Har lige fået mit første teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Har lige fået mit første teleskop

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af wieben. This post has been viewed 701 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

nemesis6
      • Asteroid

Det drejer sig om et Skywatcher 130P Synscan AZ. Har lidt problemer med selve det at “aligne” den; Jeg kender ikke nattehimlen godt nok endnu. Jeg bruger Cartes du Ciel til at orientere mig, hovedsagligt ved at sætte navne på stjernerne, planeterne, osv. så jeg kan få overblik når jeg har min bærbare med. Jeg har brug for stort set alt hjælp jeg kan få, men er specielt interesseret i hvad mine muligheder er med computerstyring, altså den bærbare! 🙂
      Er der en måde jeg kan bruge Cartes du Ciel til at hjælpe med at kalibrere Synscan-computeren? På et lidt andet emne, hvordan virker det med lenser? Jeg fik en 25mm “Super wide angle” og en 10mm lense med, men jeg har læst en del om at lenser som følger med teleskoper nogengange kan være dårlig kvalitét. Udover disse har jeg fået et par Barlow lenser med. Alt i alt har jeg ikke fået kigget på så meget endnu, men jeg fik taget et kik på Jupiter da alle dens måner stod lige, det var faktisk meget fantastisk. En ting jeg ikke forventede var at jeg faktisk kunne de strømme der går hen over planeten, selvom jeg dog skulle fokusere lidt. Men som sagt, any help appreciated! Smile

For resten, jeg er i gang med bogen Turn Left at Orion eftersom jeg har fået denne anbefalet en del gange.

mr.mox
        • Nova

Tillykke med teleskopet. Det lyder som om du er kommet godt i gang med et fornuftigt ambitionsniveau. Jupiter er altid fantastisk og med øvelse og tålmodighed vil du kunne se endnu flere detaljer. Vent lidt med at købe nye olularer, dem du har er ikke de bedste men når du kan se bæltet på Jupiter er de ikke håbløse.

Omkring orientering er der kun en vej: øvelse… di kan sikkert vælge alignmentstjerner på håndkontrollem, fx bruger jeg næsten altid alkaid (yderste stjerne i karlsvognens stang) og Vega akturus eller regulus

2mas
        Deltager
          • Nova

Tillykke med kikkerten. Jeg er selv nybegynder, og jeg havde store problemer i starten med at aligne monteringen. Men efter en masse øvelse, kan jeg aligne det på få minuter.

Prøv at download programmet Stellarium og brug det til at orientere dig på nattehimlen. Det er det program som JEG synes giver det bedste og hurtigeste overblik.

tommy.frank
            • Super Giant

Til Stellarium findes der et lille program der hedder stellariumscope. Med det kan du styre teleskopet vha. stellarium. Det er temmelig brugervenligt.

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Tillykke med grejet og velkommen her

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Ved ikke om det betyder noget, men ikke alle programmer kan styre et setup i AltAz mode, så det skal lige undersøges først.

tommy.frank
                  • Super Giant

Jo Tommy, Stellarium kan godt i hvert tilfælde med Celestron. Jeg har en nexstar 6se og 9,25 og det går fint.
                  Men jeg ser lige, at der er ingen Skywatcher i Ascoms interface. Kan Skywatcheren mon gå for en Celestron?

tommy.frank
                    • Super Giant

Den er god nok! Man skal bare vælge Celestron og 5i eller 8i, i ascom, når man bruger
                    Skywatcher 130P.Thumbs%20UpTommy Frank2009-08-12 23:38:09

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Fint, det er nok ikke så vigtigt, kunne bare se for mig at det ikke ville virke i praktsis at programmet flyttede i EQ mode men mounten flyttede i AltAz, men programmet beregner jo nok bare et punkt og sender den besked til mounten som klarer resten.

Mener det var Meades program der ikke ille virke i AltAz ude man fixede et ‘P’ i et registre.

nemesis6
                        • Asteroid

Jeg lod min Skywatcher blive hjemme idag. Istedet tog jeg min laptop og et par 6×30 med. Jeg burde virkelig have hørt efter dem der sagde jeg at jeg skulle starte med en kikkert; Stellarium gør det rigtigt nemt at finde vej på nattehimlen. Jeg fik sat en hel masse stjerner på plads altså fra mit synspunkt: Capella, Vega, Dubhe, osv. Jeg fik øje på et par stjernehobe, men det mest betydelige var nok at jeg så Andromedagalaksen for første gang. Det var kun med kikkert, men alene det at jeg kunne finde vej til den og se dens fjerne lys, det var helt utroligt!

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Tillykke med grejet, og god start med håndkikkerten. Det er de færeste mennesker, der er klar over at man kan se andre galakser bare med en håndkikkert fra en mørk lokation.

Hvis du har mod på en køretur, er vi nogle stykker der ofte mødes ved Maglesøvej (jeg mener der er omkring nr. 6) ved parkeringspladsen ved traktørstedet. Der er godt mørkt i forhold til Københavnsområdet.

Mandag aften ser ud til at blive god.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Har lige fået mit første teleskop' er lukket for nye svar.