› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Hawking advarer
- Dette emne har 123 svar og 24 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af johnni. This post has been viewed 4231 timesgade. This post has been viewed 4231 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. april 2010 kl. 18:04 #38110
rune.cb.Deltager- Super Nova
Diskusjonen har da i høyeste grad noe med Astronomi å gjøre, selv om temaet blir noe filosofisk/tankeeksperimenterende. Det vitenskapelige ligger i Hawking`s uttalelse (basert på Jordiske forhold/historie) og evt. “liv i rommet” ….. Noe utover dette blir avsporing av diskusjonen, da han kun forholder seg til evt. avanserte sivilisasjoner!
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
26. april 2010 kl. 18:32 #38111
jay- Main Sequence
Generelt er det vel mere en sociologisk problemstilling end noget andet, hvor vi dog
ikke kan vide om sådanne fremmede nogensinde har været som os.Jeg tror ikke vi kan bruge sammenligning med vores egen historie til meget, men skal vi endelig sammenligne, så behøver man ikke kigge langt tilbage.
Man kunne jo let forestille sig at disse fremmede så vores samfund på et meget skidt stadie, og derfor vælger at overtage styringen. Her kan vi jo se på hvordan det går, når “vi”/USA selv overtager styringen i andre lande for at forbedre dem.
jay 2010-04-26 18:39:40 26. april 2010 kl. 18:39 #38112
jay- Main Sequence
Jeg mener dog ikke vi kan bruge vores egen historie til at gætte på hvordan de fremmede vil være.
Da de er i stand til at rejse mellem
stjernerne og besøge os, er de sandsynligvis langt længere i deres
udvikling end vi er,
og altså på et niveau vi ikke har været på endnu.Selv hvis de har været som os på et tidspunkt, kan vi ikke sige
hvordan de vil være, for vi kan jo ikke engang vide hvordan vi selv vil være om rigtig mange år. Vi kan godt have en ide om hvordan vi selv vil være
om 100 år. Men hvad om 1000 år, eller om en million år?De/vi kan være venlige med respekt for andet liv,
eller de/vi kan være 100% praktiske og gør præcis hvad der er bedst for civilisation/udvikling/formål, uden hensyn til andre
civilisationer.En ting kan man da håbe, og det er at de ikke er så godtroende, at de
lærer os mennesker alt deres teknologi, for så går der da ikke lang tid
før nogen af os misbruger den, både mod os selv og de fremmede.26. april 2010 kl. 19:01 #38114
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Fra Wulffmorgenthaler i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/tegneserier/Mvh,
Bjørn26. april 2010 kl. 22:54 #38136
Anonym- Super Nova
Spændingen ved sådan et besøg af den caliber, vil for mit vedkommen overgå angsten for det uvisse!!
27. april 2010 kl. 07:52 #38143
lehmann- Super Giant
jay wrote:
En ting kan man da håbe, og det er at de ikke er så godtroende, at de lærer os mennesker alt deres teknologi, for så går der da ikke lang tid før nogen af os misbruger den, både mod os selv og de fremmede.Det kunne meget vel være årsagen til at det måske ikke ligefrem vrimler med avancerede civilisationer.Den dag en forskruet teenager kan bygge et dommedagsvåben ved køkkenvasken er det nok slut. Med mindre udviklingen går tilpas langsomt til at vi kan få sjælen med.Vi må skynde os at slå rødder på Mars hvis vi skal overleve27. april 2010 kl. 08:02 #38144
rigoDeltager- Super Nova
Lehmann wrote:
En ting kan man da håbe, og det er at de ikke er så godtroende, at de lærer os mennesker alt deres teknologi, for så går der da ikke lang tid før nogen af os misbruger den, både mod os selv og de fremmede.
Det kunne meget vel være årsagen til at det måske ikke ligefrem vrimler med avancerede civilisationer.Den dag en forskruet teenager kan bygge et dommedagsvåben ved køkkenvasken er det nok slut. Med mindre udviklingen går tilpas langsomt til at vi kan få sjælen med.Vi må skynde os at slå rødder på Mars hvis vi skal overleveJa det er engang løgn, det er nok en god ide at bebo mere end jorden på længer sigt. her tænker jeg på Vulkaner og nedslag m.m. Jeg tror vi er THE ALIENS af den onde af slagsen, alt efter hvilken øjne der ser på det. Alt leveden på jorden PT ud over mennesket har hvis ikke meget nytte af os27. april 2010 kl. 15:30 #38158
hjertensfryd- Planet
Vi glemmer en ting og det er at vi faktisk selv er rejsende i det universelle rum, vi kan blot ikke selv styre vort rumfartøj Jorden.
