› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Har I gode råd vedr. større søgekikkert
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af moser-nielsen. This post has been viewed 923 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. september 2017 kl. 20:46 #163604
moser-nielsenDeltager- Planet
Hej
Jeg den 30×6 søgekikkert der oprindeligt fulgte med teleskopet. Jeg overvejer nu noget større med en diagonal af hensyn til nakken og retvendt af hensyn til orienteringsevnen. Hvis jeg læser diverse tekniske specifikationer rigtigt virker det imidlertid som om jeg midster op mod 20% af synsfeltet (fra ca. 7 grader til 5,6). Er der nogen der har erfaringer med dette? Ser man lidt mindre? Er det et problem?
Og et andet spørgsmål: Bør man anskaffe sig een med belyst trådkors? Eller er det overflødigt?
Det sidste spørgsmål er måske lidt underligt og jeg håber jeg kan formulere det så det giver mening (ellers må jeg vente med at få svar til Kompedal Starparty): Kan trådkorset altid drejes så jeg kan indstille det efter akserne for RA og DC eller kræver det at okularet i søgeren er en selvstændig enhed?
Mvh Peter
9. september 2017 kl. 22:24 #163605
outlookDeltager- Super Nova
Belyst trådkors er at foretrække. På en mørk himmel kan jeg ikke se korset uden lys. Trådkorset kan kun drejes i forbindelse med et løst trådkors okular i søgeren, man drejer jo så blot okularet. Jeg har en 8×50 søger med amici prisme, det er altså opret og retvendt og et selvstændigt okular med trådkors, men uden lys og det kan være lidt frustrerende. Feltet derimod, synes jeg i hvert fald er stort nok. Er det en kikkert (altså teleskopet selv) med kort brændvidde kan et 2″ okular tjene som søger eller endnu bedre, et vidvinklet 1.25″ med trådkors og lys.
outlook 2017-09-09 22:31:34
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. september 2017 kl. 23:13 #163606
RudiDeltager- Neutron star
Enig med Leif. Har dog aldrig kikket i en med belyst trådkors.
Jeg skiftede fra den lille 30 mm der fulgte med min newton, en lille søger uden diagonal. Min ryg og nakke skulle nogle gange bukkes i helt umulige vinkler, især ved observationer tæt ved zenith.
Så jeg købte denne link
Det er virkelig nemt at komme til at kikke i den og bekvemt at billedet vender rigtigt. Den er også overraskende lysfølsom, jeg ser feks med lethed M27 i den!
/Rudi B. Rasmussen
9. september 2017 kl. 23:35 #163607
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er meget individuelt, hvad man foretrækker.
En større søgekikkert, f.eks. 8×50, vil have et noget mindre synsfelt end en 6×30, men til gengæld vil den vise meget svagere stjerner, hvad der gør stjernehopning langt nemmere, samt at den ofte selv kan vise mange objekter. Jeg selv har en 60mm, med udskiftelige 1.25″ okularer, på min 12″ dobsonian. Den er et mini-teleskop i sig selv og er udstyret med retvendediagonal og 23mm trådkorsokular med belyst trådkors, der altså giver 10x forstørrelse og et felt på 5,5°. Jeg benytter ikke altid det belyste trådkors, da jeg ofte er i stand til at centrere feltet eller objektet godt nok, uden at jeg kan se trådkorset. Er jeg i tvivl, eller når søgeren skal centreres, kan jeg altid tænde for det. En ulempe ved belyste trådkors er, at man kan glemme at slukke for strømmen og de små batterier er ikke helt billige, hvis man skal udskifte dem hver anden uge… Jeg forsøger derfor at gøre det til en vane, at slukke for lyset, hver gang jeg har set gennem søgeren. Det gode ved den store 60mm søger med udskiftelige okularer er, at den med et moderne 14mm okular med 82° synsfelt bliver endog overordentlig kraftig, idet de 17x forstørrelse viser rigtig mange objekter direkte i søgeren og feltet er stadig 4,8°. Dog er der intet trådkors, men den højere forstørrelse gør, at man alligevel nemt kan centrere det ønskede objekt. Desuden bliver den et mini-vidvinkelteleskop i sig selv. Tidligere brugte jeg en almindelig lige-ud 8×50 søger på min dobsonian, men en tid led jeg stærkt af svimmelhed, når jeg skulle se på objekter højt på himlen, hvad der var meget generende. Jeg måtte derfor skifte om til min 10×60 søger med retvendediagonal, som jeg tidligere brugte på min 6″ refraktor.
