Har i ikke skyer ??

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Har i ikke skyer ??

• Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af kubach. This post has been viewed 704 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

john.st
    Deltager
      • Giant

k_holst wrote: John du har en medmenneskelig pligt til at holde din K… når vi andre piver over vejretCry

He-he, jeg er den, psykiatrikere bruger som eksempel på Homo Sapiens Inhumanæ – det umenneskelige menneske.

Men hvis I er så sarte, skal jeg da undlade at fortælle, at om natten er her så mørkt ved observatoriet, at hvis man strækker armen ud, kan man ikke se sin egen hånd. Vi er nødt til at futte rundt med røde lygter for ikke at støde ind i hinanden eller et teleskop.

Vi ligger bedre end Cerro Tololo, lidt længere inde i Andesbjergene og med et bjerg mellem os og Vicuñas gadebelysning, som kan ses fra Tololo.

Den eneste “lysgéne” vi har, er Tololos laser, når de laver kunstig stjerne og tester seeing, 10 km herfra.

Limiting magnitude er tæt på 7m0 og luften er helt tør og ren (88 km til nærmeste fabrik).

For tiden kan jeg se himlens 3 klareste stjerner samtidig: Sirius + Canopus næsten i zenit og Alfa Centauri 60 grader oppe i Syd, et betagende syn

– samt selvfølgelig de to magellanske skyer + de enormt flotte kuglehobe 47 Tucanæ og Omega Centauri.

Jeg har forresten fået lov at disponere over en 63 cm Newton.

Alt det vil jeg undlade at fortælle, så I ikke skal blive kede af det.

Ups, nu kom jeg alligevel til at skrive det, og det vil jo være spild af sort tavlekridt at slette det igen – hvor er jeg egentlig led.John.St2009-03-11 07:46:25

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Mark god ide – John kan du så humme dig hjem til det overskyet nordlige europa!!

Sådan sidde der med små teleskoper og have godt vejr – tsk tsk – hvad kan det ikke ende med !

wieben
        Deltager
          • Nova

John,

Det lyder helt fantastisk. Man burde næsten unde sig selv et besøg sådan et sted en dag.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

John kan jo bare inviterer, så kan det være der nogen der kommer 🙂 wow Vi kunne lave et kanon traf der

Er der noget billige hotel nær stedet

kubach
            Deltager
              • Super Giant

Det er nok også billigere at fragte en lille kikkert med til Chile. MEN JOHN – du skulle have nogle velfortjente slag men en lægtehammer. Evil%20Smile

john.st
              Deltager
                • Giant

http://www.rigorigo.dk wrote: John kan jo bare inviterer, så kan det være der nogen der kommer 🙂 wow Vi kunne lave et kanon traf der

Er der noget billige hotel nær stedet

Se nyt emne her

john.st
                Deltager
                  • Giant

kubach wrote: MEN JOHN – du skulle have nogle velfortjente slag men en lægtehammer. Evil%20Smile

Hvad har jeg nu gjort?

Vi har simpelthen bedre meteorologer her i Chile, de forstår nemlig at lave ordentligt vejr – og 63 cm’eren stak de mig, for at jeg ikke skulle rende i vejen for folk.

kubach
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej John,

Kunne du ikke fortælle lidt om hvad du så skal bruge den 63 cm til Tongue og hvad du ellers har fingrene i derovre i det mørke land.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'Har i ikke skyer ??' er lukket for nye svar.