Når vi som en samlet menneskehed har lært at se os selv som rejsende i rummet, som en besætning på et sejlskib midt ude i Stillehavet, vil vi være nået langt i vor forståelse for, hvad det vil sige at være rejsende i det universelle rum.
Hvordan kunne vi selv tænke os at vi skal behandle mennesker vi møder på vor rejse?
Hvordan kunne vi tænke os, at de fremmede skal gebærde sig, når de af nysgerrighed sætter deres rumfartøj på Jorden?
Vi kan nok ikke forvente, at de vi møde Dronningen, Statsministeren eller USAs præsident. Rumrejsende vil møde os almindelige mennesker, som vi møder almindelige mennesker når vi rejser til udlandet. Så det er du og jeg der møder de fremmede rumvæsner, men ligner de os eller hvordan ser de ud?
Kunne det tænkes at de allerede går iblandt os, som englene i julesalmen. “engle daler ned i skjul”.
Måske er de her allerede. De har måske allerede udvalgt folk de vil åbenbare sig for, når tiden kommer. Vi ved intet og alligevel danner vi os en masse tanker om rumrejser. Rejser vi allerede har gjort i tusinder af år, uden at vi på nogen måde reelt har tænkt på, at Jorden er vort rumfartøj.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen27. april 2010 kl. 16:46 #38163
tommyfDeltager- Neutron star
Vi ved intet, jo lidt, men rigtigt nok ikke nok, men alligevel kan vi danne os en mening og min er,,, nop, intet ‘UFO’ her på jorden,, men jeg kan bare ikke tro vi er alene, men måske..
27. april 2010 kl. 17:11 #38164
hemanDeltager- Moon
http://www.rigorigo.dk wrote:
En ting kan man da håbe, og det er at de ikke er så godtroende, at de lærer os mennesker alt deres teknologi, for så går der da ikke lang tid før nogen af os misbruger den, både mod os selv og de fremmede.
Det kunne meget vel være årsagen til at det måske ikke ligefrem vrimler med avancerede civilisationer.Den dag en forskruet teenager kan bygge et dommedagsvåben ved køkkenvasken er det nok slut. Med mindre udviklingen går tilpas langsomt til at vi kan få sjælen med.Vi må skynde os at slå rødder på Mars hvis vi skal overleveJa det er engang løgn, det er nok en god ide at bebo mere end jorden på længer sigt. her tænker jeg på Vulkaner og nedslag m.m. Jeg tror vi er THE ALIENS af den onde af slagsen, alt efter hvilken øjne der ser på det. Alt leveden på jorden PT ud over mennesket har hvis ikke meget nytte af osHvad basserer du din udtalelser på, siden at vi er så fantastisk onde.
Jeg mener at Hawking rejser en utroligt vigtig debat her.Når astro-fysikere kigger efter liv i rummet, søger de netop ud fra kardashev-skalaen, hvor civilisationen kategoriseres efter den mængde energi de har til rådighed.Menneskets civilisation rangerer slet ikke på Kardashev-skalaen. Herved vil det være ret svært for os, at have nogen ide om hvordan en eventuel klogere civilisation vil opføre sig.Kardashev-skalaen har kategori 1,2 og 3, hvor en civilisation 3 er en, som er stand til at kolonisere galakser og for længst har opbrugt alt energien på deres “moderplanet”.Michio Kaku sammenligner forskellen på en civilisation 3 og og vores civilisation, som mennesket i forhold til en myre.Vi tramper måske blot lige på nogle myrer. Der kan ihvertfald ikke være tale om, at de får nogen teknologi.Men ligeledes opstiller han muligheden i hans bog, parralel worlds, at chancen for enigheder hos en type 3 civilisation for længst er skaffet af vejen. Der vil eventuelt slet ikke eksisterer facisme, kommunisme og andre “onde” ideologier.Er det sandt kan det betyde, at eventuelle civilisationer vil være venligsindet overfor os.Uanset hvad så ville jorden med eller uden mennesket stadig gå mod kaos.27. april 2010 kl. 17:52 #38171
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hvis fræmmende væsener fra andre kloder er mer venligsindet end os så er det sandsynligt at de kan være bange for os. De er måske ikke bange for vores våbenteknologi, men vor uberegnelighed i sociale og andre sammenhenger. Lidt på samme måde som vi ville føle os utilpas i en flok med gorillaer. Så jeg tror at selv om de ved om os allerede, så holder de sig væk fra os af mindst tre grunner:
a) Vi er ikke tilstrekkeligt interessante for dem.
