Håndtering af billeddata?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Håndtering af billeddata?

• Dette emne har 14 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 8 måneder siden af nikolas. This post has been viewed 62 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

cjden
    Deltager
      • Planet

Efter de første par nætter som Amatør! Astrofotograf kan jeg se, at der genereres anseelige mængder af data som på kort tid kan fylde selv den største disk. Derfor vil jeg lige høre jer proffer, hvordan I håndterer jeres fotodata., dvs.

– Gemmer I orginalt videoklip/fotos (som kameraet gav fra sig).

– Efter stacking/første behandling, hvilket format gemmer I billedet i (fits/tiff/jpeg etc.)

– Efter færdig billedbehandling (i Photoshop mm.), hvilket format gemmer I i?

– Når I er færdige med billedbehandlingen, sletter I så alle forudgående rådata?

Der er sikkert mange personlige preferencer og måske ikke en “Sådan gør du metode!”, men lad mig høre hvordan I griber det an …

Meade LS6 ACF
      Astro 2" Diagonal / Meade monitor / Stella Wi Fi
      Baader Hyperion range of 1.25” eyepiece’s
      Meade XWA 5000 range of 2” eyepiece’s
      and some other stuff to complicate things

hoest
      Deltager
        • Nova

Jeg har en extern harddisk til billeddata=200GB der er til mange billeder.
        og gemmer altid i Fits og en kopi til billedbehandling i tiff da konvertering til jpeg udgør et betydeligt datatab

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Gem altid dine rå data. Ellers kan du ikke vende tilbage og starte forfra. Eksterne harddiske er efterhånden både billige og store, så der er ingen grund til at slette de rå data.

Efter stacking bør du gemme i fits/tiff, aldrig i jpeg eller andet 8 bit format. Det samme efter endt billedbehandling. Jpeg er kun til internettet.

anivision
            • Asteroid

Jag sparar alltid bilder i alla steg i bildbehandlingen.

Första steget, alla .fit

Andra steget, stackad bild i .tiff

Tredje steget, efter bildbehandling i photoshop .psd

Fjärdesteget, ev beskär och spara som .jpg

anivision2010-05-03 18:17:31

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Jeg har et par TB data liggende, på to 1TB diske. Den ene gik der dersværre ged i fil systemet, så overvejer nu at gemme dobbelt.

cjden
              Deltager
                • Planet

Ja det er surt når en disk dør inkl. data der helst ikke skulle stryge med i graven. Efter selv at have mistet data på den måde anskaffede jeg mig en Drobo til backup lager. Købt for et par år tilbage en i tysk webshop, og har været ganske tilfreds med den. Se evt. http://www.drobo.com

Ellers tak til alle for input til datahåndtering Jeg kan se, at alle passer godt på alle data i alle trin af billedprocessen…

Meade LS6 ACF

kimmerrild
                Deltager
                  • Main Sequence

Jeg er endnu ikke begyndt at tage billeder, jeg er mere til visuelt obso indtil videre.
                  Jeg kender godt til at miste DATA som man egentlig gerne ville have gemt. Førhen når jeg formaterede min computer, så tog jeg en backup af det jeg skulle gemme, og det kunne meget ofte blive en backup af backup a backup af bac….. så tilsidst blev min backup hurtig stor og meget rodet. Nu har jeg anskaffet mig en mediecenter, som skulle klare det problem for mig.
                  Desuden bruger jeg den til at downloade torrents, backup, FTP og hvad jeg ellers lige kunne tænke mig. Det fedeste ved den er nok at som idle tager den 26 watt, og i max tager den 40 watt. 1 watt der er tændt årligt koster 15 kr. Så kan man selv regne ud hvad en computer på 150 watt koster.

En NAS server som CJDEN bruger er nok det ultimative valg af dedikeret backup på netværket. Den kører sikkert et RAID 1, som laver et backup af ens data på 2 forskellige diske.
                  her er et link til en redegørelse af RAID
                  http://www.acnc.com/04_01_00.html

hvis man selv har noget hardware til at ligge og flyde så kan man selv bygge en NAS server, Som altid Google “howto build a NAS server” og du vil få tonsvis af info.
                  God fornøjelse.

michaelb
                    • Planet

Selvom jeg også selv er tilfreds nok ved at have mine data på et NAS der køre en eller anden form for RAID 1, 5, 6, 10, osv, så skal det dog pointeres, at det IKKE er en backup at have det der. Godt nok beskytter det mod at en disk dør, men dør filsystemet – så er der intet til at redde det.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja, det er riktigt som Michael siger. En RAID-løsning med spejling af disker er ikke et alternativ til backup. Dog er en NAS-server med et antal disker i RAID udmerket til lokal backup på hjemmenettet! En slik backup-løsning koster fort mindst 5-8000 kroner, inkl. disker. Backup er aldrig billigt, men det bliver meget tenners gnissel og måske tårer osse hvis man ikke har backup når ulykken er ude.

Mvh,
                      Bjørn

cjden
                      Deltager
                        • Planet

Backup er en videnskab for sig 🙂 … Som Mac bruger er jeg velsignet af TimeMachine som hver time backer up til en enkelt ekstern disk via firewire – så har jeg min “Drobo” stående i kosteskabet som også tjener til back-up, dog kun af udvalgte filer, og sidst, men ikke mindst, abonnerer jeg på en on-line back-up løsning (Memopal) som automatisk tager løbende backup af alle mine datafiler. Online back-up er idag ikke så kostbart, og selv på blot en 1 mbit upload hastighed fungerer det OK.

Så jeg har valgt at gå med to bælter og en sele løsning

Meade LS6 ACF

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Sikker kan man vel aldrig være. En backup i en eller anden form bør for den sags skyld heller ikke opbevares der hvor data normalt genereres, men faktisk uden for hjemmet! Det kunne jo brænde ned eller drukne i en syndflod. Og så er begge dele tabt, en computer altid kan købes igen, men ikke de gamle data. De goe billeder har man så tilbage på Internettet… som jpeg filer!!!

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Fjernlagring av de vigtigste data bør man have, ja. En ekstern disk eller NAS er flot til lokal backup, men hvis huset brenner ned er jo den også tabt, som Leif siger. En gang pr. måned bør man vurdere at tage med en backup på minnepinne el.l. og gå i bankboksen med den. Hvis man ikke har bankboks, er en annen løsning at spørge et familiemedlem som bor et andet sted om man kan legge backupen der.

Hvis man har meget dyrt udstyr, og det har jo mange af os her, er det også en god idé at filme det med et videokamera og legge filmen på en minnepinne i bankboksen. Da bliver et evt. forsikringsopgjør nemmere senere.

Mvh,
                            Bjørn

joergen.k
                            Deltager
                              • Nova

en lille brændsikker boks koster ikke spidsen af en jetjager,god til dokumenter backups osv.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Eller gøre netop som jeg 🙂

Fjern backup til en server på jobbet, denne server har så et raid system den lægger filerne på. Samt et lokalt backup så den har det på to filsysystemer, det har nu virket i mange år.

nikolas
                                  • Asteroid

Hej allesammen. Jeg kommer fra Dansave Backup. Dansave Backup er forholdsvis nye på market. Vores nye priser gøre os til en af Danmarks billigste online backup firma. 35 kr for 100gb backup data. Vi tilbyder også 4GB gratis backup. Går ind og tjek det på http://www.filebackup.dk

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Håndtering af billeddata?' er lukket for nye svar.