Hastighed USB3?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hastighed USB3?

• Dette emne har 39 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 372 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Vi kan jo alle læse om en næsten tidobling af hastighed med USB3 kontra USB2.

Men mit spørgsmål er lidt mere tricky – for kan man opnå større hastighed, selv med usb2 ting sluttet til? Jeg kører i dag med et 10 meter langt USB2 kabel med indbygget repeater og 4 port hub. Her har jeg tilsluttet montering(EQmod), DSLR kamera, Guidekamera(Qcam5L-II) og en usbstyret fokusmudul. Det fungerer egentlig rigtig godt og er jo også en simpel kabelløsning. DVS. at jeg har 4 USB2 ting som skal dele hub,ens og kablets 480 mbit transmission. Hvis man nu udskifter både kablet og hub,en til en USB3 løsning sat til computerens USB3 stik. Ville de 4 USB2 apparater således i stedet få 5 gbit til deling? Det ville i givet fald betyde at hvert apparat kunne udnytte sit eget potentiale på 480 mbit fuldt ud!

Hos Datagården i Kolding turde man ikke svare hverken ja eller nej til spørgsmålet.

Mvh.

xplode
      Deltager
        • Nova

Dem får full USB3 på deling så du kan uten problemer kjøre flere USB2 fullhastighet på en USB3 hub før det går ut over hastigheten.

Jeg er akkurat i kveld i ferd med å sette opp ett USB3 oppsett i mitt observatorie der jeg bruker en aktiv 5m USB3 kabel og aktiv USB3 hub som alt blir koblet til.

Kommer med tilbakemelding når alt er koblet opp og testet skikkelig.

Her er kabel og hub jeg har kjøpt:

http://www.ebay.co.uk/itm/200824887077

http://www.ebay.co.uk/itm/161162573567

Hubben ble valgt pga den er 12v og ikke 5v som dem fleste andre usb hubber.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Interessant!

Normalt tilkobler jeg astro dimserne på via USB2, fordi stikkene sidder nemt tilgængelige på forsiden af computeren, men måske skulle jeg overveje at bevæge armen ca 50 cm længere til bagsiden samme, hvor der sidder 4x USB3 stik.

Jeg har tidligere eksperimenteret med at raide USB nøgler sammen til en “billig” SSD disk, men et af problemerne var netop at computerens porte skulle deles om båndbredden.

landbo
          Deltager
            • Nova

Nej det får du får ikke større båndbredde ved, da de enheder du har på “tråden” kun kan køre USB V2.2. For og kunne køre V3.0 skal både enheder og kabel/stik kunne understøtte, ja V3. Rent elektrisk er forskellen at V3 har fire ledere mere end V2.2 og gøre med.

Her er lidt baggrundsviden. Landbo2015-01-03 20:33:34

Anonym
              • Super Nova

Hej og tak for svarene. Især svaret fra Leif er interessant, men alligevel tror jeg vi snakker lidt forbi hinanden. For selvfølgelig kan jeg ikke forvente højere hastighed på f.eks. Qcam5II end det, der kan passere kameraets USB2 port. Men!! Prøv at se det som om vi har med et vandingssystem at gøre. Vi har 4 vandkander (USB2) som kan levere 480 liter hver i sekundet. Det skal hældes i et vandrør som i sig selv kun kan tage 480 liter (usb2) i sekundet. Altså bliver resultatet, at den enkelte vandkande kun kan komme af med 120 liter i sekundet. Men som Pytagoras sagde: Vi er nødt til at at finde et rør med større diameter (usb3). At han så fandt et rør som kunne tage 5000 liter i sekundet, gav den øjeblikkelige virkning, at alle vandkander nu kunne komme af med vandet, lige så hurtigt som man kunne hælde det ud. Samtidig er systemet fremtidssikret til større vandkander (USB3 kameraer)!

Det kan godt være det er noget vrøvl det her, men således tolker jeg denne sætning fra din tråd: Because there are two separate controllers in each USB 3.0 host, USB 3.0 devices transmit and receive at USB 3.0 data rates regardless of USB 2.0 or earlier devices connected to that host!

Som det er nu skal jeg faktisk have 4 enkelte USB2 forlængere ud til min opsæt, for at få fuld USB2 hastighed. Tingene kører ganske vist nu med et enkelt USB2 kabel, men jeg har dog oplevet enkelte nedbrud, når signalerne har kæmpet om at komme igennem. Derfor kunne det være smart med en enkelt USB3 forlænger og USB3 hub i stedet. Er dog halv dyrt: Mellem 600 og 800 kr.!