b) De ønsker ikke at blande sig ind i vor udvikling.
c) De er bange for os.Bjørn T. Jønsson 2010-04-27 17:58:31 Mvh,
Bjørn27. april 2010 kl. 22:03 #38184
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er slet ikke noget dårligt argument du kommer med der Bjørn! Hvis vi havde været en avanceret civilisation, der godt kunne kontakte en krigerisk race, hvis vi ville, så tror jeg også, vi ville tænke os om to gange. Den krigeriske race må have tid til at udvikle sig til noget bedre. Det vil være alt for farligt at give en så krigerisk race som os teknologi der for os vil være ufatteligt avanceret og i besiddelse af uhørte kræfter. Det vil være som at give en flok krigeriske vikinger en 100 megatons brintbombe. De ville øjeblikkelig detonere den i den nærmeste større by de nu var i krig med og tage sig selv med.
Igen kan man spekulere på, om vi allerede er under observation, for det kunne godt forklare, at en ting tilsyneladende kan opfindes flere steder på jorden på samme tid eller at nogle ting bliver opfundet tilsyneladende århundreder forud for deres tid. Måske er der nogen “der trækker i trådende” og forsøger at skubbe undviklingen i den rigtige retning, uden egentlig at blande sig åbenlyst.
Ah, det er altid sjovt at spekulere på den slags!
Thomas, Bornholm
27. april 2010 kl. 22:24 #38188
lehmann- Super Giant
Jaa man kan hurtigt strikke nogen teorier sammen der kan forklare en hel del.
Hvis vi nu var et genetisk eksperiment, kunne man jo forklare alle de hellige skrifter, pyramider osv.
En anden populær hypotese er at detoneringen af den første atombombe tiltrak deres opmærksomhed. Nu er vi pludselig nogen der skal holdes øje med.
Passer meget godt med al UFO hysteriet.
Måske synes de også at det er lidt for tidligt vi begynder på LHC projekterMen jeg synes at SETI trækker lidt den anden vej. Der er tavst som graven der ude.
De må da for pokker støje lidt uanset hvor avanceret de er.Lehmann 2010-04-27 22:26:30 27. april 2010 kl. 22:35 #38189
hemanDeltager- Moon
Tror nu aldrig at SETI finder noget signal.
28. april 2010 kl. 11:27 #38206
rigoDeltager- Super Nova
“fantastisk onde”
Tjaa er vi ikke den dyrart der spreder os sinsygt (som en græshoppe plage) alle steder, med hvor byggerier, byer, asfaltveje i alle steder, bruger alle jordens ressourcerne overnaturlige, blander kemiske stoffer, holder andre dyr i fangeskab og jagter dem for sjovt osv osv. hvis det ikke er ligemed den oneste dyrart som har levet her på jorden så ved jeg sku ikke hvad det er 🙂Jeg tror alt civilisation der ville møde os, som er kloger og mere teknisk, som de nok er hvis de virkelige kunne show her, så vil de ikke behandle os pænt, fordi det er ikke normalt når man er “above the law og above species” Og så er natur reglen nok den at der kun KAN være 1 art civilisation der styrer, det er efter darwin teorier at den stærkeste overlever, derfor der ikke er en abe der klog nok eller et andet “menske” der ligger tæt på os, da de simpelthen er slået ihjel… “race” Trussel/krig er ganske naturligtog noget helt andet, det er nok ønske tækning at vi syndes de ser søde ud og omvendt (noget med sex) . og skulle der være fler “kloge” liv der ude, jamen så er vi måske bare en art ud af 10.000 de kender til, sååå hvem kan udnøtte hvem hehe kommer den nok til at gå på i sidste endehttp://www.rigorigo.dk 2010-04-28 11:38:35 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hawking advarer' er lukket for nye svar.