Hastighed USB3?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hastighed USB3?

• Dette emne har 39 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 373 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Alt det her må jo næsten komme an på en test. Jeg har et USB3 kort i Mac’en, og jeg skal prøve at rydde op på nogle diske med USB2 interface, så jeg kan raide dem til et raid0. Det giver i hvert fald ikke nogen forbedring af hastigheden, når jeg benytter to USB2 porte. Spørgsmålet er om man kan se nogen forbedring ved at koble raidet til USB3 i stedet. Desværre har jeg ikke nogen USB3 hub, så forsøget er ikke helt analogt til det Johannes efterlyser, men det USB3 kort jeg benytter har vel et indbygget chipset som minder lidt om en hub, eller hva?

Vh

MortenEDBBOB2015-01-04 17:44:03

Anonym
        • Super Nova

Hej Lars og tak for et utroligt udtømmende og fint svar. Havde prisen nu på USB3 været som USB2, kunne det være ligegyldigt. Nu kører jeg med en 10 meter USB2 løsning med integreret hub – til under 200,- kr. Den samme usb3 løsning koster desværre 4 gange så meget, så hvis jeg skal gå videre, bliver det på betingelse af, at forhandleren (Av-Conneksion)tager tingene tilbage, hvis ikke det virker.

Så det er fint at du lige får mig til at bremse lidt op!

Mvh.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Her en en lille hurtig “uvidenskabelig” test:

Jeg koblede to harddiske med USB2 interface til et 4 ports USB3 kort, og kørte samtidig en hastighedstest på begge diske. For mig at se får hver disk fuld båndbredde:

Prøver jeg derimod at koble diskene til to USB2 stik på computeren (som deler samme Host) ser resultatet således ud:

Jeg ved godt at man ikke umiddelbart kan sammenligne en hub og et pci kort, men et eller andet sker der da med hastigheden, når man bruger USB3.EDBBOB2015-01-04 18:56:28

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hej Morten

Det kunne være super hvis du i stedet vil time read manuelt for hele overførslen.
            D.v.s. måle tiden for en USB2 read og derefter for to samtidige USB2 overførsler.

En anden øvelse kunne være at kopier mellem en USB2 disk til USB3 disk på samme hub og
            derefter mellem en USB2 til USB2 på en USB3 hub

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Hej Lars

Som sagt har jeg ikke en USB3 hub, men de resultater jeg viser kan man godt stole på, ift de overførselshastigheder der opgives. Jeg har eksperimenteret en del med at raide og måle hastigheder, og har tidligere verificeret at de hastigheder benchmark programmerne giver svarer godt overens med manuelle tests, hvor jeg f.eks. overfører én stor fil til disken fra et hurtigt SSD raid (som leverer ca 600 MB/s) mens jeg manuelt tager tid på overførslen.

Det med at overføre fra USB2 til USB3 på samme kort (et USB3 PCI kort i min Mac Pro) har jeg ikke prøvet, men det gør jeg med det vuns

Anonym
                • Super Nova

Hej Morten. Det er præcis det samme resultat jeg nåede frem til. Jeg prøvede også bagefter med 2 usb ting, som du har gjort her, og konstaterede også her ingen nedgang i hastighed, for det enkelte apparat. Men jeg ved samtidig at Lars sætter sig grundigt ind i tingene, for det er jo ikke 100% sikkert at vores flerports USB3 kort kan sammenlignes helt med en hub som er sat på et 10 meter langt kabel.

Men lad os så håbe, at det vitterligt virker alligevel – så er det ikke mindre end en sensation, som burde få flere op af stolen. Jeg har vist nok set de første 100 beklage sig over at vores kameraer og andet astrogrej ikke kan fås i USB3 udgaver – hvilket man godt forstår. Men kunne man nu på denne måde tilgodese, dem som kun ønsker et enkelt kabel ud til sin opstilling, samtidig med at vores USB2 enheder kan opretholde deres individuelle hastigheder uden at blokere for hinanden – så er vi næsten allerede nået i mål. Med et enkelt usb2 kabel tilsluttet et højhastigheds planetkamera, kan vi allerede i dag opnå mellem 200 og 300 frames i sekundet. Det er mere end rigeligt til mit brug! Men jeg gider som sagt ikke have en hel pølse af flere kabler lagt ud, for at opnå det på flere enheder!

Mvh.johannes2015-01-04 19:22:31

landbo
                Deltager
                  • Nova

Ja, det bliver en interessant diskution nu. Jeg forespurgte min lokale computerforhandler for et lille halvt års tid siden, om der fandtes en hub der kunne konvertere en usb V2 til usb V3 hardvaremæssigt så der kunne komme noget mere skub på med nøjagtig samme tankegang som Johannes. Svaret var nej, det havde han ikke hørt om. Om det er kommet siden eller om han ikke har fulgt med vil jeg lade være usagt. Det er faktisk også ham der fortalte det med og blande V2 og V3.

Johannes, har du et link hvor du har læst det med D-Links hub’en ???

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Ok, første resultat:

Overførsel fra USB2 disk til USB3 disk, begge på samme controller kort:

Det er den nederste røde graf som er interessant. Den ekstra spike relaterer til min systemdisk som skulle et eller andet undervejs.