Samtidig er strømforsyningen bedre gennem USB3!

Mvh.

Mvh.

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

@Johannes

F.eks. er det Starshoot Pro kamera du rodede rundt med på et tidspunkt indrettet sådan, at når det først får besked på at tømme chippen, så overfører det bare data uden at forvente noget handshake fra computeren. Hvis båndbredden er optaget af montering og guidekamera, kommer der sorte drop-outs (og dem kan vi ikke lide).

Mine USB nøgle eksperimenter viste at man kunne komme meget tæt på 2×480 Mb/s fordi computeren jeg eksperimenterede på havde to indbyggede separate hubs, men det var helt tydeligt at båndbreddden blev delt mellem de ting man havde koblet på.

xplode
                Deltager
                  • Nova

Da har jeg testet ut litt, men ingen konklusjoner enda.

Har hatt litt problemer med att PHD2 dropper guidekameraet og etter det må pc restartes.

Vet ikke hva det skyldes enda da pc’en er nybgygd med ny PHD2 versjon, ny usb hub og ny aktiv usb kabel.

Det blir mer testing i morgen å jeg håper jeg finner problemet da.

Oppdatering: etter litt søking på google kan det se ut til att problemet er pga PHD2 2.4.1 så jeg skal gå tilbake til 2.3.1

Xplode2015-01-04 01:06:57

Anonym
                    • Super Nova

Du har helt ret Morten – men er det ikke derfor at det kan være sjovt at tilbyde en 4 ports USB3 Hub med i alt 5000 mb båndbredde i stedet for?

At det så er er forskellige 480 bits enheder vi tilkobler burde være ligegyldigt. Og det er vel også derfor at Datagården ikke ville afvise det.

Det burde kunne virke, når man kører USB3 helt ude fra hub,en og helt ind i computeren.

Og Ole jeg glæder mig til at høre om dine resultater med USB3. Bortset fra det, er jeg ikke begejstret for PHD2 – jeg synes den gamle kører mere sikkert. Men det kan selvfølgelig sagtens blot være min oplevelse med PHD.

Mvh.

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

@Johannes

Jeg tror du har helt ret, og at du har fat i noget helt rigtigt. Ud til hub’en vil der være hul igennem. Det hele afhænger lidt af om hub’en kan følge med, men lur mig, om ikke en ny USB3 hub kan det.

Og du har også ret mht. PHD2. Jeg er også gået tilbage til 1’eren. Det hele skyldes vel at mr. Stark har frigivet kildekoden, og der dermed er mange kokke til at brænde sovsen på.

Vh

Morten

landbo
                      Deltager
                        • Nova

johannes wrote: Hej og tak for svarene. Især svaret fra Leif er interessant, men alligevel tror jeg vi snakker lidt forbi hinanden. For selvfølgelig kan jeg ikke forvente højere hastighed på f.eks. Qcam5II end det, der kan passere kameraets USB2 port. Men!! Prøv at se det som om vi har med et vandingssystem at gøre. Vi har 4 vandkander (USB2) som kan levere 480 liter hver i sekundet. Det skal hældes i et vandrør som i sig selv kun kan tage 480 liter (usb2) i sekundet. Altså bliver resultatet, at den enkelte vandkande kun kan komme af med 120 liter i sekundet. Men som Pytagoras sagde: Vi er nødt til at at finde et rør med større diameter (usb3). At han så fandt et rør som kunne tage 5000 liter i sekundet, gav den øjeblikkelige virkning, at alle vandkander nu kunne komme af med vandet, lige så hurtigt som man kunne hælde det ud. Samtidig er systemet fremtidssikret til større vandkander (USB3 kameraer)!

Det kan godt være det er noget vrøvl det her, men således tolker jeg denne sætning fra din tråd: Because there are two separate controllers in each USB 3.0 host, USB 3.0 devices transmit and receive at USB 3.0 data rates regardless of USB 2.0 or earlier devices connected to that host!

Som det er nu skal jeg faktisk have 4 enkelte USB2 forlængere ud til min opsæt, for at få fuld USB2 hastighed. Tingene kører ganske vist nu med et enkelt USB2 kabel, men jeg har dog oplevet enkelte nedbrud, når signalerne har kæmpet om at komme igennem. Derfor kunne det være smart med en enkelt USB3 forlænger og USB3 hub i stedet. Er dog halv dyrt: Mellem 600 og 800 kr.!