På den anden side kan en meget lille søger med meget stort synsfelt OGSÅ være nyttig, idet den er særdeles nem at orientere sig med på himlen, fordi man kan have hele stjernebilleder inde i synsfeltet. Jeg selv eksperimenterer lige nu med en hjemmelavet 2,2×18, lavet af det 23mm belyste trådkorsokular fra min 10×60 samt et 50mm f/1,7 fotoobjektiv blændet ned til f/2,8. Her kan man ikke se individuelle objekter (med nogle få undtagelser), men man kan se LANGT flere stjerner end med det blotte øje, hvad der gør, at man kan rette søgeren ind med langt større præcision, end de almindelige rødpunktsøgere, samtidig med at man stadig får deres meget store synsfelt. Den store ulempe er, at brændvidden er så kort, at der ikke kan sættes en diagonal mellem okularet og objektivet og billedet er derfor vendt på hovedet… Det er ikke altid en ulempe, men nogle mennesker kan ikke vænne sig til det. På plussiden er korrektionen i fotoobjektivet overordentlig fremragende, i forhold til mange andre objektiver, fordi det er korrigeret for feltkrumning. Det meget hurtige f/forhold er en udfordring for okularet, men ved den lave forstørrelse betyder det ikke så meget. Med 23mm trådkorsokularet er det virkelige felt 25° og stjernerne er skarpe over en stor del af feltet, men kanten er noget sløret. Jeg eksperimenterer en del med denne søger og skal forsøge at lave en justerbar holder af aluminium til min Zeiss Telemator en af dagene, så jeg kan prøve den i praksis.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2017-09-09 23:37:41 10. september 2017 kl. 00:05 #163608
Tak for jeres svar 🙂
Mvh Peter
10. september 2017 kl. 09:10 #163615
allan_dystrupDeltager- Nova
Hej Peter,
Jeg observerer visuelt og “kører retvendt” hele vejen, — fra sol- og rødpunkt-søger (), over søgekikkert til selve teleskopet. Jeg startede for årtier tilbage med små 6×30 søgekikkerter, men følte hurtigt at jeg spildte for meget tid på det lille synsfelt og ikke-retvendte billede.
Jeg opgraderede derfor hurtigt til større “RACI finders” (Right Angle, Correct Image), hvis synsfelt matchede min 10×50 håndkikkert, hvilket gjorde starten på stjernehop MEGET lettere. Indtil for nylig har jeg brugt ->denne<-: fra KK i Japan. En udmærket 8×50 “Correct Image” søger, men ikke “Right Angle” og ikke særlig lysstærk (på grund af det indre Pechan prisme).
Jeg er i dag endt op med en ->Baader 10x60mm “Vario Finder”<- med Zeiss C60/250mm f/4 objektiv. Den leveres standard med et 45gr. retvendeprisme og et 25mm Erfle 40gr. AFOV belyst trådkors-okular. Det fungerer, men jeg har opgraderet bagenden af søgeren til et Baader 90° T2 Amici Prisme med et ATC K-40mm okular. Når jeg kender stjernefeltet for det objekt, jeg vil opsøge, har jeg ikke brug for et trådkors.
På teleskopet har jeg et en Zeiss revolver med Amici prisme inklusiv et 2″ 32mm Masuyama som “Finder Okular”, hvilket gør overgangen fra søger til teleskop til en “no brainer”. Med mit nuværende setup på min 80mm refraktor har jeg således flg. start på mine stjernehop – alt retvendt og i total overenstemmelse med himlen og mine stjernekort; Og diagonalerne på søger såvel som teleskop kan frit roteres afhængigt af hvilken side af teleskopet, jeg vælger at sidde ved. Dette er en KÆMPE fordel for visuel observation, som jeg har indtryk af alt for ofte overses.
Zeiss 10x56mm Håndkikkert…………………. : 10x56mm TFOV 6.0 gr.
Baader/Zeiss C60 f/4 RACI + ATC K-40mm… : 6.3x60mm, TFOV 6.7 gr
Vixen FL-80S/640 + Mas E-32mm……………. : 34x80mm, TFOV 2.5 gr.
Allan
Allan_Dystrup 2017-09-10 09:39:10 13. september 2017 kl. 19:32 #163691
Tak for jeres svar
Nu har jeg trawlet diverse internetbutikker med astroudstyr og er desuden blevet opmærksom på at ved at spendere lidt ekstra kan købe en søgekikkert, der også kan anvendes som guidekikkert – når jeg engang tager hul på den del af hobbyen 🙂
Der hvor ydeevne og pris synes at balancere bedst er ved en Altair RACI 10×60 med diagonal og okular med belyst trådkors. Ved desuden at købe en fokuser til guider (og en “forlænger” jf. anmeldelsen i Sky and Night aug. 2012) kan den altså konverteres til guidekikkert.
Er der nogen der har erfaringer med disse eller produkter fra Altair generelt?
Mvh Peter
14. september 2017 kl. 17:48 #163708
Søgeren, du linker til, er identisk med min 10×60. Jeg kan anbefale den, jvf. mit tidligere indlæg.
Thomas, Bornholm
14. september 2017 kl. 19:33 #163712
Tak Thomas
14. september 2017 kl. 19:59 #163714
Husk lige på, at den er væsentlig større og tungere, end de almindelige 8×50 søgere. Jeg vil anslå, at den nok er dobbelt så tung. Jeg kan veje min, hvis det skulle behøves.
Thomas, Bornholm
14. september 2017 kl. 23:01 #163719
Korrekt.
Jf. Altair vejer deres 60mm RACI finder 955g konfigureret som søgekikkert (med diagonal og okular med belyst trådkors) og 795g i guider-konfiguration (med fokuser).
Til sammenligning vejer en 50mm RACI søgekikkert fra Orion ca. 600g og Orions deluxe mini 50mm guider 500g.
Så det giver 300-450g ekstra. Noget af det er givetvis glas – de ekstra 10mm i åbningen – og resten er forhåbentlig kvalitet
Mvh Peter
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Har I gode råd vedr. større søgekikkert' er lukket for nye svar.