OBS EDIT: Grafen er for USB3 disk til USB2 disk! EDBBOB2015-01-04 20:02:18

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Husk lige at det er et stykke siden jeg prøvede (d.v.s. ældre USB3 hub) og at jeg skrev
                      Her er ud fra hukommelsen hvad jeg selv har fundet ud af og har erfaring med. (Om det er
                      sandt eller ej er jeg ikke i stand til finde nok fakta på)

Morten, som udgangspunkt vil jeg ikke mene du kan sammenligne et USB3-4 ports kort med
                      en HUB. Grunden er at kortet aflever data til til pc-bussen og derfor sagtens kan have 4
                      uafhængige USB porte indbygget, hvorimod en USB hub med en ledning til pc i sagens
                      natur kun kan have en uafhængig port. Så der skal ske en translation af USB2 til USB3 i huben
                      for at det kan lade sig gøre (og sandsynligvis tilbage igen i PC’en), hvilket vi alle håber er
                      tilfældet i dag.

Nightsky2015-01-04 19:45:22

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

@Johannes

De USB2 porte go enheder jeg har testet kommer aldrig op på 480 Mbit, som svarer til 60 MByte/s. I praksis ligger de maks på ca 35 Mbyte/s. Det skyldes iflg. det jeg har læst div handshakes go den slags (jeg er ikke ekspert).

Når jeg raidede de hurtigste USB2 nøgler jeg kunne finde sammen, kunne jeg nå op på 60-80 MB/s samlet, men det var fordi jeg fordelte nøglerne på to Hosts.

Sådan helt skud fra hoften agtigt, er der mere overhead at gøre godt med når vi snakker USB2 dimser koblet på USB3. Derudover er chips og elektronik nyere når vi snakker USB3, og så hudt jeg visker er der også noget med at USB3 kører fuld hastighed begge veje.

Jeg har egentlig mest brugt eSata til diske, og tilfældige USB stik til astro, men noget tyder på at der skal eksperimenteres mere.

USB2 kører ikke ligefrem hurtigt så målingen på USB3 disk til USB2 disk følger om lidt, når jeg har fået overført de 55 GB. Et bud: Den ligger på 45 MB/s.

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

@Lars

Jeg giver dig helt ret. Meget afhænger af hub’en. Det var lidt det samme med de tidlige gigabit ethernet switches. De kørte langt fra gigabit hastigheder, når man koblede flere dimser på.

Til gengæld kunne det være interessant, hvis der var en som havde en USB3 hub og forlænger, som kunne prøve at måle lidt ala jeg har gjort. Man kan læse meget hørensagen på nettet, og helt ærligt er det ofte mere forvirrende end når man selv tester lidt. Samtidig opdager man ofte andre måder at koble kabelhelvedet sammen på, så tingene kører bedre og hurtigere. Lokke lokke EDBBOB2015-01-04 19:51:40

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeps test vil være at foretrække. Det er ikke en ubetydelig forskel i pris når man skal ud og
                            investere i kvalitetshub + strømforsyning dertil, som kan stå ude ved teleskopet året rundt.

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Her er filen den anden vej, altså fra USB2 disk til USB3 disk. Vær opmærksom på at jeg havde byttet rundt i den første post. (Potáto/Potató):

Lidt mere shaky, men det skyldes sikkert noget cache undervejs.

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

Sidste to ting:

De benchmark programmer jeg benytter er lavet til at teste overførslen uden cache, og sustained. De er egentlig beregnet til at teste raids for at se om de dropper frames under afspilning af store videofiler.

Af samme grund kan de ikke helt sammenlignes med en astro opstilling, fordi de enkelte enheder her vil slås om at komme i kontakt med hub’en, nogle gange samtidig, lidt ala konfliktende pakker på ethernet.

Dog, summa, det er interessant, og skal helt klart testes mere.

edbbob
                                Deltager
                                  • Super Nova

Og en allersidste lille ting, nu vi er ved hardware, og slightly OT, som jeg plejer at være

I al den tid jeg har rodet med computere, er der sket to radikale kvantespring mht hastighed. Den første var da jeg skiftede min 80286 ud med en 80386. Dér kom der virkelig knald på læggehønen.

Den anden var da jeg skiftede min systemdisk på Mac’en ud med to SSD diske som jeg raidede til raid0. Resultatet er en “disk” som kører 600 MB/s med en access tid på rundt regnet 0.

Mange programmer loader ikke al koden ind i ram, så når man klikker på et eller andet, loader programmet ekstra kode. Det tager tid. Med to SSD diske raidet, kan jeg f.eks. starte Photoshop CS7 på 0,7 sek. Det går så hurtigt at jeg var nødt til at filme det for at måle tiden det tager!

Én SSD disk er også ekstremt hurtig, men to med den halve kapacitet koster ca det samme, og kører dobbelt hastighed i raid0.

OBS: Det er så her jeg plejer at opfordre til at man tager backup! Raid er ikke for sarte sjæle, men en af de andre gode ting ved SSD diske er at de typisk fejler under write og ikke under read. Dvs. at man som regel stadig kan læse fra en defekt SSD disk, men bemærk “som regel”!

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Hastighed USB3?' er lukket for nye svar.