Samtidig er strømforsyningen bedre gennem USB3!

Mvh.

Mvh.

Kan godt følge din tankegang Johannes. Det er lidt svært og forklare, men når afsender (dit kamera) bestiller en USB V2.2 transmition på din nye hurtige USB 3.0 indgang, sker transmitionen “kun” på den vanlige USB 2.2 halv-dublex måde/protekol og ikke USB V3.0 hel-dublex måde/protekol. Det er vist i øvrigt kun de “gamle” 5 ledere der bruges ved en V2.2 transmition i et V3.0 kabel/stik. Grunden skulle være/er at USB V3.0 er bagud kompatibel med alt usb udstyr der er lavet, også helt ned til V1.0. Et USB V3.0 kabel kan også bruges til USB V1.0 udstyr.

Og man kan vel også have sin tvivle om at elektronikken i dit kamera pludselig kan være med til at kunne levere data med over 10 gange den hastighed det er bygget til, altså hvis osv.

Du kan derfor ikke vinde hastighed uden og skifte dit udstyr ud til noget der kan køre efter den nye USB V3.0 protekolen.Landbo2015-01-04 01:48:00

Anonym
                          • Super Nova

Hej igen Leif. Jeg læser stadigvæk dit svar således, at du mener, jeg forventer en højere transmission fra det enkelte kamera. Men det er ikke det jeg er ude efter. Jeg håber på, at jeg i stedet kan få, eksempelvis 4 kameraer til hver især at kunne komme af med sine maksimale 480 kb. da brønden (USB3 kabel og USB3 hub) nu sammenlagt kan optage langt mere end 4 x 480 kb. Den gamle USB2 brønd kan kun tilbyde 1 x 480 kb. til deling. Derfor kan mit enkelte kamera i dag ikke engang få lov til at aflevere sine 480 kb. Med USB3 vil jeg være overmåde tilfreds, hvis 4 kameraer ved siden af hinanden kan “bestille” 480 kb. transmission uden at det går ud over “nabokameraets” ydelse, som det gør nu. Når man har en linje, som kan optage 5000 kb., kan det så ikke være ligegyldigt, om linjen bliver fyldt op med f.eks. 1 x 5000 kb. eller 10 x 480 kb.?

Eller mener du virkelig at linjens kapacitet pludselig falder til 480 kb. i alt til deling, blot fordi et enkelt USB2 apparat tilkobles?

Mvh.

landbo
                          Deltager
                            • Nova

johannes wrote:

Eller mener du virkelig at linjens kapacitet pludselig falder til 480 kb. i alt til deling, blot fordi et enkelt USB2 apparat tilkobles?

Mvh.

Ja lige nøjagtig Johannes. Den bliver ikke højere, det er allerede bestemt i det øjeblik du stikker dit USB 3 kabel i USB 3 stikket på computeren grundet der sidder noget USB > 3 udstyr i den yderste ende. Under før omtalte omstændigheder kommer man heller ikke til at kunne bruge V3 protekollen på samme ledning.

Anonym
                              • Super Nova

Leif – er det mig som bare ikke forstår tingene? For er det ikke stik modsat det som jeg læser her ang. en 4 ports D-Link USB3 Hub:

Ordentligt tilkoblet giver D-Link-enheden fuld hastighed på portene. Vi har endnu ikke udstyr, der tester USB 3.0 op til den teoretiske grænse, men med de enheder, vi afprøvede, gav porten ikke et målbart hastighedstab og fungerede faktisk aldeles upåklageligt.

For en god ordens skyld undersøgte vi også, hvad der sker med en USB 2.0-enhed tilsluttet samtidig med USB 3.0-diske. Det påvirker ikke hastigheden, så man kan uden tøven blande USB 3.0- og USB 2.0-enheder. Det er en fordel, da det er USB 2.0, der dominerer udvalget af ekstraudstyr til pc’en.

Mvh.

johannes2015-01-04 11:46:08

Anonym
                                • Super Nova

Lige for at følge lidt mere op på tingene. Jeg har ganske ikke købt hverken USB3 forlænger og Hub endnu, så derfor kan jeg ikke teste den del af det. Men jeg kan teste ting på computeren. Jeg har installeret et USB3 expres kort med 2 USB3 stik. Dernæst har jeg købt en Seagate USB3 ekstern hardisk.

