Håndkikkert

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Håndkikkert

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af henrik. This post has been viewed 123 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Ib
    Deltager
      • Asteroid
      Hej. Så vidt jeg ved, har lysfølsomheden på en kikkert noget med arealet af objektivet at gøre i forhold til arealet af pupillen.

Hvis jeg så sammenligner en 7 x 50 mm. og en 8 x 42 mm., kommer jeg frem til, at 50 mm´eren er (50/42)^2 = 1,42 => 42 % mere lysfølsom end 42 mm´eren.

Men hvis min pupil kun er 5 mm. i diameter kommer jeg frem til, at jeg kun “udnytter” 7 x 5 = 35 mm. af 50 mm´eren og 8 x 5 = 40 mm. af 42 mm´eren. Dermed kommer jeg frem til, at for mig er 42 mm´eren (40/35)^2 = 1,31 => 31 % mere lysfølsom end 50 mm´eren. Har jeg ret i dette, eller er det mere indviklet end som så?

www.ibjansen.dk

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Ib

Du har 100% ret! Hvis du selv har regnet dig frem til dette, så siger jeg: Godt tænkt! Få går så langt, for at forstå sig bedre på optik.

Nu kommer vi så til det sjove: Hvor stor er din pupil så? Du kan vistnok få den målt hos en optiker, men der findes også flere forskellige tests man selv kan udføre derhjemme. Prøv at google lidt rundt.

Noget andet er at mange prismekikkerter ikke bruger den fulde åbning! Min gamle 10×50 er i virkeligheden snarere en 10×46 og min 8×40 er en 8×38! Det kan man måle ved at anbringe en lille, klar og skarp lampe, såsom en LED lommelygte, ca. 20cm bagved okularet og så måle den cirkel af lys der forlader objektivet. Okularet skal være fokuseret på uendeligt. Man kan lade lyset falde på en lineal og så måle direkte. Tag så et stykke hvidt papir og hold op foran objektivet. Nu kan du se, hvordan lyset transmitteres gennem kikkerten og om lyset er jævnt fordelt. Der kan være et sted, hvor en prismeholder skærer noget af lyset bort, eller der kan være mørkere områder nær randen, hvilket indikerer at prismerne er for små.

Testen er meget hurtig, særdeles instruktiv og nådesløs overfor mindreværdige produkter. Enhver fejl afsløres ubarmhjertigt.

Thomas, Bornholm

Ib
        Deltager
          • Asteroid
          Det med pupillerne på 5 mm. er ikke noget jeg ved helt præcis. Jeg har blot hørt om, at de får mindre diameter med alderen. Fra 7 mm. i ungdommen faldende til 5 mm. i 50-års alderen.

Lige nu har jeg en rigtig god 7 x 50 mm., som jeg købte som ny i 2002 for 1000 kr. Den giver rigtig gode observationer både i dagtimerne ude i naturen og om natten på stjernehimlen.

Men når jeg om ca. 4 år bliver 50, regner jeg med at forære mig selv en af de små smarte 8 x 42 mm. i 2500 – 5000 kr.-klassen.

www.ibjansen.dk

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Ja, pupillerne bliver generelt mindre med alderen. Generelt! Der er altså ingen fast regel.

Hvis dine pupiller er lidt mindre end 7mm er det rigtigt at du vil se mere med en god 8×42 eller lignende. Det vil du måske alligevel, selvom dine pupiller er 7mm, for prismekikkertens størrelse er lige så vigtig for dens evne til at vise svage objekter som dens objektivdiameter.

Jeg havde engang en 10×50 som jeg ombyggede til en 13,3×50 og det var forbløffende hvor meget mere den viste af svage objekter. Mange NGC objekter var umiddelbart synlige.

Det største problem var at den var svær at holde stille, så jeg byggede den ned til 10×50 igen. Og det var lidt dumt, for jeg savner den lidt!

Thomas, Bornholm

henrik
            Deltager
              • Nova

Ja det er godt regnet ud på egen hånd :O)

Du kan nok ikke regne så meget med en måling af pupillerne, idet deres størrelse afhænger af mange ting; Træthed, indtagne stoffer og ikke mindst naturligvis mørketilvænning.

Med “Indtagne stoffer” mener jeg ikke (kun) narko og lignende, men også kaffe og cigaretter kan enten udvide eller sammentrække pupilerne.

Med hensyn til mørketilvænning, bliver pupilerne hurtigt større, når man kommer ud i mørket. Allerede efter et par minutter vil de være væsentligt udvidet, men vil først være helt tilvænnet og dermed nå deres maksimale udstrækning efter 1/2 time!

Den tid bliver vel også længere med alderen vil jeg dog tro…

Mvh Henrik

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Håndkikkert' er lukket for nye svar.