k_holst wrote: John du har en medmenneskelig pligt til at holde din K… når vi andre piver over vejret
He-he, jeg er den, psykiatrikere bruger som eksempel på Homo Sapiens Inhumanæ – det umenneskelige menneske.
Men hvis I er så sarte, skal jeg da undlade at fortælle, at om natten er her så mørkt ved observatoriet, at hvis man strækker armen ud, kan man ikke se sin egen hånd. Vi er nødt til at futte rundt med røde lygter for ikke at støde ind i hinanden eller et teleskop.
Vi ligger bedre end Cerro Tololo, lidt længere inde i Andesbjergene og med et bjerg mellem os og Vicuñas gadebelysning, som kan ses fra Tololo.
Den eneste “lysgéne” vi har, er Tololos laser, når de laver kunstig stjerne og tester seeing, 10 km herfra.
Limiting magnitude er tæt på 7m0 og luften er helt tør og ren (88 km til nærmeste fabrik).
For tiden kan jeg se himlens 3 klareste stjerner samtidig: Sirius + Canopus næsten i zenit og Alfa Centauri 60 grader oppe i Syd, et betagende syn
– samt selvfølgelig de to magellanske skyer + de enormt flotte kuglehobe 47 Tucanæ og Omega Centauri.
Jeg har forresten fået lov at disponere over en 63 cm Newton.
Alt det vil jeg undlade at fortælle, så I ikke skal blive kede af det.
Ups, nu kom jeg alligevel til at skrive det, og det vil jo være spild af sort tavlekridt at slette det igen
– hvor er jeg egentlig led.John.St2009-03-11 07:46:25