› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Hastighed USB3?
- Dette emne har 39 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 374 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. januar 2015 kl. 22:41 #126839
Anonym- Super Nova
Hej Leif – jeg kan i hvert fald give dig linket:
http://komputer.dk/test/usb/d-link-4-port-usb-30-hub
Mvh.
4. januar 2015 kl. 23:19 #126843
landboDeltager- Nova
johannes wrote: Hej Leif – jeg kan i hvert fald give dig linket:
http://komputer.dk/test/usb/d-link-4-port-usb-30-hub
Mvh.
Takker Johannes. Jeg læste også lige hvad D-Link havde og sige om “vidunderet”. De skriver ikke noget om en “hæsblæsende” transferrate mellem hub og computer med USB V2 udstyr. Det skulle man da vel egentelig formode hvis ……………..
Sidder også og spekulerer hvad et QCam vil sige til og komme på en eventuelt konverteret tråd ??? Vil overveje om jeg skal vove et ywe og skrive en hjem til kr. 414, hvilket er billigste pris inc forsendelse DD.
4. januar 2015 kl. 23:58 #126845
Anonym- Super Nova
Hej igen Leif. Nej de skriver ikke om noget hæsblæsende, og de skriver også at performance bliver sænket med USB2 udstyr – og hvis det betyder 4 x 480 er det fint med mig. For de skriver til gengæld også, at den enkelte individuelle port kører med max hastighed som enheden kan give, og som jeg fortolker det, uanset hvad der sidder i naboporten.
Each port automatically detects USB type and transfer data at a maximum rate for each individual port
Mvh.
5. januar 2015 kl. 00:09 #126847
landboDeltager- Nova
johannes wrote: Hej igen Leif. Nej de skriver ikke om noget hæsblæsende, og de skriver også at performance bliver sænket med USB2 udstyr – og hvis det betyder 4 x 480 er det fint med mig. For de skriver til gengæld også, at den enkelte individuelle port kører med max hastighed som enheden kan give, og som jeg fortolker det, uanset hvad der sidder i naboporten.
Each port automatically detects USB type and transfer data at a maximum rate for each individual port
Mvh.
Det er igen som man læser det, eller hvad man forventer af det man læser. Det undre mig der ikke står noget mere i deres specifikationer (datablad) på vidunderet.
5. januar 2015 kl. 11:20 #126861
nightskyDeltager- Neutron star
Mine IT kollegaer mener også at man ikke kan få 2 stk USB2 med fuld styrke på en USB3,
medmindre der findes noget avanceret elektronik i huben.Så derfor tager jeg en pæn stak forskellige USB3 hubs med hjem for at lave nogle test. Desværre
er det små kontor hubs, så om der findes bedre og dyrere hubs der giver fuld hastighed kan
jeg ikke afgøre.5. januar 2015 kl. 15:32 #126870
edbbobDeltager- Super Nova
Nu har jeg lige læst manualen til min vaskemaskine, og helt ærligt fatter jeg stadig ikke en meter af hvordan den virker. De første mange sider går på helt banale sikkerhedsting, som sikkert skal stå der pga. lovgivning, og resten virker som om det er skrevet af en tysk, ekseptionelt nørdet, ingeniør, og derpå er oversat af enten Google Translate, eller af en som aldrig har set vaskemaskinen.
På samme måde kan man ofte se ting omkring computer dimser, som bare ikke giver mening. Nogle gange er det afskrift fra diverse standarder og andre gange er det noget der er skrevet for at gardere sig imod dem, som klager over at man ikke kan tørre sin våde hund i mikrobølge ovnen.
Derfor lyder det som en glimragende idé at Lars låner en USB3 hub og tester praktisk
vh
Morten
6. januar 2015 kl. 00:47 #126911
Lille update:
En real-life situation, d.v.s. løsning som jeg leder efter. Her ser det bestemt ikke godt ud for USB3 hubNightsky 2015-01-06 00:00:43 6. januar 2015 kl. 01:56 #126914
edbbobDeltager- Super Nova
@Lars
Kunne du uddybe det lidt?