Jeg ved ikke om det er forkert at betragte mit USB3 kort som en slags Hub med 2 stik, men her kan jeg teste tingene. Ved hjælp af programmet Hd Tune Pro har jeg testet min Seagate både i USB2 og USB3 porten, og det er vel ikke overraskende, at der er en voldsomt forskel på overførselshastigheden, afhængig af hvilken af de to porte jeg bruger. Jeg måler mellem 7 og 8 gange større hastighed når den er tilsluttet USB3. Ikke helt oppe på den teoretiske formåen, men selve hardisken er blot ikke hurtigere.

Men det sjove af det, er at denne høje hastighed, bibeholdes uændret selvom jeg smækker noget USB2 i det andet USB3 stik! Så hvis en USB3 hub med forlænger, svarer til at flytte “bagpanelet” ud til min kikkert, så må det alt andet lige betyde det samme derude!

Mvh.

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Spændende tråd som bestemt er relevant med alle de USB dimser vi bruger.

Her er ud fra hukommelsen hvad jeg selv har fundet ud af og har erfaring med. (Om det er
                                  sandt eller ej er jeg ikke i stand til finde nok fakta på)

En USB3 HUB er faktisk to seperate hubs – En USB3 og en USB2, de kører på hver sine
                                  tråde i kablet. Så hele vejen ind til en din computer port vil en USB2 blive ved med at være USB2

Så:
                                  # Alle USB3 enheder bliver ved med at køre USB3 (superspeed) uagtet om der er kommet
                                  en USB2 enhed på.
                                  # En USB2 enhed vil i sagens natur aldrig kunne køre hurtigere end USB2 (highspeed)
                                  # To eller flere USB2 enheder vil skulle dele EN USB2 (highspeed) forbindelse til computeren
                                  fordi de bruger USB2 huben og ikke USB3 huben. D.v.s. der ingen gevinst er ved at sætte
                                  2 USB2 enheder på en USB3 enhed, de vil ikke begge køre med fuld hastighed. Der er altså
                                  ikke kommet et større hul igennem.

USB2 er half-duplex – data kan sendes i retning af gangen.
                                  USB3 er full-duplex – data kan gå begge veje samtidigt.

Egne erfaringer:
                                  Det svarer meget godt til det jeg selv oplevede for et par år siden da jeg skulle ny hub til
                                  min pier. På denne kom der data ned fra et planetkamera (TIS), fra KukKam5, Efinder (PG
                                  kamera) + et par andre devices. Problemet var støj og derfor ville jeg finde en ny hub.
                                  Med den gamle USB2 HUB kunne jeg se at jeg mistede frames fra planetkameraet, når de
                                  andre enheder også sendte data. Der er jo kun en hvis båndbredde på USB2 (highspeed)
                                  Der blev brugt korrekte kabler.

Aha tænkte jeg, prøv med en USB3 HUB og vupti jeg kan nu have flere USB2 enheder med
                                  highspeed kørende samtidigt via USB3. Desværre holdt det ikke, jeg fandt næsten ens
                                  problemer med tabte frames osv. og kom frem til min egen konklusion om at USB2 ikke
                                  internt i huben konverteres til USB3.

Derfor endte det med at jeg købte en ny USB2 HUB plus en ekstra USB2 extender med 4
                                  porte, så highspeed planetkamera blev fjernet fra de andre enheder. Det virker meget fint
                                  og er det jeg bruger i dag.

Men….
                                  Jeg syntes også at kunne læse at nogle USB3 HUB har en “Multi Translator + buffer ???”, så de
                                  kan konvertere USB2 til USB3 i huben. Men om det passer ved jeg ikke og jeg tvivler måske
                                  lidt, for det vil jo betyde at USB2 enheder skulle ses som USB3 på PC porten.

Jeg har ikke sidenhen lavet forsøg med USB3 da jeg ikke pt. har enheder ved teleskopet
                                  der bruger USB3.

Praktiske test vil være overordentlig velkommen, da jeg snart skal have købt en ny USB hub i
                                  industriel kvalitet. (USB3 er noget dyrere end USB2)

Hvis jeg skulle købe en ny hub til min pc i dag, til brug med harddiske, kameraer o.s.v. ville
                                  jeg klart vælge en USB3, men nødvendigvis ikke til teleskopet da jeg ikke har USB3 udstyr der.

Nightsky2015-01-04 17:31:19

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Hastighed USB3?' er lukket for nye svar.