køre uden kobling men der er også farligere – både for udstyret men også for mennesker. Man har ikke lyst til at komme i klemme når vi taler om næsten 1hk der oveni har en gearing på 1:160.

Nicolaj

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
                                • Emnet 'HDRIP brainstorming' er lukket for nye svar.