6. januar 2015 kl. 17:04 #126920
Jo, jeg oplever at det kører langsommere når det er på en USB3 hub end når det koblet på
hver sin usb3-host på pc’en. Der kan dog ikke drages konklusioner, da det måske bare skyldes
at det kører langsommere fordi USB3 Huben jo kun sidder på en USH3 host på pc’en.
Jeg er nok nød til at måle det hele på en moderne USB2 Hub. Så vil det være en direkte
sammenligning.7. januar 2015 kl. 22:18 #126945
Så er de endelige resultater for mine test klar:
Konklusion – spar dine penge og køb en USB2 hub:
– USB2 enheder på en USB3 Hub giver INGEN fordel frem for en USB2 Hub.
– Ved kombination af USB3 og USB2 enheder får USB3 enheder en fordel af USB3 Hub – som
vi forventer.
– Så medmindre man overvejer at bruge USB3 enheder på teleskopet (kender kun til
planetkamera) så giver det ikke mening at bruge en USB3 hub, måske tværtimod se note #1, #2
– USB3 er måske ikke 100% kompatiblt med USB2 omkring strøm. Se note #1
– Noget tyder på at USB2 har bedst af at blive på USB2 hubs og USB2 pc porte.Lidt flere detaljer:
På en USB3 hub er der kun EN USB2 kanal igennem til PC’en. Den kombinerede trafik fra
alle USB2 enheder bliver ikke en del af USB3 trafik, så maks. er fuldstændig den samme for
alle USB2 enheder på en USB3 hub.Det tyder som på at der faktisk er to USB hubs i en USB3 hub: En USB3 hub og en USB2
hub, de er bare bygget sammen.Personligt stopper jeg her. Det svarer fuldstædigt til mine første erfaringer for et stykke tid
siden, USB3 hubs og USB2 udstyr giver ingen fordel. Jeg tror ikke der opnås noget ved at
købe en dyrere USB3 hub, medmindre producenten direkte skriver at man vil opnå sådan
en fordel. Så det bliver USB2 hub til astro udstyret fremover og et enkelt USB3 kabel fra pier
direkte ned til PC’ens USB 3 port.Testen vil spare mig for mange hundrede kroner, så det er jo ikke så ringe endda.
Jeg har testet:
2 USB3 Hubs små til kontorbrug. Orico USB 3 4 ports og Sandberg USB3 4 ports.
2 gamle USB2 hubs, Hama compact 4 ports USB2, Sandberg USB2 5 ports
1 DMK 618 USB2 kamera kørende ved maks hastighed 60 fps.
2 USB2 Eksterne harddiske (ældre og nyere)
1 USB3 Harddisk
Alle kabler bruget er high-end i virkelig god kvalitet. Husk der er USB2 og USB 3 kabler
Sprit ny PC med I7, 8 kerner 4,0 Gz. SSD diske, 32 Gb. ram, Windows 8.1 prof.Testen:
IC capture, FireCaputure, USB Flash Benchmark, egne scripts der flyttede rundt på 4 Gb.
filer(læse/skrive), Atik capture.
Simuleret real-life situationer, download fra kameraer, disk overførsler, åbne/skrive filer, l
latency m.v. Se note #3
Testen har kørt 12t02m aktivt samlet. Alle test er kørt igennem mindst 4 gange.Noter:
#1 Sandberg USB3 hub kan ikke levere strøm nok til alle slags USB2 udstyr selv om der er
ekstern strømforsyning på. Måske er der sparet her? Jeg syntes denne er meget vigtigt,
det vil sgi være surt at have købt en USB3 hub som ikke kan forsyne USB2 enheder med
nok strøm selv om der er ekstern strømforsyning. Her skal man måske passe meget på…..#2 USB3 kabler er væsentlig mere drilske og noget dyrere. Længere kabler +3 meter
begynder hurtigt at give problemer som er svære at fejlsøge på. Udover 1,5 – 3 meter vil
jeg anbefale noget med booster. Jeg så problemer med framerate ved 3 meter uden
booster.#3 Moderne diske bruger masser af tricks for at få hastigheden i vejret. Cache på kontroller
er vildt smart på nyere udstyr og specielt ved gentagne kopieringer af filer har jeg skullet
lave nogle krumspring for at få denne variable væk.Nightsky 2015-01-07 21:32:30 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hastighed USB3?' er lukket for nye svar.