Hånen har ingen ende

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Hånen har ingen ende

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 189 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

I går gik jeg ud for at “se lidt” på årets første aften.

Det var tåget og diset, men jeg fik dog set et par ting, inden jeg opgav.

I aften er det igen stjerneklart, teknisk set. Nogenlunde klart med enkelte drivende skyer.

Så jeg gik ud igen, blot for at konstatere, at det er minus 3˚ (i læ) og blæser med 20-25 m/sek , så det… Lindhard2016-01-02 21:57:41

mvh
      Lars

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Bvadr

outlook
        Deltager
          • Super Nova

LORTELAND!!!

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Lindhard wrote:

I aften er det igen stjerneklart, teknisk set. Nogenlunde klart med enkelte drivende skyer.

Så jeg gik ud igen, blot for at konstatere, at det er minus 3˚ (i læ) og blæser med 20-25 m/sek , så det…

Jamen så er det da bare på med to termokedeldragter, de amerikanske filtstøvler og russerhuen. Så kører det! Er det klart, så må man udnytte forholdene.

Thomas, Bornholm

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Astrojensen wrote:

Så jeg gik ud igen, blot for at konstatere, at det er minus 3˚ (i læ) og blæser med 20-25 m/sek , så det…

Jamen så er det da bare på med to termokedeldragter, de amerikanske filtstøvler og russerhuen. Så kører det! Er det klart, så må man udnytte forholdene.

Thomas, Bornholm

Tøjet er ikke det største problem, men det nytter desværre ikke, når kikkerten hopper og danser, selv om jeg næsten sidder på monteringen .- og det er inde i mit observatorium, hvor der burde være læ.

mvh
              Lars

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Ja, så er den jo gal. Det kan også være et problem her. Derfor er jeg meget opmærksom på at være mobil, så jeg kan finde et sted med læ. Det går i reglen, hvis jeg bruger et lille teleskop, på en stor montering. Jeg har jo selvfølgelig overvejet et observatorium, netop for at skaffe mig læ, så det kommer som noget af en overraskelse, at du siger, du har så store problemer med vind inde i observatoriet. Hvad skyldes det?

Thomas, Bornholm

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Det skyldes at det nu blæser ca 25m/s i vindstødene, og kikkerten stikker ovenud af observatoriet, når jeg observerer.

Der er sådan set læ nok inde i selve observatoriet, men det rykker for meget i kikkerten, til at jeg kan observere.

jeg tvivler stærkt på, at det ville være en forbedring at stille mig og kikkerten udenfor.

Det er så også ved at blive skyet/diset. Sådan er det herude vestpå.

Desværre tyder det ikke på, at vinden lægger sig ret meget før engang på mandag. (men så er det overskyet)

mvh
                  Lars

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Åh, på den måde. Ja, det er selvfølgelig uheldigt.

Thomas, Bornholm

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Hånen har ingen ende' er lukket for nye svar.