› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Hawking advarer
- Dette emne har 123 svar og 24 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af johnni. This post has been viewed 4236 timesgade. This post has been viewed 4236 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. april 2010 kl. 18:50 #38257
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
http://www.rigorigo.dk wrote: Det er vel entelige også det man mener (jeg mener,) det er logik nok, det er mere ordkløver og prof. der går op i det
bedst egenede = den stærekste = oversat god/dårlige = mest FIT = bedst egenede = man ved hvad man menerDet bliver ikke riktigt, Rigo. Udviklingslæren går ikke på individet/individer, eller en art slik den ser ud akkurat nu, men på arten over tid. “Den bedst egnede” betyder den der er bedst egned til at omstille sig til ændrede livsbetingelser i fremtiden. Den bedst egnede lige nu kan fort dø ud. De der overlever kan tilpadse sig, og det er nettop derfor de overlever.
Mvh,
Bjørn28. april 2010 kl. 18:54 #38259
jesperDeltager- Neutron star
Ja det er rigtigt at aber og muligvis delfiner har en hvis selvforståelse, men ikke noget der ligner hvad mennesket har. Jeg tror ikke der er grundlag for at begynde at give chimpanserne i Zoo fængselsstraf hvis når gør noget forkert. (De er jo også allerede i fængsel
)
Abemoral, det er da noget vi finder i visse kredse indenfor arten homo sapiens. Især blandt de som har for meget magt og penge (orv! Nu røg jeg vist igen uden for mit felt).
28. april 2010 kl. 19:02 #38264
rigoDeltager- Super Nova
jeg indrømmer ikke at have tænkt over ordet, men ved godt hvad der menes, som bjørn præsiser det er helt fint 🙂 hehe
28. april 2010 kl. 19:06 #38266
rigoDeltager- Super Nova
tror nu der mange dyr der kan det med følser over for andre, både egen race og andre. Der kan man blive overrasket
28. april 2010 kl. 19:09 #38267
rigoDeltager- Super Nova
Jesper wrote:
chimpanserne i Zoo fængselsstraf hvis når gør noget forkert. (De er jo også allerede i fængsel
)
Jo men det slår da ikke en eks. gris liv, at blive opdrættet i fængsel og så pateret og spist som ung
Det er jo ren nasi lejer de er havnet i
28. april 2010 kl. 19:12 #38268
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Prøver du at få Kim efter dig, Rigo?
Forsiktigt med at hidse op snilde griseopdrættere …
Mvh,
Bjørn28. april 2010 kl. 19:18 #38270
jesperDeltager- Neutron star
Vi har jo dyreværnslove Rigo, men de gælder ikke hvis der er penge i mishandlingen. Nu må Kim vist komme efter os begge to
28. april 2010 kl. 19:26 #38271
jay- Main Sequence
Vi regner jo med at en gris ikke ved bedre. Så længe den bliver
behandlet godt mens den er i live og slået ihjel på en ordenlig måde, så
er det vel ok.Men som Jesper nævner, så kan nok penge få folk, ja selv regeringer, til at
gøre ting der ellers går mod deres principper, og mange af vores brugsdyr bliver behandlet forfærdeligt.Efter
min mening, er det der gør en forskel på om vi må bruge et dyr som
nyttedyr/slave, om dyret forstår forskellen, og er
klar over at det ikke er frit, og faktisk har lyst til et andet liv end
det vi giver det.Hvor meget dyret forstå og hvor grænsen går er meget svært at afgøre og blive enige om.
jay 2010-04-28 21:51:24 28. april 2010 kl. 19:41 #38274
jay- Main Sequence
Hvordan vi ville behandle et rumvæssen (eller den anden vej rundt), vil måske også komme an på hvordan det ser ud. Ser det meget grimt ud, eller bare meget anderledes, kan det være svært for os at identificeres os med det som et individ.
Selv med dyr, ser vi jo at mange går mere op i dyrevelfærd hvis det drejer sig om et sødt dyr, eller et der minder om et dyr vi bruger som kæledyr, end hvis det er et grimt dyr.
I science fiction film bliver rumvæsenders udseende ofte valgt ud fra hvordan de skal opfattes. De er grimme og insektlignende, hvis de skal være onde. Høje, hvide og tynde hvis
de skal være gode. Og de små grå kan være hvad som helst. 😉28. april 2010 kl. 21:08 #38285
k_holstDeltager- Nova
Nææ! Jesper. Jeg kommer hverken efter dig eller Rigo – I skriver jo bare som i har forstand til
Men jeg er lidt træt af at jeg lige, forgæves, har brugt ½ time på at finde noget jeg har skrevet, som Jay kan misforstå og fejlcitere som han gør kl. 19.26
28. april 2010 kl. 21:48 #38290
jay- Main Sequence
Ups, det er forkert navn jeg fik skrevet. Det er rettet. Det var ikke noget du havde sagt.
jay 2010-04-28 21:51:01 28. april 2010 kl. 21:54 #38292
k_holstDeltager- Nova
Ok! Tak
28. april 2010 kl. 21:54 #38293
rigoDeltager- Super Nova
det sjove er jo at VI er de “onde” ses fra grisen side, menn grisen er også ond for en laver stående dyrart osv osv. Forskelen er at mensket sætter det i system… Men jeg elsker gris
… men nogen gange tænker jeg på hvor barbarisk vi entelige er når kyllinge ligger der på fadet og hvor tænder løber i vand
Eller flår skidet af en ko og bruger det til et par sko
hehe nej sådan er det bare! men vi er da grove, især fordi vi er så mange af os.
men tror at rumvæssen ville gør det samme over for mensket, Der jo nok kød på os og nok af os, eller rigtig god som slave måske
http://www.rigorigo.dk 2010-04-28 21:57:01 28. april 2010 kl. 22:06 #38294
rigoDeltager- Super Nova
hvad er så “MENT TO BE” er nok ikke at det særlige natulige at der en dyr race (os) der skulle udvikle sig til sådan en tekniske unaturlige art.
Det var jo mere naturlige at vi var på lige fod med de andre arter på jorden, altså at jagten var lige, nu er det kun os selv vi kan frygteAldrende her gik det galthttp://www.rigorigo.dk 2010-04-28 22:08:47 28. april 2010 kl. 22:19 #38296
jay- Main Sequence
Jeg er ret glad for at vi ikke er på lige fod med dyr. De ville hurtigt få dræbt og spist os. Jeg gad i hvert fald ikke bo et sted med f.eks. løver.
I dyrenes verden er de heller ikke på lige fod. Rovdyr er stærkere/hurtigere end deres bytte, så de kan dræbe og spise dem.
Vores styrke er vores intelligens, som gør at vi kan vinde over dyr der er fysisk stærkere end os, og opfostre andre dyr så vi ikke behøver jage dem.
jay 2010-04-28 22:24:33 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hawking advarer' er lukket for nye svar.