› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › HalfMoon
- Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 3 mÄneder siden af jesperg. This post has been viewed 108 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
12. november 2009 kl. 00:12 #26469
jespergDeltager- Super Nova
I mangel af godt vejr, kommer her lige en gammel mÄne fra 1/5 2009
8″ SCT f/10 Canon 5D mark II, 23 skud af 1/1000 sek. stacket i avistack:
Jesper G.
12. november 2009 kl. 16:57 #26516
outlookDeltager- Super Nova
UdmÊrket skud. Den ser nÊsten 3D agtig ud i de fÄ farver MÄnen nu engang har om nogen.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting12. november 2009 kl. 20:21 #26529
Tak for kommentaren
Ja i denne tid med alt for meget vanddamp i atmosfÊren omkring den hervÊrende planet, sÄ mÄ man jo kigge lidt i arkivet for at huske at der er noget derud
Jesper G.
12. november 2009 kl. 21:04 #26532
mstauningDeltager- Black Hole
Den er bar god go..
13. november 2009 kl. 00:09 #26552
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det er en rigtig god tegning du har fundet frem der Jesper
. Da du jo er tandtekniker bekymrer det mig, at du ikke kan fÄ billedet til at ligne bedre. Hvordan gÄr det med at fÄ de kunstige tÊnder til at ligne de rigtige ?
mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. november 2009 kl. 00:23 #26553
Det gÄr fint med tÊnderne Torben, dem har jeg Þvet mig pÄ i over 25 Är, du kan bare sige til hvis du skal haŽ nogle nye
Det er noget andet med MĂ„nen, som du ser, mĂ„ske hjĂŠlper det at fĂ„ et “soltag” og en fast montering
… og noget mere Ăžvelse.
Jesper G.
13. november 2009 kl. 19:20 #26618
Tak for tilbuddet Jesper, hvis jeg fÄr brug for nye tÊnder, sÄ vil jeg helt sikkert tÊnke pÄ dig. Kan man fÄ nogen med mÄnekratere pÄ facaderne?
Jeg hĂ„ber ikke, at der skal gĂ„ 25 Ă„r fĂžr du kan lave gode mĂ„nefotos. Ok, helt ĂŠrligt – din fototeknik kan man ikke klage pĂ„ – det er den efterfĂžlgende mishandling der er problemetmvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. november 2009 kl. 23:48 #26638
Ja den blev nok mishandlet lidt, du er ogsÄ meget til det naturlige look
(hvilket selvfĂžlgelig er bedst til MĂ„nen)
Jeg er fÞrst lige begyndt at snuse til astrosoftware, stacking m.v., sÄ min efterbehandling er lidt pÄ forsÞgsstadiet.
NĂ„r jeg snart fĂ„r monteret mit scope i en EQ-opstilling, og finder noget egnet software, sĂ„ skal du bare se …
Denne er nok lidt bedre, den er taget med 8″ SCT @ f/20
Jesper G.
14. november 2009 kl. 10:43 #26652
Ja, den seneste version ser mere naturlig ud. Jeg vil gĂŠtte pĂ„, at du i forbindelse med det fĂžrste foto har brugt unsharp masking med forholdsvis stor pixelradius. Denne funktion fĂ„r billedet til at virke skarpt, men man giver sĂ„ til gengĂŠld afkald pĂ„ detaljerne. Det betyder endvidere, at billedet ikke virker sĂ„ kornet, som hvis man benytter lille pixelradius – typisk i omrĂ„det fra 0,5 til 1,5 ca.
mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. november 2009 kl. 11:15 #26653
Tak for svaret Torben.
Det er i Ăžvrigt sjovt at se, noget der ligner et stort rundt forhĂžjet plateau inde i Mare Serenitatis, man kan fĂžlge cirklen nĂŠsten hele vejen rund.
Gad vide hvad der har frembragt det, vulkansk aktivitet mÄske ? For der er vist ikke kontinentalplader som pÄ Jorden.
Jesper G.
14. november 2009 kl. 12:45 #26654
Hej JesperJeg tror, at det er den kraterrand som fremkom i forbindelse med nedslaget som dannede mĂ„nehavet.mvhTOrbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. november 2009 kl. 13:38 #26656
Kraterrand – njaaah
jeg har markeret strukturen her:Wikipedia skriver noget om gammel vulkansk aktivitet, jeg tÊnkte pÄ om det kunne vÊre relateret hertil, en kraterrand fra nedslag vil vel ligge i yderkanren.
The lunar maria (pronounced /ˈmɑrɪə/; singular: mare, two syllables /ˈmɑreɪ/[1]) are large, dark, basaltic plains on Earth‘s Moon, formed by ancient volcanic eruptions. They were dubbed maria, Latin for “seas”, by early astronomers who mistook them for actual seas.
They are less reflective than the “highlands” as a result of their
iron-rich compositions, and hence appear dark to the naked eye. The
maria cover about 16 percent of the lunar surface, mostly on the
near-side visible from Earth. The few maria on the far-side are much
smaller, residing mostly in very large craters where only a small
amount of flooding occurred. The traditional nomenclature for the Moon
also includes one oceanus (ocean), as well as features with the names lacus (lake), palus (marsh) and sinus (bay). The latter three are smaller than maria, but have the same nature and characteristics.
Jesper G.
14. november 2009 kl. 19:53 #26678
Interessant – det lyder helt vanvittigt, at det er en vulkan som har dannet mĂ„nehav det pĂ„gĂŠldende sted – men hvad ved bĂžnder om agurkesalat? Et stort og forholdsvis jĂŠvnt omrĂ„de er ikke ligefrem det man forbinder med vulkansk aktivitet – tĂŠnk pĂ„
den store vulkan pÄ Mars.
Lidt lĂŠngere ude end den omtalte ring er der da noget, som mĂ„ vĂŠre en kraterrand, for det er vel ikke en formation, som har noget med et vulkanudbrud at gĂžre? Det ligner altsĂ„ noget fra et nedslag – men mĂ„ske har nedslaget startet vulkanen – bob-bob??mvhTOrbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. november 2009 kl. 20:28 #26680
Ja jeg er ogsĂ„ bare en bonde …
SĂ„ vidt jeg har forstĂ„et “de lĂŠrde” – sĂ„ er havet i sin tid opstĂ„et som et stort nedslagskrater, udstrĂžmning af lava har senere opfyldt omrĂ„det med basalt. Nok en form for vulkansk aktivitet der ikke kan sammenlignes direkte med Olympus Mons pĂ„ Mars.
Jeg synes bare at det er bemÊrkelsesvÊrdigt at formationen pÄ billedet ligner et forhÞjet plateau der er cirkulÊrt og en mindre version af havet (lys pÄ solsiden, og mÞrk pÄ skyggesiden)
Jesper G.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'HalfMoon' er lukket for nye svar.